تایید صلاحیت 14 وزیر پیشنهادی در پارلمان عراق

تایید صلاحیت 14 وزیر پیشنهادی در پارلمان عراق، توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره تشکیل کمیته قانون Law اساسی سوریه، واکنش آمریکا به دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری پاکستان از عربستان و تصمیم گیری آمریکا در مورد قطع دسترسی ایران به سوئیفت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش توئیتری ظریف به تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتری خود در واکنش به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا برای منحرف کردن اذهان از اخبار قساوت سعودی‌ها در استانبول و یمن، ایران را به‌دلیل حمایت از گروه ضدایرانی طالبان تحریم می‌کند. این را هم به‌راحتی نادیده می‌گیرند که آمریکا در حال مذاکره با همان طالبان است و نوچه‌هایش مدت‌ها از این گروه حمایت کرده‌اند.

951326_650

وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه گروه طالبان افغانستان، هشت نفر از جمله دو شهروند ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد.

تایید صلاحیت 14 وزیر پیشنهادی در پارلمان عراق

نمایندگان پارلمان عراق در جلسه بامداد پنجشنبه از میان ۲۲ وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر عراق، صلاحیت ۱۴ وزیر را تأیید کردند تا دولت عراق، رسمیت پیدا کند. بررسی صلاحیت ۸ وزیر دیگر به ۶ نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) موکول شد.

در جلسه بامداد پنجشنبه صلاحیت «محمد عبدالحکیم» به عنوان وزیر خارجه عراق مورد تأیید قرار گرفت. طبق گزارش الحدث، صلاحیت وزاری زیر به تأیید رسیدند:

«محمد عبدالحکیم»: وزیر امور خارجه

«علاء عبدالصاحب العلوان»: وزیر بهداشت و محیط زیست

«بنکین ریگانی»: وزیر مسکن و شهرسازی

«عبدالله العیبی»: وزیر راه و ترابری

«جمال العادلی»: وزیر امور آب

«لوی الخطیب»: وزیر برق

«باسم الربیعی»: وزیر کار و امور اجتماعی

«عبدالله الجبوری»: وزیر صنعت و معدن

«ریاض العبیدی»: وزیر امور جوانان

«صالح الحسنی»: وزیر کشاورزی

«محمد الهاشم»: وزیر بازرگانی

«عباس الغضبان»: وزیر نفت

«نعیم ثجیل الربیعی»: وزیر ارتباطات

«فواد حسین»: وزیر دارایی

جلسه بعدی پارلمان عراق برای بررسی صلاحیت هشت وزیر پیشنهادی دیگر که نام آنها در زیر آمده است به ۶ نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) موکول شد:

«فالح الفیاض»: وزیر کشور

«هشام الدراجی» و «فیصل فنر الجربا»: وزیر دفاع

«ایاد صالح مهدی السامرائی»: وزیر برنامه‌ریزی

«قصی السهیل»: وزیر آموزش عالی

وزیر امور مهاجرت

«حسن طعمه کزاز»: وزیر فرهنگ

«اسماء سالم صادق»: وزیر دادگستری

«صبا خیرالدین الطائی»: وزیر آموزش و پرورش

توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

ایران، روسیه و ترکیه در جریان نشست معاونین وزرای خارجه ۳ کشور درباره تسریع روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

به گزارش راشا تودی، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: روسیه، ایران و ترکیه درباره تسریع روند دستیابی به ساختار کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردند.

بر این اساس، معاونین وزرای‌ خارجه ۳ کشور ضامن آتش بس امروز در نشست خود در مسکو در این باره به توافق رسیده و آن را رسانه ای کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: توافق امروز با در نظر گرفتن منافع تمام اقشار سوریه و بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و نیز با هماهنگی استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه حاصل شده است.

واکنش آمریکا به دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری پاکستان از عربستان

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصویب وام 12 میلیارد دلاری عربستان به پاکستان و عدم مراجعه اسلام‌آباد به صندوق بین المللی پول اعلام کرد: امیدواریم پاکستان خواسته‌های مشخص‌شده ما را در منطقه اجرایی کند.

وی تصریح کرد: ایجاد صلح در افغانستان یکی از مهم‌ترین اهداف ما است که امیدواریم پاکستان در حصول این هدف به ما کمک کند.

پامپئو افزود: من در سفر به پاکستان با دولتمردان جدید این کشور ملاقات داشته‌ام و به آنان اعلام کرده‌ام که سیاست‌های آمریکا در قبال منطقه جنوب آسیا تغییری نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: یکی از خواسته‌های ما این است که پاکستان در مرزهای غربی خود (مرز با ایران) اجازه ندهد‌ که گروه‌های تروریستی فعالیت کنند و ما از این واضح‌تر نمی‌توانیم خواسته خود را عنوان کنیم.

پامپئو اضافه کرد: اگر پاکستان نتواند به این خواسته‌ها جامه عمل بپوشاند باید عواقب تصمیمات خود را به‌عهده بگیرد.

وی اظهار داشت: پاکستان نباید از گروههایی نظیر طالبان، شبکه حقانی و... حمایت کند و به عناصر این گروه در خاک خود پناه بدهد.

این درحالی است که دولت آمریکا تلاش می‌کرد از شرایط بد اقتصادی پاکستان سوء استفاده کرده و از طریق صندوق بین المللی پول شرایطی را پیشِ‌روی پاکستان قرار دهد که دولت‌مردان این کشور بیش از پیش مجبور به اجرای خواسته‌های آمریکا شوند.

روز گذشته عمران‌خان در سفر به عربستان توانست نظر دولت‌مردان سعودی را برای اعطای وام 12 میلیارد دلاری جلب کند و به این ترتیب به‌جای آمریکا به عربستان پناه ببرد.

تصمیم گیری آمریکا در مورد قطع دسترسی ایران به سوئیفت

مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه گفته‌اند انتظار می‌رود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط ایران با «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» یا «سوئیفت» را قطع نکند.

«واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا که از تشدید فشارها علیه ایران حمایت می‌کند این تصمیم احتمالی دولت ترامپ Trump را «امتیاز ویژه» آمریکا به کشورهای اروپایی دانسته که خواستار حفظ اتصال ایران به سوئیفت بودند.

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده؛ این شبکه تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند و مقر آن در بلژیک قرار دارد.

اعضای هیئت مدیره سوئیفت را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از اختلافات داخلی در دولت ترامپ بر سر حفظ اتصال ایران به سوئیفت منتشر شده بود.

واشنگتن‌فری‌بیکن، روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه به رایزنی‌های میان مقام‌های آمریکایی و متحدان اروپایی این کشور نوشته ایالات متحده قصد دارد به ایران اجازه بدهد در سوئیفت باقی بماند.

رسانه آمریکایی مدعی شده کشورهای اروپایی دولت ترامپ را برای نرم کردن مواضعش در قبال ایران، قبل از اجرایی شدن تحریم‌های ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) تحت فشار گذاشته است.

تصمیم دولت ترامپ با مخالفت نماینده‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا است. آنها معتقدند حفظ ارتباط با ایران با سوئیفت از فشار تحریم‌ها علیه ایران خواهد کاست. مقام‌های مطلع گفته‌اند علی‌رغم این مخالفت‌ها، ارتباط ایران با سوئیفت قطع نخواهد شد.

دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهد کرد. ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دور دوم تحریم‌ها از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهند شد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟