به گزارش رکنا، بیش از یک دهه پس از دوران اخیر حاکمیت ارتش در پاکستان، انتخابات فردا، چهارشنبه صحنه رقابت عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان از حزب "تحریک انصاف" و "نواز شریف"، نخست وزیر سابق و زندانی Prisoner این کشور از حزب "مسلم لیگ شاخه نواز" است.

انتخابات پارلمانی

در انتخابات امروز پاکستانی‌ها همزمان نمایندگان دو مجلس را انتخاب می‌کنند؛ یکی مجلس ملی (فدرال) و دیگری مجالس ایالتی.

آنطور که کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرده است، بیش از ۱۱۸۰۰ نامزد برای دستیابی به ۸۴۹ کرسی در این انتخابات رقابت می‌کنند.

در حدود ۳۴۵۰ نفر برای راه‌یابی به مجلس ملی این کشور که دارای ۳۴۲ کرسی است، ثبت‌نام کرده‌اند. ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم و رای مردم انتخاب می‌شوند. در کنار آن ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی هم به زن‌ها اختصاص داده شده است.

همزمان در حدود ۸۴۰۰ نامزد دیگر در چهار ایالت برای دستیابی به ۵۷۷ کرسی مجالس ایالتی با هم رقابت می‌کنند.

آنطور که رسانه‌های پاکستانی به نقل از کمیسیون انتخابات این کشور نوشته‌اند در حدود ۱۰۶ میلیون نفر رای‌دهنده ثبت نام کرده‌اند. در میان آن‌ها ۵۹.۲ میلیون نفر مرد و ۴۶.۷ میلون نفر دیگر زن هستند.

وضعیت صحنه سیاسی پاکستان در آستانه انتخابات

سه حزب مسلم لیگ، شاخه نواز و انصاف و مردم تاثیر گذارترین احزاب در جمهوری اسلامی پاکستان هستند. پس از کودتای نظامی حکومت ژنرال پرویز مشرف و پیروزی حزب مسلم لیگ (نواز) در انتخابات و حکومت چند ساله، در حال حاضر دو حزب مردم و تحریک انصاف، در نقش جناح مخالف، اپوزیسیون، مطرح شده و طی شرکت در انتخابات به رقابت می‌پردازند.

وضعیت فعالیت‌های احزاب در شهر ۲۰ میلیونی کراچی، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان، نقش بارز و تعیین کننده‌ای در کسب کرسی‌های بیشتر مجلس ملی از سوی احزاب سیاسی در انتخابات سراسری دارد. تعداد کرسی‌های اختصاصی شهر کراچی در مجلس ملی ۲۱ و در مجلس محلی سند ۴۴ است.

ایالت پنجاب پاکستان، به عنوان منطقه فرهنگی، از مناطق مهم و حساس است که نقش تعیین کننده‌ای در تعیین حکومت آتی پاکستان دارد. از این ایالت ۱۴۱ نماینده مجلس با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند که ۴۶ کرسی متعلق به جنوب، ۹۵ کرسی به شمال و مرکز ایالت پنجاب است. تاکنون ایالت پنجاب، به ویژه مرکز آن شهر لاهور با جمعیت ۱۲ میلیونی، به عنوان سنگر حزب حاکم (مسلم لیگ نواز) شناخته می‌شد. در صورتی که تحریک انصاف بتواند بیش از ۷۰ کرسی از این ایالت کسب نماید، به احتمال زیاد می‌تواند پیروز انتخابات گردد. لذا با لحاظ تجربه‌های تلخ گذشته، حزب تحریک انصاف این بار سعی کرده است افراد و شخصیت‌های مهم و تاثیر گذاری را روانه رقابتهای انتخابات اخیر کند.

قمار بزرگ نواز شریف برای انتخابات

نواز شریف سه بار نخست‌وزیر پاکستان بوده و هیچ مرتبه دوره پنج ساله نخست‌وزیری را به پایان نبرده است. وی چندی پیش از سوی دادگاه در ارتباط با مالکیت "غیرقانونی" چهار آپارتمان Apartment در لندن به ۱۰ سال زندان Prison محکوم و راهی زندان شد. با انتشار اسناد پاناما در سال ۲۰۱۵ افشا شد که چند فرزند محمد نوازشریف با شرکت‌های ثبت شده ارتباط دارند و ادعا شد که از آن طریق املاکی در لندن خریده‌اند.

شریف در نهایت علی رغم اطلاع از بازداشت خود و مواجه شدن با حکم زندان به کشورش بازگشت. با این کار نواز شریفی به نوعی دست به قمار سیاسی زد. او پذیرفت که به کشور بازگردد و بازداشت شود، با این هدف که اولاً بر بیگناهی خود صحه بگذارد، دوم آنکه مدتی رنج زندان را به جان بخرد اما با تأثیری که روی مردم می‌گذارد در مناطقی که پایگاه سنتی دارد انتخاب شود که در این صورت نمی‌تواند زندانی بماند. ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود وی در پنجاب برنده خواهد شد. نیمی از جمعیت پاکستان در این ایالت زندگی می‌کنند. اکنون باید دید آیا او برنده این ریسک سیاسی خواهد شد یا همه چیز را خواهد باخت؟

عمران خان، نامزد ارتش

ستاره بین‌المللی کریکت و کاپیتان سابق تیم پاکستان بیش از دو دهه گذشته وارد میدان سیاست شد، اما هیچ‌گاه موفق نشده است که حکومت را به دست بگیرد. در حال حاضر، بسیاری از ناظران به این نظر هستند که عمران خان از حزب "تحریک انصاف" نامزد مورد نظر ارتش است و این نهاد در تلاش است تا رقبای او را تضعیف کند. خان و ارتش، هر دو اتحاد با هم را رد می‌کنند؛ اما به تازگی عمران خان در مورد قمر جاوید باجوا، رئیس ارتش گفت" او احتمالا جدی‌ترین فرد حامی دموکراسی است که تاکنون دیده‌ایم."

گفتنی است حزب تحریک انصاف پاکستان از سوی گروه‌های تندرو و وابسته به القاعده حمایت می‌شود. این حزب در حال حاضر ۳۲ کرسی در مجلس ملی دارد.

در انتخاباتی که دو حزب از سه حزب اصلی به مشروعیت آن شک دارند، تحلیلگران به این باور هستند که بین مسلم لیگ نواز شریف و تحریک انصاف عمران خان رقابت جدی است. اگر هیچ یک از این دو حزب نتواند بیشترین آرا برای تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر را کسب کند، آن‌گاه با حمایت حزب مردم "بوتو زرداری" و دیگر احزاب امکان دارد یک حکومت ائتلافی شکل بگیرد.

 

کدخبر: 400788 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟