خط و نشان ترامپ به ایران ! / کاخ سفید در برابر رییس جمهور امریکا ایستاد

نشستی که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در خلال برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست آن را عهده‌دار شود و بنا به گفته نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل درباره ایران گفت‌وگو کند. در حالی که دولت امریکا ابتدا از تمرکز نشست یادشده بر موضوع ایران خبر داده بود، رسانه‌های امریکایی و همچنین «هیلی» اواخر هفته گذشته اعلام کردند که کاخ سفید دایره دستور کار نشست یاد شده را وسیع‌‌تر کرده و آن را به موضوع «منع اشاعه» تغییر داده است. با وجود این تغییر و در حالی که اغلب منابع رسانه‌ای و مقام‌های امریکایی از تبدیل شدن موضوع ایران به یکی از چندین موضوع مورد بحث در نشست شورای امنیت سخن گفته‌اند، ترامپ Trump روز گذشته با پیامی توئیتری اعلام کرد که هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را برعهده خواهد داشت.

نشستن ترامپ بر کرسی ریاست شورای امنیت با هدف افزایش فشارها بر ایران طرحی است که مقام‌های امریکایی می‌کوشند از طریق آن، اجرای سیاست‌های ضد ایرانی خود را در بوته آزمون قرار دهند؛ آزمونی که براساس نوع واکنش کشورهای عضو شورای امنیت به این رویکرد نشان می‌دهد جایگاه و اعتبار دولت امریکا برای شرکای جهانی‌اش همچنان در شرایطی قرار دارد که پیگیری سیاست‌هایش در قبال ایران دچار تزلزل جدی نخواهد شد. اما برخلاف این تصور، به نظر می‌رسد که نفس برگزاری چنین آزمونی از اساس با مخالفت چهره‌ها و برخی از مقامات دولت امریکا روبه‌رو شده است.

پس از آنکه هیلی، ریاست ترامپ بر جلسه‌ای از جلسات شورای امنیت با موضوع ایران را تأیید و بنا به ادعایی تکراری تأکید کرد که قرار است نقض قوانین بین‌المللی توسط ایران و اقدامات بی‌ثبات ‌کننده آن در خاورمیانه، موضوع اصلی این نشست باشد، روزنامه‌ امریکایی واشنگتن پست اواسط هفته گذشته از تغییر این برنامه خبر داد. این رسانه امریکایی در گزارشی نوشت: «ارزیابی نتایج تصمیم به متمرکز شدن روی موضوع ایران در نشست شورای امنیت، دولتمردان امریکا را به این نتیجه رسانده که در دستور کار قرار دادن موضوع ایران در شورای امنیت موجب نگرانی متحدان امریکا می‌شود و اختلافات این کشور با فرانسه و بریتانیا بر سر توافق هسته‌ای را آشکار خواهد کرد و به همین دلیل ایران از دستور کار نشست شورای امنیت خارج شده و کاخ سفید این دستور کار را به موضوع منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تغییر داده است.» یک روز پس از این خبر، سایت خبری «یواِس‌تودی» نیز پیش نویسی از دستور کار شورای امنیت را منتشر کرد که در آن برخلاف سخنان پیشین مقام‌های امریکایی، نامی از ایران برده نشده است.

در دولت امریکا هم نیکی هیلی روز پنجشنبه گذشته اگرچه در یک نشست خبری درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت مدعی شد که ایران همچنان بخش اصلی همه گفت‌وگوها درباره سلاح‌های کشتارجمعی خواهد بود، اما متمرکز نشدن شورا بر مسأله کشورمان را تأیید کرد و گفت: «مقامات امریکا به این نتیجه رسیدند که گسترش موضوع می‌تواند ارزشمند باشد. این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همان طور که رئیس جمهوری هم می‌خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی‌خواستیم محدود شویم.» او افزود: «تمرکز اصلی ایران خواهد بود اما اگر سپتامبر پرحادثه را ببینید؛ از موضوع احتمال بمباران شیمیایی ادلب، جنایات مشکوک در انگلستان و تشدید تحریم‌ها بر کره شمالی، باعث شد موضوع جلسه بازتر شود.» با وجود چنین توضیحی از سوی هیلی، ترامپ روز گذشته با اعلام اینکه ریاست جلسه آینده شورای امنیت با موضوع ایران را عهده دار خواهد شد، یک بار دیگر درباره دستور کار نشست شورای امنیت، تردید ایجاد کرد و نشان داد که دولتمردان واشنگتن حتی در قبال نوع مواجهه با ایران سیاستی واحد و همگن را دنبال نمی‌کنند.

چالش‌های ترامپ در شورای امنیت

ترامپ قصد دارد برای صحبت درباره ایران و بی ثباتی‌ای که او مدعی است کشورمان بذر آن را در سراسر منطقه خاورمیانه کاشته، ریاست یکی از جلسات شورای امنیت را عهده‌دار شود. چنانچه موضوع ایران در دستور کار نشست چهارشنبه هفته آینده قرار گیرد، مطابق با قانون، نماینده ای از کشورمان هم اجازه حضور در این نشست را خواهد یافت و این در حالی است که بنا به هشدار همراهان ترامپ، ممکن است ایران از این جلسه برای پررنگ کردن اختلافات میان کشورهای اروپایی بر سر برنامه هسته‌ای استفاده کند. چنان که موضعگیری کشورهای موافق برجام هم تأییدکننده وقوع چنین رویدادی است. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست هفته گذشته شورای امنیت که برای بحث درباره دستور کار این شورا در دوران ریاست امریکا برگزار شده بود، گفته بود: «جلسه شورای امنیت درباره ایران بایستی به مسأله برجام و خروج امریکا از آن بپردازد.»

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز درباره خروج ایران از دستور کار شورای امنیت گفته بود: «به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها در برنامه‌ریزی اولیه‌ای که داشتند تجدید نظر کرده‌اند، چون می‌دانستند اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند و اگر جلسه‌ای در آن شورا در خصوص ایران بگذارند، علاوه بر اینکه این جلسه خلاف همه نرم‌های بین‌المللی است، آن جلسه به جلسه محاکمه امریکا تبدیل می‌شود چراکه تنها قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران ۲۲۳۱ است و امریکا نه تنها خودش این قطعنامه را نقض کرده بلکه سایر کشورها را هم مجبور می‌کند که آن را نقض کنند.» اشاره ظریف به احتمال تبدیل شدن این جلسه به جلسه محاکمه دولت امریکا پیرامون اقدامات ضد قانونی‌اش در حالی بود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه پیش از این تأکید کرده چنانچه جلسه پیش روی شورای امنیت به ریاست ترامپ بر موضوع ایران متمرکز باشد، ایران پیرامون سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری خواهد کرد.

احتمال حضور نماینده‌ای از ایران در نشست شورای امنیت، نگرانی و هشدار برخی مقام‌های امریکایی را به همراه داشته است. نگرانی آنها به موجب بندی از منشور سازمان ملل است که اجازه می‌دهد طرف موضوع مورد بررسی در نشست شورای امنیت، در جلسه مشارکت داشته باشد و این موضوع از نظر مقام‌های امریکایی احتمال مواجهه ناخوشایند و ستیزه‌جویانه بین ترامپ و نماینده ایران را به دنبال خواهد داشت. در همین چارچوب ریچارد گووان، پژوهشگر ارشد در «دانشگاه سازمان ملل» معتقد است ترامپ با استقبال از این جلسه، خطر ریسک برخورد با پاریس و لندن در سازمان ملل بر سر ایران را ایجاد کرد. از این رو، برای «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه در نشست شورای امنیت از توافق هسته‌ای دفاع کنند.» به گفته این پژوهشگر غربی، این احتمال می‌رفت که در صورت دفاع شدید مکرون و ترزا می ‌از برجام، رئیس جمهوری امریکا اقدامی مشابه آنچه در رابطه با ناتو کرد، انجام دهد.

پیش‌بینی و نگرانی کارشناسان امریکایی از معکوس شدن نتیجه نشستی که با ریاست ترامپ، حمله علیه ایران را نشانه می‌رود، چندان پربیراه هم نیست. چه آنکه نمایشی که سفیر امریکا در سازمان ملل در بهمن ماه سال گذشته در شورای امنیت علیه ایران به راه انداخت، با ناکامی همراه بود. نمایشی که در آن هیلی با ایستادن کنار قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی است و توسط حوثی‌ها به سوی ریاض پرتاب شده، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد. اما این ادعا نه تنها از سوی شرکای اروپایی امریکا اقبالی نیافت که روزنامه نیویورک ‌تایمز به ‌نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا نیز ادعاهای او را رد کرد. تا اینجای کار آنچه از عملکرد دولت امریکا برمی‌آید، این است که اقداماتی نظیر رایزنی با کشورهای طرف مبادله اقتصادی با ایران برای همراه کردن‌شان با سیاست امریکا از طریق تهدید و هشدار، تلاش برای بهره‌ گیری از تریبون شورای امنیت برای تکرار اتهامات علیه ایران همچون آنچه در برنامه ترامپ برای ریاست جلسه این شورا قرار دارد و همچنین تلاش برای پیگیری پروسه موهوم ایران هراسی نهایت سیاستی است که واشنگتن در قبال ایران اتخاذ کرده است. سیاست‌هایی که گرچه در کنار تحریم‌های ظالمانه، ایران را با مشکلاتی مواجه می‌سازد اما قرار دادن آن در پازل تلاش برای فراهم کردن مقدمات یک رویارویی دیپلماتیک تمام عیار علیه ایران در سطح شورای امنیت بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

روحانی؛ فردا عازم نیویورک می‌شود

رئیس جمهوری ایران در حالی فردا (یکشنبه) برای حضور در هفتاد و سومین اجلاس سازمان ملل راهی سازمان ملل می‌شود که بی تردید موضوع برجام و تلاش‌های اخیر کاخ سفید در ارتباط با متوقف کردن اجرای آن از سوی سایر شرکای این کشور یکی از مهم‌ترین محور رایزنی‌های حسن روحانی در جریان حضورش در سازمان ملل است. رایزنی‌هایی که در خلال برنامه فشرده او در مدت زمان حضور چند روزه‌اش در نیویورک صورت خواهد گرفت. بنا به گفته پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری، سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا، ملاقات با شماری از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی رؤسای سازمان‌های بین المللی، جلسه با مدیران ارشد و نخبگان سیاست خارجی حاضر در نیویورک، دیدار با تعدادی از رهبران جوامع اسلامی در امریکا، مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و نیز برگزاری کنفرانس خبری عمومی از جمله برنامه‌های رئیس جمهوری در خلال این سفر خواهد بود.

روحانی درخواستی برای دیدار با ترامپ نداشته است

تیم همراه رئیس جمهوری در سفر به نیویورک یک چهارم تیم رئیس دولت‌های نهم و دهم است

در آستانه سفر رئیس جمهوری به مقر سازمان ملل در نیویورک برخی خبرسازی‌های داخلی و خارجی پیرامون آن با واکنش‌های مقامات دولتی همراه شده است. از جمله این خبرسازی‌ها اظهار نظر نماینده امریکا در سازمان ملل بود که تلویحاً گفته بود که ترامپ پیشنهاددهنده دیدار با روحانی نخواهد بود. او در یک نشست خبری و در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ گفت: اگر رئیس جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رئیس جمهوری امریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می‌تواند تصمیم بگیرد.

اما سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که هرگز درخواستی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ملاقات با آقای ترامپ مطرح نشده است. به‌گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، خبر منتشره از سوی یکی از خبرگزاری‌های خارجی به‌نقل از نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس جمهوری امریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آن را تکذیب کرد. قاسمی افزود: این‌گونه اظهارات یا خبرسازی‌ها طراحی رسانه‌ای - روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می‌پردازند؛ این روش‌ها کاملاً برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی‌هاست. مجدداً تأکید می‌کنم از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است.

خبر‌سازی دیگری که البته در داخل انجام شده، ادعای نماینده قم در مجلس درباره هزینه 2 میلیون دلاری سفر هیأت اعزامی ایران به نیویورک و همراهی 100 نفر در این هیأت بود. بهمن حسین‌پور معاون تشریفات رئیس جمهوری اما با تکذیب این خبر گفت: همان‌طور که قبلاً بارها اعلام شده است رئیس جمهوری در صرفه‌جویی هزینه‌های سفرهای داخلی و خارجی اعضای دولت و بخصوص سفرهای مربوط به شخص وی مصر بوده و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند. به گزارش ایسنا، وی افزود: در سفر امسال نیز هیأت رسمی همراه وی 6 نفر بوده و همراهان رئیس جمهوری شامل تیم حفاظت، تشریفات و رسانه‌ای به میزان کمتر از یک چهارم همراهان رئیس جمهوری دولت‌های نهم و دهم است. حسین‌پور با کذب و غیرواقعی خواندن هزینه 2 میلیون دلاری اعلام شده از سوی این نماینده، تأکید کرد: بنا بر رویه هر ساله؛ طبق دستور مؤکد رئیس جمهوری هزینه‌های سفر در پایین‌ترین میزان و با حداکثر صرفه‌جویی صورت می‌پذیرد. معاون تشریفات رئیس جمهوری تأکید کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که همگان را به حمایت مسئولان بویژه دولت دعوت کرده‌اند و در حالی که افراد و رسانه‌های معاند نظام مصرانه تلاش برای تضعیف و حاشیه‌سازی برای کشور و مسئولان می‌کنند از افرادی که دارای جایگاه معتبری همچون نمایندگی مجلس هستند، توقع می‌رود از اظهارات کذب که موجب وهن نظام و تشویش اذهان مردم می‌شود و اعتبار کشور و دولت را خدشه دار می‌کند، اجتناب ورزند. وی در پایان تصریح کرد: قطعاً معاونت حقوقی رئیس جمهوری پیگیری‌های حقوقی را درخصوص این اظهارات کذب دنبال خواهد کرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سربازان روسی در حرم حضرت زینب (س) +عکس

نرخ سود چند بانک 23 درصد شد !

پیک موتوری با معرفت ایام محرم +عکس

عکس های 6 پیکر خونین شهدای حادثه تروریستی اهواز در محل حادثه! + جزییات

اعدام 9 مرد شیطان صفت در شیراز /صبح امروز اجرا شد

نخستین قدرت نمایی روحانی در قلب امریکا

ظریف عامل اصلی حمله تروریستی اهواز را معرفی کرد!

اولین عکس از جسد 2 تروریست در حمله تروریستی اهواز

فیلم لحظه حمله تروریستی در اهواز

تلخ ترین تصویر از کودک خونین در حادثه اهواز+ فیلم ها

سخنگوی سپاه پاسداران: جریان الاهوازیه عامل حمله تروریستی در اهواز است

فوری / تیراندازی مجدد در محل حادثه تروریستی اهواز + فیلم

اولین تصاویر از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز + فیلم

اولین فیلم از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز + فیلم

فوری / حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز+ فیلم

این فیلم تمام ایرانیان را در دنیا تکان داد / چه بلایی بر سر سمیه در کمپ منافقین آمد

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

کدخبر: 418266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟