خاتمی :ماه رمضان حرمت ویژه ای دارد که باید نگه داشته شود/ نیروی انتظامی با روزه‌خواری برخورد کند

به گزارش گروه سیاسی رکنا ؛ آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران که امروز (جمعه 13 اردیبهشت ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به فرموده امام صادق (ع) ماه رمضان احترام ویژه‌ای دارد و باید حریم آن را نگه داشت. نگه داشتن این حریم به آن است که روزه را به معنای واقعی در جامعه و جانمان نشان بدهیم.
وی همچنین با اشاره به آیه 183 سوره بقره در خصوص روزه و ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در روایات سفارش شده است که به استقبال ماه خدا برویم. به استقبال ماه خدا رفتن، ایجاد فضای رمضانی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است، در حوزه زندگی فردی، روایات متعددی وجود دارد که اعضای و جوارح هم باید رمضانی بشوند؛ یعنی چشم، زبان، شکم با اجتناب از لقمه حرام و... نیز باید رمضانی شوند، روزه تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه چشم و گوش نیز باید روزه باشد، ماه رمضان نباید با غیر رمضان یکسان باشد.
امام جمعه موقت تهران افزود: روزه واقعی در جان انسان سپری در برابر گناه ایجاد می‌کند، در ماه رمضان باید تلاش کنیم تا جز به خدا فکر نکنیم؛ این روزه‌داری قلب است و روزه‌داری قلب مهمتر از روزه‌داری زبان و روزه‌داری زبان مهمتر از روزه‌داری شکم است.
خاتمی تاکید کرد: فضای خانواده نیز باید با حضور قرآن، رمضانی شود، حداقل یک ختم قرآن در ماه مبارک رمضان انجام بگیرد، در روایات آمده است در خانه‌ای که قرآن خوانده شود، فرشتگان بر آن نظارت دارند، همچنین فضای خانواده باید با دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی و نمازشب رمضانی شود. 
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: در ماه رمضان باید نشان داده شود که این کشور نظام جمهوری اسلامی است، اینکه در فضای عمومی بطری آب سر کشیده شود، برخلاف فضای اسلامی است؛ مساله ای هم که در این ماه وجود دارد روزه خواری علنی است که باید پرسید آبا روزه داری علنی با فضای اسلامی هم خوانی دارد ؟ درحالی که حتی در کشورهای عربی هم به عقاید دیگران احترام می گذارند بنابراین همه باید امر به معروف محترمانه داشته باشند.
وی افزود: این کار حرام است باید نسبت به مقدسات دیگران احترام قائل شد. برخی انگار بیماری متدین‌آزاری و دیگرآزاری دارند، همه باید نهی از منکر کنند، نیروی انتظامی هم وظیفه ذاتی دارد که فضای جامعه را فضای نورانی و دینی سازد؛ در مورد افطاری دادن هم باید بگویم که دو سه سال است افطاری ساده در مساجد و... باب شده و از سنت‌های بسیار خوب است، خدا خیر دهد همه آن‌هایی را که در این اقدام مشارکت دارند؛ همچنین باید گفت که افطاری دادن به محرومان و فقرا ثواب بسیاری دارد، به فرموده پیامبر اکرم (ص) رمضان ماه خدا و بهار فقراست، روزه بسیار ثواب دارد و افطاری دادن به فقرا و محرومان ثواب آن را بیشتر می‌کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟