این موضوع واکنش رئیس جمهوری را به همراه داشت. حسن روحانی در جمع مدیران وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، گفت: قوه قضائیه می‌گوید از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر، کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد. یک نفر در قوه قضائیه می‌گوید از او شکایت می‌کند خب شکایت کنید. در همین راستا وزیر ارتباطات نیز گفت: با توجه به مأموریت‌هایی که برای اشتغالزایی در حوزه ICT دارم وقت سرخاراندن برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای ندارم. ما از ۶ صبح تا 11 شب مشغول کار هستیم و انصافاً با توجه به مشکلات اقتصادی که برای مردم وجود دارد و وظایفی که بر عهده ماست وارد حاشیه شدن در این شرایط به سود ما و کشور نیست.

ضرورتی به‌نام قدردانی از وزیر

جواد جاویدنیا معاون دادستانی کل کشور از شکایت مدعی العموم و ۲هزار شهروند اهوازی از وزیر ارتباطات به‌دلیل عدم پیگیری دستورات شورای عالی فضای مجازی خبر داد. این درحالی است که بسیاری از فعالان حوزه فاوا معتقدند وزیر بالاترین سطح همکاری را با آنها داشته و بیشترین میزان اشتغال را در فضای مجازی ایجاد کرده است. درهمین راستا روزنامه ایران سراغ کارشناسان رفته و فعالیت وزیر را از نگاه آنها جویا شده است.

«پروانه مافی» رئیس کمیته کسب و کارهای الکترونیکی مجلس درباره اتهامی که به وزیر ارتباطات وارد شده است گفت: درحال حاضر فضای کسب و کار در کشور بسیار ملتهب است و شاهد هستیم که آمار بیکاری رو به رشد است و هرسال افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. ازآنجا که همین بیکاری زمینه ساز بزهکاری، گرفتاری و آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زیادی می‌شود بنابراین اشتغالزایی موضوعی قابل تأمل و از اولویت‌های درجه یک مسائل کشور و جامعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: باید به این موضوع اشاره کرد که در شرایط فعلی کشور، ایجاد شغل اصلاً کار آسانی نیست با وجود این شاهد هستیم که با همت وزیر ارتباطات، در فضای دیجیتال و فضای مجازی اشتغال و کسب و کارهای زیادی ایجاد شده که ارقام آن نیز قابل توجه است و مطمئناً باید از این کار قدردانی شود؛ فضایی که توانسته است کسب و کارهای مولد را ایجاد کند و به اشتغال رونق بدهد.

وی یادآور شد: علاوه برآن، فضایی که امروز در کشور داریم فضایی نیست که بخواهیم با محدود کردن و بستن و کنترل این گونه، شرایط را مناسب کنیم. ما نمی‌توانیم با محدود کردن فضای مجازی، همین میزان کسب و کاری که ایجاد شده و البته رقم آن نیز بسیار قابل توجه است و بسیاری از زندگی‌ها هم بر اساس همین کسب و کارها پا گرفته را هم از بین ببریم. این کار، نه عقلانی است و نه جامعه می‌تواند آن را تحمل کند. این فضای مجازی بویژه در حوزه کسب و کارها نقشی اساسی دارد و اظهار نظر تعداد معدودی در این حوزه نمی‌تواند مبین این موضوع باشد. دریک کلام می‌توان گفت: وزیر ارتباطات نه تنها هیچ کم کاری نکرده بلکه حتی به نظر من پرکاری هم کرده است و باید بسیار از وی قدردانی شود.

«عبدالله رضیان» نماینده مردم قائمشهر در مجلس نیز با اشاره به اعلام جرم دادستانی علیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این خبر را در رسانه‌ها دیدم و تعجب کردم. چرا که امروز یکی از موفق‌ترین چهره‌های دولت آذری جهرمی است که موفقیت‌هایش باعث افتخار نظام است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نقدهای مطرح شده پیرامون گسترش تخلفات در فضای سایبری گفت: امروز بخش عمده‌ای از زندگی مردم از فضای حقیقی به دنیای مجازی منتقل شده و بسیاری از خدمات در این بستر ارائه می‌شود و طبیعی است که با گسترش زیرساخت‌های این عرصه، تخلفات هم افزوده می‌شود. این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت ارتباطات مسئولیتی در حوزه محتوا دارد یا خیر گفت: باید به این مسأله توجه شود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسترساز و مسئول ایجاد زیرساخت است، برای نمونه مگر هر تصادفی که در اتوبان می‌شود می‌روند گریبان اداره راه سازی را می‌گیرند؟

رضیان در ادامه افزود: فضای مجازی آیینه دنیای حقیقی است و نباید به بهانه جلوگیری از تخلفات با وزیری که با وجود همه موانع مالی، توسعه زیرساخت ها را در کشور دنبال می‌کند برخورد شود و این رویه قطعاً منطقی نیست.

«امید توکلی» طراح و راهبر امنیت راهکارهای فناوری اطلاعات نیز یکی دیگر از فعالان حوزه فاواست که موضوع شکایت از وزیر ارتباطات را عجیب می‌داند. وی معتقد است در فضای مجازی مثل هر فضای دیگری می‌توان هم فعالیت مثبت و هم منفی داشت به‌عنوان مثال هیچ اتوبانی را مسدود نمی‌کنید چون امکان رانندگی با سرعت 300 کیلومتر هم برای افراد خاطی وجود دارد. این کارشناس حوزه امنیت سایبری افزود: وزیر ارتباطات فعالیت‌های مثبت و تلاش‌های ستودنی زیاد و مشخصی به منظور ایجاد بستر مناسب برای کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان در حوزه‌ آی سی تی داشته است.

وی این شکایت را غیرمنصفانه دانست و گفت: به هرحال تفاوت دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه می‌گوید ما فضا را باز بگذاریم، آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و آگاهی رسانی‌ها را انجام دهیم تا مردم با حق و حقوق خود آشنا شوند نه اینکه فضا را هم ببندیم اما در مقابل گروهی دیگر به‌دنبال بستن فضا هستند. البته وی اعتقاد دارد که بستن فضا تا حدی در حوزه‌هایی مشخص در همه جای دنیا وجود دارد ولی این کار از لایه‌هایی مشخص به بعد، دیگر قابل قبول نیست. توکلی به موضوعی دیگر هم اشاره کرد و یادآور شد که باید به خاطر داشته باشیم وزارت ارتباطات تنها نهاد تأثیرگذار در حوزه فضای مجازی نیست پس نمی‌توان همه مشکلات را نیز به گردن وزیر ارتباطات انداخت.

«علی توسلی» دیگر کارشناس حوزه اینترنت نیز معتقد است وزیر ارتباطات تلاش فراوانی برای باز بودن فضای مجازی انجام داده است ولی برخی دائم به‌دنبال ارائه دلیل‌هایی برای مسدودسازی این فضا هستند که در شرایط فعلی کشور این اقدام‌ها از سوی مردم محکوم است.

وی ادامه داد: وقتی فضا باز است طبیعتاً هر خلافی هم ممکن است در آن صورت بگیرد، مگر اتوبان را به خاطر تخلفات رانندگی می‌بندند؟ منطق دوستان، منطق بستن است و تصورشان هم این است که فضای مجازی در حدی که آنها فکر می‌کنند قابل کنترل است در حالی که اصلاً چنین چیزی واقعیت ندارد. به‌عنوان مثال الان تلگرام را فیلتر کردند ولی همه از فیلترشکن استفاده می‌کنند و در تلگرام فعال هستند. خود تلگرام هم به‌دنبال ایجاد امکاناتی است که بتوان بدون فیلتر هم از آن استفاده کرد بنابراین از دو جهت انتقاد به وزیر اصلاً وارد نیست. یکی اینکه اصلاً امکان ندارد که فضای مجازی تا این حد قابل کنترل باشد و ازجهت دیگر هم اینکه امکان خلاف در فضای مجازی مثل هر فضای اجتماعی بزرگ دیگری وجود دارد. وی یادآور شد: وزیر ارتباطات به‌دنبال تلاش مثبتی برای بسته نبودن فضای مجازی است و البته هم سیاست دولت روحانی و هم واعظی در دولت قبل و هم نظام در همین راستا بوده که قابل تقدیر است و کاملاً باید از آنها قدردانی شود.

«رضا الفت نسب» عضو هیأت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز در واکنش به شکایت دادستانی از وزیر ارتباطات گفت: بستر فضای مجازی مانند یک تیغ چاقو است که می‌توانید با استفاده از آن قتلی را انجام دهید یا اینکه جان یک بیمار را در اتاق عمل جراحی نجات دهید، این ذات فضای مجازی است. این فعال حوزه کسب و کار اینترنتی یادآور شد: ما حقیقتاً در چندسال گذشته از لحاظ کیفیت و دسترسی به اینترنت وضعیتمان بسیار نسبت به سال‌های قبل متفاوت شده است چرا که آقای جهرمی تلاش بسیار زیادی برای رونق کسب و کارهای اینترنتی و ایجاد بستر مناسب داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه وزیر جوان یار کسب و کارهای اینترنتی درهیأت دولت است، گفت: حقیقتاً هم در بین وزیران، جهرمی عزم جدی برای توسعه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و اشتغالزایی در این فضا دارد و همه جلسات را پیگیری می‌کند.

الفت نسب ادامه داد: ما شاهد حمایت ایشان از کسب و کارهای اینترنتی و همچنین نوپا هستیم و با ایشان ارتباطی بسیار نزدیک داریم که این یک اتفاق نادر و فرصت خوبی برای کسب و کارها محسوب می‌شود.به هرحال کارنامه وزیر ارتباطات در حوزه اشتغالزایی در فضای مجازی بسیار مثبت است و نمره بسیار بالایی می‌توان به ایشان داد. وی درباره اتهام وزیر مبنی بر عدم ایجاد فضای امن و وقوع تخلف در فضای مجازی نیز گفت: وقوع جرم در فضای مجازی هم در همه کشورهای دنیا به هرحال اتفاق می‌افتد ولی هیچ کس به‌دنبال بستن فضا نیست.

وزیر تسهیلگر ارتباطات

اما بیگ دیتا چیست و از نظر امنیتی چقدر می‌توان شخص وزیر را در اعمال خلافی که احتمالاً در فضای مجازی صورت می‌گیرد مقصردانست؟ در این زمینه یک کارشناس امنیت سایبری که نخواست نامش فاش شود گفت: موضوع انجام خلاف در فضای مجازی هیچ ارتباطی به وزیر ارتباطات ندارد چرا که وزارت ارتباطات تنها تسهیلگر ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای ارتباطی است شما مسئولیتی رابه وزارتخانه‌ای می‌دهید که زیرساخت‌هایی را آماده کند تا مردم راحت بتوانند برای کاربردها و مقاصد دولت الکترونیک، زندگی روزمره و... از این فضا استفاده کنند و ارتباطات شان راحت برقرار شود حالا در این میان اتفاقات دیگری هم می‌افتد. دیگر وزارت ارتباطات مسئول نیست و به نوعی باید گفت دیگر اینجا موضوع اصلاً فنی نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم چرا که من معتقدم موضوع کاملاً سیاسی است. وی یادآور شد: اگر این گونه است ما باید الان احتمالاً وزیر راه را نیز انفصال از خدمت کنیم چون جاده‌هایی ساخته‌اند که تکفیری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و خود را به رژه اهواز برسانند. یا اینکه وزیر دفاع به خاطر اینکه اسلحه تولید کرده و تکفیری‌ها از این اسلحه‌ها استفاده کرده‌اند را باید مورد انتقاد قرار داد. از نگاه من موضوع کاملاً رنگ و بوی سیاسی دارد و صرفاً بازی با واژگان است.

این کارشناس امنیت سایبری ادامه داد: ازسوی دیگر وزارت ارتباطات متولی امنیت کشور نیست. اگر ایده‌ای هم ازسوی دادستانی یا نهادهای دیگر ارائه شود در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح می‌شود و وزارت ارتباطات باز هم تنها یک رأی دارد پس نمی‌توان همه چیز را به گردن وزارت ارتباطات انداخت.

وی در پاسخ به این سؤال که پس متولی امنیت کشور چه نهادی است گفت: در لایه‌های مختلف فرق می‌کند اگر موضوع امنیت ملی باشد متولی مشخصی دارد ولی در حوزه فناوری اطلاعات شورای عالی فضای مجازی و مرکز مدیریت راهبردی افتا و سازمان پدافند غیرعامل این مسئولیت را به عهده دارند. وزارت‌ آی‌سی‌تی فقط متولی ایجاد زیرساخت و تسهیلگر ارتباطات و فناوری اطلاعات است نه چیز دیگری.

وی در پاسخ به این سؤال که بیگ دیتا چیست نیز گفت: بیگ دیتا بستری است برای اینکه در حوزه‌های مختلف به پردازش دیتاها بپردازیم و البته کاربردهای مختلفی هم دارد به‌عنوان مثال در حوزه سلامت مردم گجت‌های هوشمند در اختیار دارند و اطلاعات نبض، ضربان قلب و... در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد تا در شناسایی بیماری ناشناخته و... بتوانند به مردم کمک کنند و در حوزه‌های مختلف نقش خود را عمیق‌تر ایفا کنند. وی با اشاره به موضوع جاسوسی نقطه به نقطه که در شکایت از وزیر ارتباطات عنوان شده است نیز گفت: به نظرم منظورشان تلگرام است. در این ابزار ارتباطی که مردم برای کارهای روزمره‌شان از آن استفاده می‌کنند دیتا در آن جریان پیدا می‌کند. حالا اگر پشت این داستان عده‌ای دارند سوء‌استفاده می‌کنند و شناسایی موقعیت مکانی مردم را انجام می‌دهند یا دیتاها را برای مقاصدی خاص تحلیل می‌کنند این جای دیگری باید بررسی شود موضوعیت وزارت ارتباطات نیست. درست مانند این است که کسی با چاقو به قتل می‌رسد ما چاقوساز را مقصرهمه مشکلات بدانیم.

وزیر در آیینه مجازی

موضوع شکایت از وزیر ارتباطات واکنش‌های مختلف کاربران را به‌دنبال داشت و در بین آنها هم جناح اصلاح‌طلب و هم اصولگرا دیده می‌شد. یکی از این کاربران، «مهدی برازنده» فعال رسانه‌ای است که در توئیتر خود نوشته است: درفضای مجازی قرار گرفتن مردم با تفکرات متفاوت کنارهم یک حقیقت وحذف یک طیف فکری آلوده و اندک نیازمند حضور فعالان پاک دراین عرصه است. بهتر است بدانیم نقش وزیر ارتباطات در سازماندهی افراد کاربلد در راستای تأکید رهبرانقلاب برحضور مَردان واقعی دراین فضا مثبت وبرجسته است.

«مهران خسروزاده» یک فعال رسانه‌ای دیگر نیز در حساب توئیتری خود نوشت: در اندیشه رهبری، فضای مجازی بهترین ابزار برای مقابله با دشمنان است. ربط دادن اقدامات تروریستی به کارنامه وزیر ارتباطات، بلامحل است. آقایان دلواپس بدانید که مبارزه با تروریسم امر سیاسی نیست، همه جریان‌ها با تمام قوا در مقابل تروریست‌ها متحد هستند.

«عباس عبدی» نیز دیگر فعال سیاسی است که در توئیتر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. وی در توئیتر خود نوشت: در خبرها آمده که به‌دلیل ایجاد نکردن بستر امن برای فضای مجازی از وزیر ارتباطات شکایت کرده‌اند. به نظرم این گونه پیش برویم در نهایت مجبوریم از مخترع اینترنت و همه شرکت‌های سخت افزاری شکایت کنیم. مشکل نرم افزاری است. گیرنده‌ها خراب است. فرستنده ایراد ندارد.

یکی از اصولگراها نیز«محمد مهاجری» است که درتوئیتر خود نوشت: پیشنهاد می‌کنم تا قتل هابیل به دست قابیل، منحرف شدن پسر نوح، دریده شدن پیراهن یوسف و به چاه انداختن او و... به گردن فضای مجازی و آذری جهرمی نیفتاده، وزیر ارتباطات یک قفل گنده به اینترنت بزند و کلیدش را هم بفرستد برای دادستان کل. اینجوری عاشق آذری جهرمی خواهیم شد ما اصولگراها.

اما واکنش «حسین ثنایی نژاد» عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در نوع خود جالب است. وی در حساب توئیتری خود نوشت: با توجه به اینکه 2هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات شکایت کرده‌اند که به خاطر وجود بستر فضای مجازی تروریست‌ها از این بستر ارتباطی استفاده کرده و عملیات تروریستی‌شان را انجام داده‌اند، من نیز از شهرداری مشهد شکایت دارم که خیابان‌های زیادی در این شهر احداث کرده است.

چندسال قبل یک ماشین در همین بستر ارتباطی که هر روز هم گسترده‌تر می‌شود با ماشین من تصادف کرد و خسارت مالی قابل توجهی به من وارد شد. شهرداری باید نسبت به جبران این خسارت اقدام کند و ضمناً متعهد شود که خیابان‌های بیشتری هم احداث نکرده و خیابان‌های موجود را نیز تعریض نخواهد کرد.

البته عده‌ای از کاربران توئیتر نیز بر این نکته پافشاری داشتند چگونه دو هزار نفر از وزیر شکایت کرده‌اند لطفاً راهکار را به ما نشان دهند تا ما نیز برای دفاع از جهرمی امضا جمع کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

میترا جلیلی

کدخبر: 460833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟