قضاوت در مورد عوامل تروریستی اهواز زود است

به گزارش رکنا، علاءالدین بروجردی درپاسخ به این سئوال که چه گروهی مسئولیت حادثه Incident تروریستی اهواز را بعهده گرفته است ، گفت : افرادی که در این زمینه نقش سازماندهی، طراحی و پشتیبانی دارند غیر از عوامل مزدور به درک واصل شده و تعدادی نیز دستگیر شده و در حال بازجویی هستند و اطلاعات لازم از آنها اخذ می شود.

بنابراین جریان هنوز ادامه دارد و فعلا زود است که ما قضاوت Judgment نهایی را در این زمینه داشته باشیم. ولی این نکته را باید در نظر داشته باشیم که دشمن از درون ِجامعه‌ ما نیز به طمع افتاده و این نکته بسیار حائز اهمیتی است که با سوءاستفاده از بعضی خلاءها و مشکلات درون جامعه ما مثل مشکلات اقتصادی یا حساسیت های قومی این کارها را انجام می دهند. در حادثه اخیر سوءاستفاده از این وضعیت نیز کاملا مشهود بود.

وی در ادامه به مهر گفت : افرادی که در این زمینه نقش سازماندهی، طراحی و پشتیبانی دارند غیر از عوامل مزدور به درک واصل شده و تعدادی نیز دستگیر شده و در حال بازجویی هستند و اطلاعات لازم از آنها اخذ می شود.

البته من فکر می کنم برای نظر نهایی نیاز به بررسی بیشتری است. مطلع هستید داعش ISIS و برخی گروه ها اعلام مسئولیت کردند و بعد برخی عقب نشینی کردند. هنوز زود است نظر نهایی را اعلام کنیم و طبیعتا، به هنگام، مسئولانِ ذیربط این کار را انجام خواهند داد.

بروجردی در پاسخ به این سئوال که چه عاملی بایست می شود که داعش در خوزستان یارگیری کند ، اظهار کرد: یک عامل به نظرم فقر است. ما باید به عنوان نظام جمهوری اسلامی، فقر اقتصادی که زمینه ساز نفوذ دشمن است را برطرف کنیم. طبق قانون Law اساسی، ایجاد رفاه و اشتغال جزء وظایف دولت است. توجه باید مضاعف شود و باید سرمایه گذاری جدی‌تر در جهت رسیدگی به حق مردم صورت گیرد و خلاء برطرف شود. نباید در برخی مناطق به وضعیت معیشتی مردم و بیکاری جوانان و مشکلاتی از این دست که برای مردم حساسیت آفرین و سئوال برانگیز است بی توجه باشیم.

نکته دوم، ما افتخار می کنیم در جمهوری اسلامی ایران به رغم تنوع نسبتا گسترده قومی و زبانی و حتی مذهبی، اتحاد و انسجام نسبتا خوبی داریم. یعنی حوادث Accidents تلخی که در برخی کشورهای منطقه در زمینه سنی، شیعه، عربی و غیرعربی یا این گونه مسائل که در برخی کشورها باعث ایجاد تقابل در درون جامعه شان شده است را نداریم.

مثلا در خوزستان عرب ها نقش بسیار مهمی در دفاع مقدس از تمامیت ارضی داشتند و هزاران شهید تقدیم کردند و تعداد قابل توجهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از آنها بود. اینها در واقع عرب هستند و وقتی می گویم عرب، طبیعتا همه ایرانی هستیم و به ایرانی بودن افتخار می کنیم منتها گویش و زبان های مختلفی در کشور داریم مثل ترکی، لری، عربی و .... که اتفاقا ارزشمند هستند و در قانون اساسی هم حفظ این گویش و زبان ها جزو اصول قانون اساسی ما است؛ بنابراین نباید اجازه دهیم دشمن از این روزنه‌ها ورود کند. در همین شهدای حادثه اخیر تعدادی از شهدای ما برادران عرب بودند. آنچه که دشمن سعی می کند آن را تبدیل به یک مسئله در جامعه داخلی ما کند، به طور روشن قابل تاکید است که توطئه ای طراحی شده و یک امر غیرواقعی است. جامعه ما انسجام و وحدت لازم را دارد خصوصا در خوزستان که استان مهمی است و در واقع سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب، عرب‌ها در کنار بقیه با اخوت و صمیمیت زندگی کردند و امروز هم وضعیت مشابهی است و نباید اجازه داد تبلیغات سوء دشمنان در این زمینه شبهه ایجاد کند.

کدخبر: 420691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟