آقای سفیر،بیرون اتاق‌های دربسته

نگاهی به فهرست برنامه‌های او از دی ماه سال 95 که برای مأموریت دیپلماتیکش راهی تهران شد، نشان می‌دهد چرا نام او بیش از سایر همتایانش در همین مدت کوتاه بر سر زبان‌ها افتاده است. دیدار او با خواهران منصوریان، قهرمانان ووشوی ایران یکی از جدیدترین برنامه‌های جذابی است که سفیر آلمانی در ایران پشت سر گذاشته است.

پیشتر به سراغ اهالی فوتبال هم رفته و با مسئولان باشگاه‌های پرطرفدار ایران از استقلال Esteghlal و پرسپولیس گرفته تا تراکتور‌سازی دیدار کرده است. دیدار گرم با زائران حرم شاه عبدالعظیم و حرم امام رضا(ع)، گپ و گفت دوستانه با مسافران «بی آرتی» تهران، خوابیدن در سیاه چادر ایل بختیار و ستایش میهمان نوازی عشایر و گپ و گفت صمیمانه با کاسبان شهر را بگذارید در کنار نکته سنجی او در تبریک و توجه ویژه به زنان ایرانی که پست‌های مهمی را در ایران عهده دار شدند، تا متوجه شوید این سفیر آلمانی چرا تا این اندازه نسبت به همتایان دیگر خود در ایران محبوب قلبها شده است.

در کنار اینها او انجام وظایف دیپلماتیکش را هم به شیوه منحصر به فرد خودش پیگیری کرده است. چه سال گذشته وقتی برجام در معرض تهدید دولتمردان امریکایی قرار گرفت، سفارت آلمان در تهران تابلوهایی را با عنوان «آری به برجام» روی دیوار این سفارتخانه نصب و در معرض دید رهگذران و رسانه‌ها قرار داد. این در حالی بود که خود آقای سفیر هم در پیاده روی خیابان فردوسی حاضر شد و در حالی که با رهگذران عکس یادگاری گرفت، چهره به چهره با آنها گفت‌و‌گو کرد. درحالی که می‌توانست به روال عادی سایر سفارتخانه‌ها با انتشار یک بیانیه موضع کشورش درباره برجام را بازتاب دهد.

همه اینها تنها بخشی از کارهایی است که «برشتولد» برای درک عمیق و جامع جامعه ایرانی انجام داده و با حضور در میان مردم خودش را محدود به فضای رسانه نکرده است؛ کاری که یکی از مصادیق قابل ملاحظه دیپلماسی عمومی است و سفیر آلمان می‌کوشد بر پایه همنشینی با اقشار مختلف مردمی در گوشه و کنار کشور شناختی هدفمند و منطبق با مأموریت تعریف شده‌اش در حوزه دیپلماسی حاصل می‌کند.

بی تردید پیگیری دیپلماسی عمومی بر سیاق تجربه موفق آقای سفیر که وجهی هوشمند برای پیاده‌سازی برنامه راهبردی هر دولتی در کشور دیگر است می‌تواند الگویی موفق برای دیپلمات هایی باشد که خواسته تام و تمام اهداف و منافع ملی کشور را در کشور محل مأموریت جست‌و‌جو می‌کنند؛ مأموریتی که برای نیل به آن با مردم زندگی می‌کنند و در اتاق‌های دربسته سفارت نمی‌نشینند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 440847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟