صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه ها معامله با جان مردم است

به گزارش رکنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح ۳ طرح بزرگ شهری در تهران با تبریک ماه شعبان گفت: بسیار خوشحالم که امروز ۳ پروژه‌ای افتتاح شد، که ۲ پروژه آن در قدم اول به محیط‌زیست مربوط می‌شود.

رییس‌جمهور یاد آور شد: سخن از این بود که این پروژه مربوط به مردم تهران می‌شود نه کل مردم ایران و از بودجه عمومی نباید چیزی به آن پرداخت شود و مترو یک پروژه لوکس است و به جای این پروژه نیاز داریم که اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم و سخن از این بود که ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی ادامه داد:‌ نیازی نیست که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند، شاید شما تعجب کنید که افراد روشن‌فکر و تحصیل‌کرده با پروژه مترو مخالف بودند به هر حال مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی و عملیاتی شود، اما به خاطر مخالفت‌های شدید در درون و برون مجلس این طرح باقی ماند.

رییس قوه مجریه افزود:‌ در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تهران کامل تغییر کرده بود و شرایط مناسب شده بود، در همان اوایل کار در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم بر عهده مرحوم هاشمی بود، این موضوع مطرح شد و به حمدالله بعد از یکی دو جلسه به تصویب رسید که مترو تهران اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: از طرف نمایندگان تهران در مجلس دوم شورای اسلامی بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول مترو تهران شدیم که از طرف نمایندگان تهران مساله مترو را دنبال کنیم.

روحانی با اشاره به افتتاح خط ۶ مترو ادامه داد:‌ امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم. خط ۶ مترو با توسعه‌ای که به سمت جنوب در نهایت خواهد داشت یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری خواهد شد. فعلا این خط ۳۲ کیلومتر و یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و یا به قول کسی که الان گزارش می‌کرد طولانی‌ترین خط متروی منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح‌های مهم توسعه کشور است، عنوان کرد: در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند مواجه بودیم و هم با رنج سختی بندگان خداوند مواجه بودیم دیدیم که طرح‌های توسعه مردم را نجات داد در اینجا هم مرحوم هاشمی زحمات زیادی برای توسعه سدهای کشور کشیدند

روحانی با اشاره به اینکه مشاهده کردید سدها جان مردم را نجات داد، افزود: اگر در خوزستان سدهای کرخه،‌ گتوند و شهید عباسپور نبود امروز خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد. در شب‌های بارانی ۱۲ فرودین ۸ هزار ۵۰۰ متر مکعب سیلاب وارد کرخه می‌شد که اگر این سد نبود معلوم نیست وضع خوزستان چه می‌شد.

وی گفت:‌ سیل جاری نمی‌شود در مسیل خود حرکت می‌کند وقتی مسیل را غصب می‌کنیم و رودخانه را غصب می‌کنیم سیل و رودخانه هم خانه ما را غصب خواهد کرد.

روحانی با اشاره به جنگل‌کاری اطراف تهران بیان کرد: همه این طرح‌ها یک طرف جنگل‌کاری یک طرف، جنگل‌کاری یک عامل بزرگ برای تثبیت خاک است، ثانیا باعث فضای مناسب محیط‌زیست می‌شود ثالثا در بارندگی شدید مانع از شکل‌گیری برای خطر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 467776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟