تهدید ترامپ به "نابودی ایران" در واکنش به انفجار در بغداد / کاری که اسکندر و چنگیز نتوانستند

به گزارش گروه سیاسی رکنا ، شامگاه یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) انفجاری در منطقه سبز بغداد رخ داد که مقامات امنیتی عراق علت آن را اصابت یک "راکت کاتیوشا" اعلام کردند.
ساختمان‌های دولتی و شماری از سفارت‌خانه‌ها، از جمله دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در این منطقه که به شدت محافظت می‌شود قرار دارند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید این انفجار "در نزدیکی" سفارت آمریکا رخ داده و مقامات عراقی گفته‌اند این حادثه تلفاتی به جا نگذاشته است.
تا کنون چگونگی وقوع این انفجار و مسببان احتمالی آن مشخص نشده‌اند، با این حال رئیس جمهوری آمریکا این حمله را به جمهوری اسلامی نسبت داده است.
به گزارش رویترز دونالد ترامپ در واکنش به انفجار در منطقه سبز بغداد در یک پیام واهی در توییترش نوشت: «اگر ایران خواهان درگیری است، این پایان رسمی ایران خواهد بود.» او به جمهوری اسلامی هشدار داده هرگز بار دیگر ایالات متحده را تهدید نکند.

توییت ترامپ
تنش میان تهران و واشنگتن، به خصوص پس از انفجار در تاسیسات نفتی عربستان و "حمله خرابکارانه" به چند نفت‌کش در بندر فجیره امارات متحده عربی در آب‌های دریای عمان شدت گرفته است.
ایالات متحده پس از تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران که هدف آن وارد کردن "فشار حداکثری" به ایران و به صفر رساندن صادرات نفت این کشور اعلام شده به تقویت نیروهای نظامی خود در منطقه پرداخته است. یکی از علت‌های اصلی این کار مقابله با اقدام احتمالی ایران و گروه‌های تحت حمایتش علیه منافع آمریکا و هم‌پیمانانش عنوان می‌شود.
مقامات آمریکایی در یک ادعای بی اساس نیروهای مورد حمایت ایران در عراق را تهدیدی بالقوه ارزیابی می‌کنند و بر همین اساس ایالات متحده هفته گذشته دستور خروج کارمندان "غیرضروری" سفارت‌خانه این کشور در عراق را صادر کرد.
بحرین نیز به تازگی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به "وضعیت بی‌ثبات و افزایش تنش‌ها" در منطقه از شهروندان این کشور خواست "در اسرع وقت" عراق و ایران را ترک کنند.
وزارت خارجه بحرین روز شنبه اوضاع منطقه را "متزلزل و خطرناک" خواند و به شهروندان بحرینی توصیه کرد از سفر به ایران و عراق خودداری کنند.
در همین حال سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اعضای اتحادیه عرب را فراخوانده تا در یک نشست اضطراری به رایزنی در مورد "اقدامات پرخاش‌جویانه اخیر و پیامدهای آن در منطقه" بپردازند.

نشست اضطراری کشورهای عربی
منابع خبری غربی روز یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت به نقل از آژانس خبری دولتی عربستان (SPA) گزارش دادند که این نشست قرار است ۹ خرداد (۳۰ مه) در مکه برگزار شود.
به گزارش رویترز همزمان با انتشار خبر دعوت ملک سلمان از کشورهای عربی، عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی تصریح کرده که این کشور تلاش می‌کند مانع بروز جنگ در منطقه شود.
عادل جبیر ضمن تاکید بر تمایل ریاض برای جلوگیری از جنگ در منطقه هشدار داده که عربستان آماده است با "شدت و قاطعیت" به هر اقدام تنش‌آفرینی واکنش نشان دهد. او می‌گوید در مناقشه میان تهران و ریاض اکنون "توپ در زمین ایران است".
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز یک‌شنبه در مراسمی گفته بود که امروز رشد "جوانان مجاهد" در کشورهای اسلامی که "نبرد با دشمن جزو مطلوبیت‌های مردانه" آنهاست باعث نگرانی آمریکا شده و همین نگرانی منطقه را به یک "میدان آتش بالقوه" برای آمریکایی‌ها تبدیل کرده است.

فرمانده سپاه: دنبال جنگ نیستیم
به گزارش "سپاه‌نیوز" سرلشکر سلامی با بیان این که "ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از جنگ نمی‌هراسیم و آماده‌ایم" گفته است: «دشمنان ما هم اراده جنگ ندارند، اما تفاوت ما با آنها این است که آنها از جنگ می‌ترسند و خط حد آنها جایی است که جانشان به خطر بیافتد و شکست دادن دشمنی با این ماهیت آسان است.»
خبرگزاری رویترز چند روز پیش به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش داد که دونالد ترامپ تاکید دارد که خواستار روویارویی نظامی با ایران نیست.
ترامپ بارها ادعا کرده که فشار حداکثری بر تهران موثر خواهد بود و این کشور به زودی آماده مذاکره خواهد شد. رهبر جمهوری اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار با مسئولان ارشد نظام اطمینان داد که میان آمریکا و ایران جنگی رخ نخواهد داد و در عین حال هرگونه مذاکره با دولت دونالد ترامپ را "سم مضاعف" خواند.

اسکندر و چنگیز نتوانستند ایران را نابود کنند؛ ترامپ هم نمی‌تواند

وزیر خارجه ایران دقایقی پیش در پیامی توییتری ضمن رد تهدید توییتری رئیس‌جمهور آمریکا به او یادآور شد که همانطور که «اسکندر مقدونی»، «چنگیزخان» و دیگر مهاجمان نتوانستند ایران را از بین ببرند، او نیز راه به جایی نخواهد برد.

ظریف در این پیام توئیتری آورده است: " دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی های‌ برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.

کدخبر: 477467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟