در یکشنبه خونین مشهد چه گذشت؟ /10دی برای مشهدی ها سیاه شد !

، ۱۰ دی ۱۳۵۷ ورقی جدید در زندگی مردمی شجاع که دلیرانه برای اهداف و باور‌های خود به میدان آمدند باز کرد، آن‌ها آمدند تا حقوق پایمال شده خود را از نظام طلب کنند، آمدند تا برای امنیت و آزادی خود بجنگند، همین بی باکی و داشتن باورهایشان سلاحی شد تا فصلی تازه در مبارزات را پدید آورند.

۱۰دی ۵۷ نقطه عطفی برای مردم مشهد و تاثیرگذار‌ترین اتفاق از سوی این مردم در همراهی با جریان انقلاب بود.

۹ و ۱۰ دی ماه ۵۷ مشهد از زبان شاهدان عینی

سید حسین فتاحی استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و از شاهدان عینی یکشنبه خونین مشهد می‌گوید: برای بیان واقعه ١٠ دی ١٣٥٧ باید کمی به عقب بازگردیم و در فعالیت‌هایی که مردم مشهد داشتند بازنگری بکنیم که چرا ۱۰ دی ، ۱۰ دی شد؟

وی تصریح می‌کند: ۲۳ آذر ۵۷ زمانی که بیمارستان امام رضا(ع) مورد حمله رژیم شاه قرار گرفت و افرادش وارد بخش اطفال و داخلی شدند، شیشه‌های بخش را شکستند، مردم را مجروح، تانک‌هایی را برای محاصره بیمارستان مهیا و شروع به تیراندازی کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: با دیدن این وضعیت وحشتناک به همراه آیت الله مرعشی و روحانیون دیگر به یکی از سالن‌های امن بیمارستان رفتیم و اعلامیه صادر شد که تا پایان این حمله و رفتن تانک‌ها در بیمارستان تحصن کنیم.

فتاحی با بیان اینکه این تحصن حدود ٢هفته به طول انجامید می‌گوید: روحانیون، جامعه پزشکی، فرهنگیان و دانشجویان از جمله افرادی بودند که در این تحصن حضور داشتند و با توجه به منعکس شدن اخبارش به صورت جهانی برای شاه اثرات زیان باری در آن زمان میان کشور‌های دیگر پدید آورد.

011

وی با اشاره به اینکه در آن زمان امام خمینی(ره) در پاریس به سر می‌بردند و از صدای ضبط شده شان استقاده می‌شد ادامه می دهد: آیت الله شیرازی، آیت الله طبسی تهرانی، آیت الله هاشمی نژاد، آیت الله کامیاب و آیت الله خامنه‌ای از افراد همراه ما در این واقعه بودند.

شاهد عینی واقعه ۱۰ دی می گوید: پس از گذشت ۲ هفته آیت الله خامنه‌ای اعلام کردند به نتیجه‌ای که می‌خواستیم دست یافتیم و حرکت مان بازتاب جهانی پیدا کرده است و زمان پایان دادن به تحصن فرا رسیده است.

مرگ جزای آزادی خواهی

فتاحی با بیان اینکه این حرکت مردمی ضربه سنگینی به نظام شاهنشاهی وارد کرد، تصریح می کند: بعد از این مبارزه به واقعه ی ٩ و ۱۰ دی برخوردیم و که تانک‌هایی بی مهابا از روی مردم بی گناه می‌گذشتند و آن‌ها را برای خواستن آزادی و امنیت مجازات می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: از صبح  ۱٠ دی افراد شاه در میدان شهدا تا تقی آباد و چهار راه لشکر، مردم کوچه و بازار، پیر و جوان همه را به رگبار بستند و فریاد آزادی را با گلوله‌ای در سینه هایشان حبس کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شاره به اینکه حدود ٤٠٠ نفر در حادثه خونین ۱۰ دی مجروح شدند می‌گوید: به یاد می‌آورم بیمارستان امام رضا مملو از مجروحین شده بود و تعداد زیادی نیز شهید، بطوریکه سردخانه دیگر ظرفیت و جای خالی نداشت.

013

فتاحی مهم‌ترین دلیل رقم خوردن این واقعه را این چنین می‌گوید: شاه توان دیدن این وحدت و همپوشانی مردم را نداشت، نمی‌توانست باور کند اتحاد و باور‌های مردم چه قدرت بزرگی می‌تواند داشته باشد و همین باعث شکست او شد.

وی  ادامه می دهد: او تصور می‌کرد با ترساندن مردم و به راه انداختن چنین کشتار‌های عظیمی می‌تواند آتش انقلاب را خاموش کند، اما با هر گلوله‌ای که جاری می‌شد زبانه‌های این آتش شعله ور‌تر و باور مردم محکم‌تر می‌کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رژیم، رژیم مورد قبولی نبود زیرا مردم ما دین دار بودند و کار‌هایی که شاه می‌کرد با باور‌های مردم مغایرت داشت تصریح می‌کند: او بزرگان و هر شخصی که صاحب اندیشه و تفکری بود و یا در زمینه‌های سیاسی قدمی بر می‌داشت بازداشت و تبعید می‌کرد.

فتاحی می‌گوید: مردم زیر این فشار‌ها دیگر نتوانستند نظام را تحمل کنند و در انقلاب آزادی و امنیت را می‌دیدند و برای آن شجاعانه جنگیدند.

وی تصریح می کند: باید به انقلاب و دستاورد هایش واقع گرایانه نگاه کنیم، هم حسن‌ها و هم بدی‌ها را ببینیم و نقدی هم که داریم سعی کنیم راه حلی نیز برای آن ارائه دهیم.

انقلاب اسلامی، ساخت ایران

 

سید جلال امینی کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در رابطه با عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: یکی از عوامل شکل گیری انقلاب این بود که در ایران ارزش‌های اسلامی نادیده گرفته می‌شد و همچنینی وجود جریان کاپیتالسیم (ریاست سرمایه داران در کار‌های صنعتی و بازرگانی) که تعداد زیادی آمریکایی در ایران حضور داشتند بدنبال همین موضوع امام خمینی (ره) دست به اعتراض زدند و با همراهی مردم مواجه شد.

وی علت پیروزی مردم در انقلاب را اینگونه بیان می‌کند: عوامل متعددی، چون رهبری هوشمندانه، توسل مردم به ارزش‌های اسلامی، مردمی بودن انقلاب و باور به اسلام واقعی عواملی بود که باعث شد که به ثمر برسد و اکنون همانطور که مردم در انقلاب نقش اساسی داشتند در پایداری آن نیز جز ارکان اصلی و اساسی آن هستند.

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب می گوید: ما قبل از انقلاب هیچ نقشی در انتخاب دولتمردان و افراد تاثیر گذار در کشورمان را نداشتیم، اما بعد از انقلاب مردم در تعیین سرنوشت خود نقش مستقیم دارند.

امینی در جواب اینکه چرا همان افرادی که در انقلاب نقش داشتند، برخی از آنها اندیشه‌های همان انقلاب را نادیده می‌گیرند، تصریح می کند: مهم‌ترین علت سقوط و لغزش آدم‌های مهم و بزرگ قدرت طلبی، دنیا گرایی، بی بصیرتی، خودشیفتگی، تاثیر پذیری از اطرافیان و بدعت گذاری در دین اسلامی است و برای پیشگیری از این مسائل باید از سخنان رهبرشان پیروی کنند، زیرا اوست که راهنمایشان است.

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی می گوید: رژیم شاه تصور می‌کرد با ترساندن مردم و به راه انداختن کشتار‌های عظیم می‌تواند آتش انقلاب را خاموش کند، اما با هر گلوله‌ای که از دست سربازان خودش جاری می‌شد، زبانه‌های این آتش را شعله ور‌تر و باور مردم را محکم‌تر می‌نمود.

انقلاب اسلامی ایران با به ثمر نشستن خود، این کشور را به استقلال رسانید، مردمان زیادی با اهداف متعالی در این مسیر جان دادند، امروزه این انقلاب، ایستادگی خود را از همت و غیرت جوانان امروزی می طلبد. چه خوب است که جوانان ما بیشتر با چگونگی شکل گیری انقلاب آشنا بشوند.

کدخبر: 448694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟