همه باید بدانند که حساب مالی مسئولین و نهادهای مختلف چقدر است

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز - چهارشنبه - در جلسه هیأت دولت با تبریک فرا رسیدن بهمن‌ماه، ماه پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌ مبارک دهه فجر به ملت بزرگ ایران، اظهار داشت: همه می‌دانیم بهمن‌ماه، دهه فجر و بویژه روز 22 بهمن امسال از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: خوشحالیم علیرغم همه توطئه‌هایی که علیه انقلاب اسلامی بوده، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نتوانسته به اهداف مد نظرشان برسد و خودشان اعتراف می‌کنند که این تحریم‌ها، آنها را به اهدافشان نمی‌رساند هر چند که زحمت و سختی برای مردم ما بوجود می‌آورند اما هرگز نمی‌توانند به خواسته‌هایشان برسند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه دشمنان تلاش می‌کنند در دو موضوع نفت و صادرات و فروش آن و مسایل بانکی، ایران را در فشار قرار دهند، گفت: در ارتباط با مسایل نفتی خوشبختانه مسیرها و راه‌های مختلفی را برای فروش نفت دنبال می‌کنیم و با افتخار تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنیم.

روحانی ادامه داد: همه کشورها می‌دانند که این تحریم ظالمانه، غیرقانونی و علیه ملت ایران بوده و علیه هیچ فرد، نهاد یا دستگاه دولتی نیست و تنها منجر به اعمال فشار به مردم ایران خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوشحالیم طی 40 سال گذشته ذخایر کشف شده نفت کشور نسبت به آغاز انقلاب حدود 2 برابر شده است، ادامه داد: میزان ذخایر امروز نفت و میعانات کشور در مقایسه با ابتدای انقلاب، رقم بالایی است و نشان می‌دهد که موفقیت‌های خوبی در کشف منابع جدید داشته‌ایم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: براساس خبر وزیر نفت در جلسه امروز هیأت وزیران، یک میدان جدید نفتی در حوزه آبادان کشف شده که ذخایر آن از لحاظ کمی و کیفی قابل ملاحظه است و این بدان معناست که با قدرتی که ایران از لحاظ نفت و گاز در اختیار دارد، کشوری نیست که کسی بخواهد آن را از بازار انرژی حذف کند.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران نه تنها در بخش انرژی بلکه در دیگر زمینه‌ها از جمله تأثیرگذاری در منطقه، مسایل فرهنگی، سیاست‌های جهانی و موضوعات علمی و فناوری که امروز نقش ارزشمندی در آن ایفا می‌کند، حذف‌شدنی نیست، گفت: با اطمینان به مردم ایران می‌گوییم که همه مسئولان کشور بویژه در وزارت نفت، تلاش خواهند کرد تا به وظایف خود طبق قانون عمل کرده و در تولید و فروش نفت و گاز و میعانات همه کوشش خود را بکار بگیرند و از راه‌ها و مسیرهای مختلفی که در اختیار داریم به خوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در زمینه مسایل بانکی تلاش می‌کنند تا نقل و انتقال مالی را برای ایران دچار مشکل کنند، افزود: آنها برای رسیدن به این هدف به دنبال یارگیری هستند و مسأله مبارزه مالی با تروریسم را در این راستا بهانه قرار داده‌اند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز همه دنیا می‌دانند که ایران هم پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده و هست و هم خود قربانی تروریسم از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است، اظهار داشت: ملت و مسئولان ما به خوبی در برابر تروریست های مزدور پس از انقلاب مقابله کردند و امروز هم ایران نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه برعهده دارد.

روحانی با اشاره به اینکه لوایح 4 گانه‌ای که دولت در این زمینه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: همه باید بدانند که ایران نه تنها در مبارزه عملی با تروریسم بلکه در همه زمینه‌ها در این راستا پیشگام و پیشتاز است.

وی افزود: امروز در زمینه مسایل مالی و انسداد راه‌هایی که برخی گروه‌ها می‌خواهند برای اقدامات تروریستی از سیستم بانکی و پولشویی و نظایر آن استفاده کنند، با همه توان مقابله می‌کنیم و آمریکایی‌ها که امروز صهیونیست‌ها نیز پشتیبان آنها هستند، باید در این زمینه دچار شکست شوند.

رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس با همکاری هم اقدامات خوبی راجع به لوایح 4گانه به انجام رسانده‌اند و امیدواریم نهادهای دیگری هم که در این زمینه باید اقداماتی را در مراحل نهایی انجام دهند با سرعت بیشتر تلاش کرده تا بتوانیم این لوایح را به تصویب رسانده و این امید آمریکا را ناامید و توطئه آنها را در موضوع مالی و بانکی خنثی کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز همه دوستان ایران که در منطقه و جهان با آنها تعامل و همکاری می‌کنیم، منتظر هستند، گفت: همواره جمهوری اسلامی ایران توطئه‌های آمریکا را با گام‌هایی حساب‌شده و محکم خنثی کرده و امیدواریم این توطئه هم توسط نهادهای مسئول و اقداماتی که باید انجام گیرد، خنثی شود.

وی افزود: ما می‌توانیم به وضوح به دنیا این اطمینان را بدهیم که جمهوری اسلامی ایران همواره با تروریسم مبارزه کرده و امروز هم در مسایل مالی و دیگر موضوعات با آنها مبارزه خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به بررسی برخی لوایح در دولت که دارای ویژگی‌ها و اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند، اظهار داشت: امروز در دولت لایحه جامع انتخابات به تصویب رسید و در هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه انتخابات برای مردم ایران بسیار مهم است، افزود: انتخابات آزاد و سالم یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و آنچه می‌توانیم به وسیله آن امروز کشور را با گذشته به خوبی مقایسه کنیم و مورد شهادت همه مردم هم هست، این است که امروز مردم پرشور در صحنه انتخابات حضور دارند و به خوبی می‌دانند که رأی آنها مؤثر است و به همین دلیل است که در انتخابات حضور یافته و در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه «به همین دلیل است که وقتی به مردمی که ساعت‌های طولانی در صف‌ها ایستادند، اعلام می‌کنیم رأی‌گیری در ساعت 12 شب به پایان می‌رسد، آنها ناراحت می‌شوند و احساس می‌کنند وظیفه‌ای سنگین را نتوانستند به انجام برسانند»، گفت: حوزه‌های انتخابیه به لحاظ سرعت در دریافت آراء از مردم دچار کندی‌هایی هستند اما نباید تاوان آن را مردم بدهند؛ همانطور که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری 2 تا 3 میلیون نفر از مردم نتوانستند رأی خود را بدهند در حالی که برخی از آنها بیش از 3 ساعت در صف ایستاده بودند و این نشان می‌دهد که حضور در انتخابات برای مردم اهمیت دارد.

رییس جمهوری افزود: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست و در تاریخ پیش از انقلاب کشورمان نیز نمی‌بینیم که مردم اینقدر با اطمینان پای صندوق آراء آمده باشند؛ همانطور که پیش از انقلاب نتیجه آراء در انتخابات های گوناگون مشخص بود و همه می‌دانستند که در هر منطقه چه فردی نماینده خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه انتخابات یکی از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی است، گفت:‌ بخش بزرگی از استمرار انقلاب اسلامی و تضمین نظام جمهوری اسلامی ایران در سایه انتخابات و صندوق آراء است.

وی با اشاره به اینکه مردم همواره نسبت به انتخابات امیدوار هستند و اگر از نهاد یا فردی گلایه‌مند هستند، امید دارند که چند سال دیگر فردی بهتر را برمی‌گزینند، گفت: در لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس خواهد کرد، نکات بسیار مهمی در راستای انتخابات و چگونگی برگزاری آن لحاظ شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه در این لایحه اجرا و نظارت به خوبی تفکیک شده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات این است که گاهی اجرا بخواهد در کار نظارت دخالت کند یا نظارت قصد دخالت در کار اجرا را داشته باشد که در این لایحه به خوبی پیش‌بینی شده است.

روحانی افزود: در این لایحه نقش احزاب پررنگ شده است و اگر همینطور که هست به تصویب برسد، آنها می‌توانند در انتخابات حضوری چشمگیر داشته باشند و در برخی از مناطق مردم می‌توانند به لیست احزاب رأی بدهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در این لایحه به خوبی مشخص شده که زمان نظارت از چه مرحله ای آغاز شده و چه زمانی به پایان می‌رسد، خاطر نشان کرد: راجع به احراز صلاحیت‌ها نکات روشنی در این لایحه آمده است که می‌تواند به نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، پایان دهد.

وی افزود: در این لایحه نهادهایی که باید اطلاعات لازم را به بخش نظارت ارایه کنند به خوبی مشخص شده که چه اطلاعاتی و به چه صورت باید باشد و نیز شفافیت مسایل مالی در تبلیغات و نحوه تبلیغات هم برای حفظ حقوق افراد مشخص شده تا مردم اعتمادشان نسبت به انتخابات بیشتر شود.

روحانی تأکید کرد: یکی از وظایف بزرگی که امروز بر دوش داریم این است که مردم با یک اعتماد صد در صد و بدون دغدغه در انتخابات‌ شرکت کرده و رأی خود را به صندوق بیندازند و بدانند که رأی آنها به عنوان امانت و حق‌الناسی مهم حفظ شده و مورد نظر است.

وی با بیان اینکه رأی مردم تعیین‌کننده دولت، مجلس، خبرگان و تمام مسیرهای این کشور برای آینده است، افزود: خوشحالیم که این لایحه پس از ماه ها و سال‌ها تلاش و دقتی که انجام گرفته، امروز آماده شده و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه تدوین لایحه شفافیت در دستور کار قرار دارد که به زودی بررسی آن در هیأت دولت انجام خواهد شد، گفت: شفافیت باید یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب باشد و اگر امروز در گوشه‌ای هم شفافیت وجود ندارد باید پرده‌ها را برداریم و این یکی از آثار مهم انقلاب اسلامی است.

روحانی تأکید کرد: همه باید بدانند که حساب مالی مسئولین و نهادهای مختلف چگونه و به چه میزان است.

وی با بیان اینکه امروز در زمینه بودجه با شفافیتی که انجام شده، مردم می‌دانند که هر بخش چه میزان پول دریافت کرده و چه قدر خدمت به انجام رسانده است، گفت: بهترین ناظر برای امور کشور مردم هستند و بهترین راه برای مبارزه با فسادهایی که در جامعه وجود دارد، نظارت مردم است و نظارت مردم با شفافیت انجام می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز مردم با امکانات دیجیتالی که در اختیارشان قرار دارد، می‌توانند به خوبی مسایل را دنبال کنند، افزود: امروز به خوبی تمام مراحل استفاده از پولی که برای کارهای گوناگون در اختیار افراد گذاشته می‌شود از زمان تحویل تا زمانی که تبدیل به اجناس گوناگون شده و در فروشگاه به فروش می‌رسد، قابل رصد است.

روحانی خاطر نشان کرد: مردم در زمینه‌های گوناگون از جمله بخش سلامت و خدمات اداری باید بدانند و ببینند که چه اقداماتی صورت می‌گیرد، فسادها برای این صورت می‌گیرد که مردم ناچارند در ادارات برای انجام کارشان پله‌ها را بالا و پایین رفته و در نهایت نیز انجام کارشان به امروز و فردا موکول می شود.

وی تصریح کرد: اگر همه چیز از طریق دیجیتال و دولت الکترونیک انجام شود، بسیاری از مفاسد از بین خواهد رفت.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در لایحه شفافیت تلاش دولت این است که مردم نسبت به همه چیز در کشور آگاهی و نظارت داشته باشند، گفت: امیدواریم بتوانیم با نظارت دقیق‌تر و بهتر جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

روحانی تأکید کرد: اساس اهداف و اقدامات در انقلاب اسلامی ،رسیدن به جامعه‌ای رشد یافته، سالم و اخلاقی است و امیدواریم ملت ایران با حضور و پیگیری خود در این راستا به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 454031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟