جنگ به ما آموخت در زمان سختی همه درکنار هم بایستیم

به گزارش گروه سیاسی رکنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، امروز، (شنبه 31 شهریور) در مراسم رژه نیروهای مسلح با بیان اینکه تاریخ 8 ساله دفاع مقدس ما همیشه زنده خواهد ماند، چرا که چراغ راهنمای ما است،گفت: آغاز جنگ با یک علامت و بهانه شروع شد و آن زیر پا گذاشتن یک معاهده و قرارداد دو جانبه بین ایران و عراق بود. تجاوز Rape صدام به این بهانه آغاز شد که معاهده 1975 را به اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی‌دانست. با اینکه مدتها برای این قرارداد و این معاهده مذاکره شد و شخص صدام پای این معاهده را امضاء کرده بود. شروع این جنگ با پاره کردن معاهده در مقابل تلویزیون آغاز شد. و بعد هم حملات ناجوانمردانه آنها آغاز شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز بعد از 38 سال از آن حادثه، تجاوز صدام و زیر پا گذاشتن آن معاهده، دولتی که برای یک ملت 17 شبانه روز وقت مذاکره کنندگان ما را گرفت و همان دولتی که بعد از 12 سال فشار بر ملت ایران در برابر منطق مستحکم دیپلمات‌ها سر فرود آورد، عین داستان صدام را تکرار می‌کند. دو مرتبه متجاوزی و فردی که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد در برابر تعهدش در یک امضای چندجانبه و توافق چندجانبه که با تایید سازمان بین‌المللی و شورای امنیت صورت گرفته است، این توافق را زیر پا گذاشته است.

وی در ادامه اظهار کرد : جنگ تحمیلی 8 ساله به ما آموخت که در روز سختی باید روی پای خود بایستیم و تحت فرمان رهبری باشیم. متحد و آماده فداکاری به پیروزی نهایی امیدوار باشیم. به مسئولان و همدیگر اعتماد داشته باشیم و بدانیم با ابتکار، ایثار و ایمان پیروزی نهایی از آن ما است.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: امروز دیگر جنگ نیابتی نیست. آمریکا مستقیم در برابر ملت ایران ایستاده، پیمان‌شکنی را آغاز کرده است و از عهد و پیمان خارج شدن را او آغاز کرده است. در اولین مرحله ملت ایران آمریکا را مأیوس کرد. همانطور که در اولین روزهای جنگ، ایستادگی مبارزینی از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی صدامیان را از اهدافشان مایوس کردند.

وی تصریح کرد: تجاوز صدام ظاهرش قرارداد 1975 بود و باطنش از بین بردن انقلاب و نظام اسلامی بود. ترامپ Trump هم ظاهرش خارج از شدن از توافق برجام است اما باطن و هدف اصلی‌اش ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. صدام علی‌رغم 8 سال تلاش با حمایت همه قدرت‌های بزرگ جهان منطقه‌ای به هدفش دست نیافت. نتوانست خط تالوگ را عوض کند، نتوانست نظام مستحکم اسلامی ایران را از پا درآورد. هر چه زمان گذشت ملت ایران قوی‌تر، نیروهای مسلح ما مصمم‌تر و بعد از 8 سال پیروزی، پیروزی نظامی اخلاقی و سیاسی از آن ما شد.

روحانی ادامه داد: سرزمینمان را از متجاوز Rapist پس گرفتیم. سازمان ملل متحد و شورای امنیت صدام را به عنوان آغازگر جنگ شناخت و تمام کشورهایی که به صدام کمک کرده بودند، بعدها به نوعی اظهار پشیمانی کردند و به جنایت Crime خود را اعتراف کردند.

وی خاطرنشان کرد: عین این ماجرا برای ترامپ خواهد بود و هرچه بر سر صدام آمده بر سر آمریکا خواهد آمد؛ ما آغازگر نیستیم و همانطور که در سال 59 آغازرگر جنگ و تجاوز نبودیم و مقاومت کردیم و دشمن را منهدم کردیم امروز هم ما آغازگر نبودیم و توطئه‌های فراوانی در سال 95 و 96 رخ داد تا به نحوی ما را عصبانی کند تا از برجام خارج شویم و همه مسئولیت‌های سیاسی و حقوقی‌اش بر دوش ما بی‌افتد. متانت جمهوری اسلامی ایران و تدبیر ایران،‌ این توطئه را خنثی کرد.

رئیس‌جمهور افزود:‌ روزی ترامپ فکر می‌کرد ساعاتی پس از خروجش از برجام ما هم از این تعهد خارج می شویم و با خروج ما پرونده را به شورای امنیت خواهد بود. در مرحله بعدی ترامپ می‌خواست متحدانش را دور خود جمع کند، حداقل فکر می کرد اروپا را داشته باشد و آنها هم از برجام خارج شوند و بگویند که ایران مقصر بوده است، اما به جز دو رژیم منفور در این منطقه ما هیچ دولت و ملتی از ترامپ حمایت نکرد. امرئز در سراسر دنیا پیروزی سیاسی و پروزی حقوی و پیروی اخلاقی از آن ماست. ما به سازمان بین‌المللی و دادگستری بین‌الملی لاهه شکایت بردیم و از این شکایت ما آمریکایی‌ها بسیار عصبانی هستند. دادگاه لاهه هر حکمی را صادر کند ما از نظر وجدان عمومی پیروز این ماجرا هستیم و به عهدمان وفادار ماندیم و به قانون Law بین‌المللی احترام کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنگ اقتصادی و روانی را آمریکا علیه ما آغاز کرده و پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ 8 ساله خواهد بود، اظهار داشت: زمانش هم بسیار کوتاه‌تر و تجربه ما بسیار بیشتر است، اظهار داشت: ما از این پیچ تاریخی با عزت و سربلندی عبور خواهیم کرد.

روحانی گفت: اگر همه با هم و در کنار هم باشیم، راحت‌تر و سریع‌تر از این ماجرا عبور خواهیم کرد. تاریخ 8 ساله جنگ گذشت حالا دنیا قضاوت Judgment کند آیا ملت ایران ملت پیروز بود یا افلقیان؟ بعد از 8 سال عزت و سربلندی از آن مردم ایران بود یا از آن صدامیان. تاریخ ماه‌های آینده نیز قضاوت خواهد کرد شکست‌خورده این جنگ اقتصادی و روانی و سیاسی آمریکا خواهد بود. ملت ایران پیروز خواهد بود؛ همانطور که در همه صحنه‌ها پیروز میدان بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارنظر ضدایرانی مقام‌های آمریکا تصریح کرد: آنها می‌گویند ما از سلاح‌های دفاعی دست برداریم،‌ می‌گویند برای اینکه به برجام برگردند موشک‌های خود را کنار بگذاریم،‌ می‌گویند برای اینکه به برجام برگردند به تعبیر خودشان در امور منطقه مداخله‌ای نداشته باشیم. ایران نه سلاح‌های دفاعی را کنار خواهد گذاشت و نه توانمندی دفاعی‌ش را کم خواهد کرد. روز به روز بر قدرت دفاعی خودمان خواهیم افزود، اینکه شما از موشک‌های ما عصبانی هستید معنایش این است که تاثیرگذارترین سلاح ما موشک ماست. پس با حرف شما امروز قدر موشک‌های خودمان را بیش از گذشته می‌دانیم.

کدخبر: 418323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟