مأموریت هیأت سیاسی ایران در نیویورک به پایان نرسیده است. اگر چه رئیس جمهوری کشورمان روز پنجشنبه و بعد از برنامه‌های مختلف خود وارد ایران شد، اما محمدجواد ظریف برای پیگیری دیپلماسی عمومی در راستای تأمین منافع ایران همچنان در نیویورک به سر می‌برد.

او در جمع خبرنگاران امریکایی اعلام کرد که ایران به بستن قرارداد نفتی جدید با کشورهای اروپایی نزدیک شده است. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، محمدجواد ظریف اعلام کرد که تهران علی‌رغم تحریم‌های امریکا، در حال دستیابی به توافقی نفتی با کشورهای اروپایی است.

ظریف همچنین در این گفت‌وگوی یک ساعته با خبرنگاران درباره مسائل دیگری از جمله «سیستم مالی جدید اتحادیه اروپا برای کمک به ایران» سخن گفت. وی بیان کرد: این سیستم برای ماست تا نفت‌مان را به فروش برسانیم و پیشرفت کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اشاره کرد که پس از انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ و مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، تمامی کشورها از حق مشروع برای داد و ستد با ایران برخوردار هستند. وی در ادامه به خبرنگاران اعلام کرد که علاقه چندانی به انعقاد قرارداد جدیدی با امریکا ندارد.

گفتنی است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای خارجه1+4 در بیانیه‌ای 12 بندی بر تعهد خود برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند. در این بیانیه آمده بود که اعضا اذعان کردند در کنار اجرای تعهدات هسته‌‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌ها و از جمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله از آن، یک بخش حیاتی از برجام است. اعضا بر اراده خود برای حمایت از آزادی Freedom فعالان اقتصادی در تعقیب کسب و کار مشروع با ایران، در تطابق کامل با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کردند. نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تأسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجدداً بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «ساز و کار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کردند.

ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا با اعمال فشارهای مالی می‌تواند نظام ایران را براندازد، تنها خنده‌ای کرد. وی همچنین احتمال حمله امریکا به تأسیسات کلیدی ایران را رد کرد و گفت: اگر امریکا باور داشت که با چنین حمله‌ای به موفقیت می‌رسد، این کار را پیش‌تر انجام می‌داد. وزیر امور خارجه کشورمان در انتهای گفت‌وگوی خود اعلام کرد که در صحبت‌هایش با آقای جان کری، وزیر امور خارجه پیشین امریکا، پیامی ساده نهفته است. او بیان کرد: او (کری) ما را برای ماندن در توافق (هسته‌ای) ترغیب کرد.

ظریف همچنین اعلام کرد که ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی امریکا می‌خواهد در مبادلات بین‌المللی و فروش نفت خود ارزهایی غیر از دلار را به کار گیرد. ظریف در این نشست که در محل استقرار هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شد، گفت: ساز و کار اصلی، استفاده نکردن از دلار است. کشورها شروع به انجام توافقاتی برای استفاده از پول ملی خودشان در تجارت‌های دوجانبه کرده‌اند.

وی افزود: شما می‌توانید از ارزهای خودتان استفاده کنید. کالا را با ارز خود بفروشیم و خریدمان را با ارز کشور فروشنده انجام دهیم و در پایان دوره‌ای مشخص، آن را بر اساس یک ارز غیر دلار تراز می‌کنیم. انجام این کار کاملاً ممکن و سودمند است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت که اگر ساز و کار ویژه اروپا مؤثر نباشد، ایران احتمالاً از برجام خارج خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین کاری راه را برای حمله نظامی امریکا باز نخواهد کرد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم اگر امریکا بر این باور بود که در صورت انجام چنین حمله‌ای موفق خواهد شد، آن را انجام می‌داد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با رد ادعاهای امریکا مبنی بر دست داشتن ایران در مناقشات منطقه، امریکا را بزرگ‌ترین متجاوز Rapist در منطقه توصیف و بیان کرد: تا به حال آن نقشه‌ را دیده‌اید که پایگاه‌های امریکایی در اطراف ما ترسیم شده است. چرا ایرانی‌ها خود را در میان این همه پایگاه قرار داده‌اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم. ما به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم. ما به هیچ جایی که ازما خواسته نشده نیروهایمان را نفرستاده‌ایم.

وی افزود: ما هیچ جا را بمباران نکرده‌ایم. ما خاک هیچ کشوری را نگرفته‌ایم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای آن و منابعش راضی هستیم. ما به خاک، مردم و منابع هیچ کشور دیگری چشمداشت نداریم.

ظریف همچنین در گفت‌وگو با المانیتور درباره برنامه‌های ایران برای مواجهه با تحریم‌های امریکا گفت: مهم‌ترین چیز در اینجا توافقات مالی است. ما در حال کار با اروپا روی این توافقات هستیم و اروپایی‌ها هم اکنون روی یک سیستم کار می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد پول صادرات‌مان را دریافت کنیم. ما تمهیدات مختلفی را با مشتریان خود اندیشیده‌ایم. به طور قطع فشار امریکا روی آنها زیاد است اما من بر این باورم که امریکا در سیاست اعلام شده‌اش برای به صفر رساندن صادرات نفت ما شکست خواهد خورد. وی ادامه داد: ما در بودجه خود تنها حدود 30 درصد به نفت وابسته هستیم بنابراین ما ابزارهای دیگری در اختیار داریم. با این حال این مسأله تأثیر مهمی روی اقتصاد ما می‌گذارد و تأثیر آن نیز تاکنون به دلیل نتایج تحریم‌ها احساس شده است اما اگرچه این تحریم‌ها تأثیر اقتصادی خود را دارند همواره نتوانسته‌اند به هدف سیاسی‌شان دست یابند. آنها معمولاً از نظر سیاسی نتیجه عکس دارند.

ظریف همچنین در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به پرسش‌های فرید زکریا پیرامون ملاقات با جان کری و نیز حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی علیه ایران پاسخ داد. او درباره ملاقات‌ با جان کری با بیان اینکه «گمان نمی‌کردم که صحبت من با او برایش مشکل‌ساز شود» یادآور شد که محتوای این ملاقات‌ «تلاش جان کری برای باقی ماندن ایران در برجام» بوده است. او با یادآوری اینکه نشست هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین در نشست شورای امنیت نشان داد که رئیس ‌جمهوری ترامپ Trump ایالات متحده را منزوی کرده است، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای، گفت: «ما با اروپایی‌ها صحبت کردیم، چراکه یکی از گزینه‌های ما پس از خروج ایالات متحده، خروج [از توافق] بود. اما ما تصمیم گرفتیم که این کار را نکنیم، چراکه اروپایی‌ها و چین و روسیه به ما اطمینان دادند که راهی می‌یابند که منافع ایران تأمین شود... باید ببینیم این ساز و کار اثرگذار خواهد بود یا نه.»

در ادامه این مصاحبه زکریا به تصمیم امریکا برای تعطیل کردن کنسولگری خود در بصره و اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا علیه ایران پرداخت. ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا «شبه نظامیان نزدیک به ایران» قصد حمله به کنسولگری امریکا را داشتند، گفت: «نه و فکر می‌کنم که ایالات متحده باید این سیاست تهدید را کنار بگذارد، نتیجه نخواهد داشت. دو هفته پیش کنسولگری ما در بصره به آتش کشیده و با خاک یکسان شد. اما ما بلافاصله به محل دیگری نقل مکان کردیم. بنابراین، اگر ما در کنسولگری خود با چنین مشکلی مواجه می‌شویم، یعنی ما نمی‌توانیم افراد را در بصره کنترل کنیم.» وی افزود: «قطعاً ما آنجا نفوذ داریم، اما این بدان معنی نیست که ما می‌توانیم در عراق افراد را کنترل کنیم. همان طور که ایالات متحده هم بر افراد کنترل ندارد. بنابراین آقای پمپئو و آقای بولتون باید به جای این تهدیدات بی‌فایده که هیچ نتیجه مثبتی به همراه نمی‌آورد، باید به سیاست‌های خود نگاه بیندازند.»

ظریف درباره حمله تروریستی در اهواز با بیان اینکه «مسئولیت این کار را کسانی برعهده گرفتند که از پایتخت‌های اروپایی با تلویزیون‌های تحت حمایت مالی عربستان سعودی صحبت می‌کردند»، گفت: «عربستان سعودی گروه‌های تروریستی فعال در مرزهای ایران را حمایت مالی می‌کند و عملاً پرداخت دستمزد بیشتر به این گروه‌ها را به انجام حمله [به ایران] مشروط کرده‌اند. ولیعهد عربستان سعودی یک سال و نیم پیش علناً اعلام کرد که آن‌ها جنگ را به داخل ایران می‌کشانند.»

نسخه اروپایی حفظ برجام به روایت رسانه های فرانسه

مترجم:

راضیه خوئینی

اتحادیه اروپا به‌تازگی از یک سیستم داد و ستد جدید برای حفظ تجارت با ایران و فرار Escape از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران رونمایی کرده است. ابتکاری عملی با هدف مقابله با تحریم‌های امریکا علیه تهران و حفظ توافق هسته‌ای که سال 2015 میان ایران و کشورهای 1+5 امضا شد.

در نگاه اول این سؤال برای بسیاری از مسئولان و مردم مطرح می‌شود که این سیستم چگونه امکان دور زدن تحریم‌های امریکا را فراهم می‌کند و چطور عمل خواهد کرد؟ بسیاری از رسانه‌های فرانسوی از جمله «فرانس تی‌وی» و روزنامه «لوموند» به تشریح جزئیاتی از این طرح پرداخته‌اند.فرانس‌تی‌وی در تشریح جزئیات این سیستم تبادلات تجاری نوشت: دولت‌های عضو اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی قانونی با ایران ایجاد خواهند کرد.

بنا به گفته منابع اروپایی این سیستم تبادلات تجاری همچون «ماشینی اختصاصی» (وسیله نقلیه ویژه) عمل خواهد کرد، مانند یک بورس تبادلات تجاری یا یک سیستم مبادلات پیشرفته و پیچیده که به‌دنبال فروش نفت ایران که نخستین منبع درآمد کشور نیز هست.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در این باره می‌گوید: برای مثال اگر ایران نفت خود را به اسپانیا بفروشد از آلمان ماشین و ابزارآلاتی را خریداری کند؛ مبلغ مربوط به تحویل نفت ایران مستقیماً به عرضه‌کننده آلمانی پرداخت خواهد شد. درواقع نوعی اتاق جبران خسارت ایجاد خواهد شد که به بررسی ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی توسط ایران خواهد پرداخت. این مکانیسم مصونیت خریداران و فروشندگان را تأمین کرده و از تبادلات تجاری با دلار که زمینه‌ساز برخورداری از تحریم‌های ایالات متحده است ممانعت می‌کند.

روزنامه لوموند نیز در زمینه تشریح راهکارهای اجرایی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام نوشت: این پروژه توسط اتحادیه اروپا پس از نشستی با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رونمایی شد.

بنا به گفته برخی دیپلمات‌های فرانسوی، ایده سیستم مبادلات تجاری جدید با ایران با آنچه توسط اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد به کار گرفته می‌شد شباهت دارد؛ چرا که شامل تبادلات نفتی ایران در مقابل کالاهای اروپایی بدون نیاز به معاملات مالی است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

داماد خائن شب حجله به جای عروس نزد دوست دختر سابقش رفت!

 زن 40 ساله شوهر صیغه ای 25 ساله اش باردار شد تا او را نزد خودش نگه دارد!

صحنه باورنکردنی حمله موجودات نامرئی به مرد جوان در کرج + فیلم 16+

عمل زیبایی مرگبار برای زن جوان تهرانی / او از مطب زنده خارج نشد!

«الهه زنده‌» خردسالی که پا‌های او نباید زمین را لمس کند! + فیلم

«دبی» ناامن شد ! / ترس در میان سرمایه گذاران خارجی

چوپان دختر تحصیلکرده همدانی را به خلوتگاهش دعوت کرد / این دختر چاره ای نداشت

این زن خود شیطان است + عکس

ربوده شدن ۴۰ دختر در شیراز !

شیر زن شمالی همه را انگشت به دهان کرد+ عکس

فیلمی تازه از لحظه تیرباران ملکه زیبایی عراق داخل ماشین لاکچری اش + تصویر

تجاوز وحشیانه راننده تاکسی اینترنتی تهران به زن شیرازی + فیلم و عکس

کدخبر: 420838 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟