کربلای 4؛ فریب نبود، فریب شد / جنجالی که محسن رضایی بر پا کرد

رضایی در برنامه «حالا خورشید» که با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن می‌رود، از آنچه در توئیت خود گفته بود، برگشت و مدعی شد که از آنچه نوشته، اشتباه برداشت شده و منظورش این نبود که عملیات کربلای 4 یک عملیات فریب بود، بلکه بعداً به یک عملیات فریب تبدیل شد. چنین سرعت عملی در تدارک یک برنامه تلویزیونی برای پاسخگویی به افکارعمومی، می‌تواند نشانه میزان و شدت گستردگی موجی باشد که علیه رضایی به راه افتاده بود.

شاید در پاسخ به همین موج بود که پیش از سخنان محسن رضایی، سردار قاسم سلیمانی هم به‌صورت تلفنی روی آنتن آمد تا از فرمانده سابق خود دفاع کند.

اما به نظر می‌رسد آنچه رضایی در این برنامه گفت، خود به پرسش‌ها و مباحث دیگری درباره تاریخ 8 ساله جنگ تحمیلی دامن بزند. به عبارت دیگر، آن توئیت رضایی در جمعه گذشته هنوز هم سر دراز دارد.

پیش از سخنان محسن رضایی، ابتدا سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به‌صورت تلفنی در برنامه حاضر شد. او ابتدا از شخص فرمانده سابق خود دفاع کرد و گفت که «در موضوعی که بیان می‌شود، نباید شخصیتی که در طول 8 سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را برعهده داشته است مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد.»

پس از این مقدمه، وارد بحث اصلی شد و با بیان اینکه عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود نه فرعی، اظهارکرد: عملیات کربلای 4 جزو عملیات اصلی بود اما اینکه چرا عملیات لو رفت، باید بگویم جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیات‌ها نسبتی از لورفتگی را داشتیم.

سردار سلیمانی با بیان اینکه وقتی در هنگام عملیات کربلای 4 با مواجهه شدید دشمن مواجه شدیم و فهمیدیم امکان مقابله و عبور از ام‌الرصاص وجود ندارد، تصمیم‌گیری شد که عملیات متوقف شود، ادامه داد: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای 5 که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای 4 عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت.

محسن رضایی:از توئیتم بد برداشت شد

سردار سلیمانی اشاره کرد که تنها پس از اجرای عملیات کربلای5 بود که عملیات کربلای 4 در ذهن دشمن به یک عملیات فریب تبدیل شد. این درحالی است که محسن رضایی جمعه گذشته، مشخصاً این طور توئیت کرده بود: «عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.»

باوجود این، فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس، از این توئیت خود عقب‌نشینی کرد و در ادامه اظهارات سردار سلیمانی گفت که منظور او، این نبود که کربلای4 از ابتدا عملیات فریب بود، بلکه پس از شکست و با اجرای کربلای5، به‌عنوان یک عملیات فریب مطرح شد.

رضایی با بیان اینکه هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه می‌شویم و آن اینکه «عملیات کربلای 4 لو رفته است، هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان ما توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند»، اظهارکرد: بنده یک توئیت زدم و خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم. نظرم این بود که ما عملیات کربلای 4 را تبدیل به فریب کردیم و چند روز بعد یک عملیات بزرگتر انجام شد که برداشت‌های متفاوتی از این گفته بنده ایجاد شد.

فریب نبود؛فریب شد

وی برخلاف نظر خود در آن توئیت، عملیات کربلای 4 را یک عملیات اصلی توصیف کرد و افزود: از ابتدا قرار نبود، عملیات کربلای 4 تبدیل به عملیات فریب شود، 24 ساعت بعد از آغاز عملیات، این عملیات تبدیل به فریب شد.

او درباره تعداد شهدا و مجروحان این عملیات هم گفت: در 4 روز ابتدایی عملیات کربلای 4 شهدا 991 نفر اعلام شد، اما در روز چهاردهم یعنی 17 دی ماه پس از آمارگیری نهایی مشخص شد 985 نفر آمار نهایی شهداست. این درحالی بود که در کربلای 5 ما سه تا چهار هزار شهید داشتیم.

فرمانده جنگ، در بخش پایانی صحبت‌های خود، بخشی از انتقادهای وارده به او را ناشی از جدال‌های سیاسی در کشور دانست، اما درباره جوانان منتقد خود گفت که « دست جوانانی که به بنده در آن توئیت ناسزا می‌دهند را می‌بوسم، البته به برخی از اظهارات سیاسیون نیز پاسخ نمی‌دهم. آنها و مسئولان باید دست به دست هم بدهند و معیشت مردم را ساماندهی کنند.»در بخشی از این برنامه و زمانی که بحث به شهدا رسید، بغض فرمانده ترکید و اشک در چشمانش حلقه زد. او البته در نهایت پذیرفت که توئیتر جای طرح بحث های جدی درباره جنگ و دفاع مقدس نیست.

پاسخ مخاطب رضایی

شواهد حاکی است دیروز محسن رضایی در برنامه «حالا خورشید» تنها به قاضی Judge رفته بود. بویژه اینکه جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر تاریخی که اساساً توئیت جنجال برانگیز محسن رضایی خطاب به شخص او بود، به این برنامه دعوت نشد. این درحالی است که به گفته شیرعلی‌نیا، رضا رشیدپور مجری این برنامه در شروع وعده داده بود که مخالفان، موافقان و منتقدان را روی خط می‌آورد. به همین دلیل شیرعلی‌نیا، در کانال «تلگرام» خود نه فقط از این رویکرد صدا و سیما انتقاد کرد، حتی خبر داد که به دلیل همین نگاه انتقادی به فرماندهی جنگ، او به خط قرمز صدا و سیما تبدیل شده است. او در این مطلب با اشاره به اینکه مهرماه سال گذشته در برنامه‌ «حالا خورشید» میهمان رضا رشیدپور بودم و درباره‌ روایت‌های جنگ با هم گفت‌و‌گو کردیم، اظهار کرد: مدتی پس از آن بود که با یکی از مقامات ستاد کل نیروهای مسلح جلسه‌ای داشتم. یکی از حرف‌های سردار در آن جلسه این بود که به رئیس صدا‌ و‌ سیما نامه زده‌ایم که در هیچ برنامه‌ای از تو دعوت نکنند.

وی با اشاره به حضور محسن رضایی در این برنامه و توضیحات او درباره عملیات کربلای 4، اضافه کرد: در این چند روز، روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی به این موضوع پرداخته بودند و بیشترِ گمانه‌زنی‌ها‌یِ رسانه‌های مکتوب نشان می‌داد که سردار رضایی آن توئیت پرحاشیه را در پاسخ به مقاله‌ «عملیات پرحاشیه‌ کربلای 4» که در همین کانال منتشر کرده بودم، نوشته است. بعید می‌دانم رضا رشیدپور برای چنین برنامه‌ای خبرها و گزارش‌های روزنامه‌ها را مرور نکرده باشد و حداقل در حد یک سؤال این موضوع به ذهنش نرسیده باشد که پشت پرده‌ توئیت محسن رضایی آن هم بعد از گذشت چند روز از سالگرد عملیات کربلای 4 چیست؟ آقای رشیدپور در شروع برنامه وعده داده بود که مخالفان، موافقان و منتقدان را روی خط می‌آورد؛ شاید منظورش این بود که سردار محسن رضایی موافق خودش است و سردار قاسم سلیمانی مخالف آقای رضایی! میهمان‌ها موضوعات مطرح ‌شده در مقاله‌‌ «عملیات پرحاشیه‌ کربلای 4» را جواب می‌دادند، اما شاید ممنوع‌الاسم و ممنوع‌الاشاره هم شده بودم.

شیرعلی نیا با ابراز خرسندی از اینکه رسانه‌های جدید توانسته‌اند فرماندهان و مسئولان ارشد نظام را پای توضیح درباره‌ وقایع جنگ بیاورند، تصریح کرد: اینکه امروز با فشار همه‌ مردم و خانواده‌ شهدا برخی حرف‌های ناصحیح اصلاح می‌شود و مسئولان ناگزیر از توضیح می‌شوند، اتفاق بسیار بزرگی است که اصلاح امور به آن وابسته است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 448938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟