صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با امریکای ترامپ Trump اتمام حجت کرد، آنجا که خطاب به او نهیب زد که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها است. او البته اضافه کرد که صلح با ایران هم مادر صلح‌ها است. این دو عبارت روحانی به این معنی است که امریکا نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد یا آن گونه که روحانی پیشتر گفت، نفت ما را تحریم کند و دیگران بتوانند نفت خود را بفروشند. رئیس جمهوری برهمین اساس تأکید کرد که بستن تنگه هرمز روش ساده‌ای است، اما ایران تنگه‌های بسیار دیگر در اختیار دارد. روحانی همزمان که رویکرد مبتنی بر اقتدار و بازدارندگی ایران را نسبت به امریکا تشریح می‌کرد، سیاست ایران در منطقه را اصلاح روابط دانست و گفت: در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم. او فرصت‌های متعدد شرایط فعلی را برشمرد، فرصت‌هایی چون انزوای امریکا در جهان و رسوایی رژیم صهیونیستی و از همگان خواست همچون دوران جنگ، دست به ابتکار بزنند.

صندوق رأی، مظهر حاکمیت ملی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری در این همایش که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و گفت: اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دموکراسی و آرای مردم در پای صندوق‌های رأی، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هر نظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است. روحانی مداخله در سیاست داخلی را ناقض حاکمیت ملی دانست و افزود: هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفق است که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانی حاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دموکراسی و اظهار نظر و اعمال رأی مردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند، حاکمیت ملی نقض خواهد شد.

تأکید بر روابط با ایرانیان خارج از کشور

وی خطاب به نمایندگان ایران در خارج از کشور با بیان اینکه شما به عنوان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، نمایندگان ملت ایران هستید آن هم نه صرفاً نمایندگان ایرانیان امروز، بلکه شما نمایندگان همه ایرانیان در طول همه تاریخ هستید، اضافه کرد: سفرا یا مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در هر سطحی که هستند باید خود را در برابر همه مردم از هر مذهب و قومی به صرف اینکه تبعه ایران هستند، مسئول بدانند.

رئیس جمهوری اظهار کرد: سفرا و مسئولان نمایندگی‌های ایران باید به گونه‌ای عمل کنند که همه ایرانیان خارج از کشور، به غیر از عده معدودی که عزت و منافع ملی ایران را نادیده گرفته‌اند، خود را متعلق به ایران ببینند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتی آن دسته از ایرانیانی که ممکن است دلبستگی چندانی به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، اما عاشق ایران هستند، باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور جذب شوند.

روحانی ادامه داد: همه کسانی که اردیبهشت سال 96 ساعات زیاد در صف‌های طولانی ایستادند تا رأی خود را به صندوق آرای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بیندازند، عاشق ایران بوده و هستند و رابطه سفرا و مسئولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج با این دسته از ایرانیان نباید صرفاً در مناسبت‌ها باشد، بلکه سفرا باید به وزارت امور خارجه برنامه و گزارش بدهند که در طول سال با ایرانیان خارج از کشور که به ایران عشق می‌ورزند، چه دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

تشریح فرصت‌های امروز جهان

رئیس جمهوری پس از برشمردن مخاطرات ترامپ برای جهان، فرصت‌های بزرگ وضعیت جدید را تشریح کرد و گفت: همیشه می‌توانستیم مستندات زیادی ارائه کنیم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی اساساً بر مبنای تجاوزگری، اشغال، خیانت، آواره کردن مردم و کشتن Killing کودکان و زنان و پیرمردان روی کار آمده است، اما با وضعیتی که امروز در سایه حمایت‌های بی‌منطق هیأت حاکمه فعلی امریکا از این رژیم به وجود آمده، استدلال علیه این رژیم نیز آسان‌تر شده است.

روحانی با بیان اینکه هیچ گاه تا امروز صهیونیست‌ها و دولت امریکا به این صراحت اعتراف نکرده بودند که اساساً دولتی به نام فلسطین نمی‌شناسند یا قدس شریف را متعلق به مسلمانان نمی‌دانند و این مواضع هیچ ‌وقت اینقدر صریح و با وقاحت بیان نشده بود، اضافه کرد: ایران همواره در گفت‌وگو با کشورهای عرب و همسایگان فلسطین تأکید داشت که رژیم صهیونیستی اهل استدلال و گفت‌وگوی منطقی نیست، اما امروز همگان این مسائل را به چشم می‌بینند. تا چندی پیش مدعی بودند که رژیم صهیونیستی الگوی دموکراسی در منطقه است اما آیا امروز تردیدی باقی مانده که این رژیم الگوی آپارتاید در منطقه است؟

شکست‌های متعدد امریکا مقابل ملت ایران

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امریکایی‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ایران آمدند که هر بار شکست خوردند، حمایت از رژیم مستبد پهلوی، تلاش برای اجرای کودتا پیش از پیروزی انقلاب، راه‌اندازی جنگ علیه ملت ایران و حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب را از جمله این تلاش‌های شکست خورده برشمرد و با طرح این سؤال که چه شد که این توطئه بزرگ علیه ملت ایران به شکست انجامید؟ گفت: جنگ سخت است و مشکلات فراوانی به دنبال دارد، اما در عین حال، فرصت‌های زیادی نیز در دل خود دارد که این مختص جنگ 8 ساله ما نیست. یکی از ثمرات دفاع مقدس ما این بود که در کنار ارتش جمهوری اسلامی، یک نیروی نظامی دوم قوی در کشور متولد شد. نوزادی در آن دوران متولد شد که در پایان جنگ به جوانی برومند و قوی تبدیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل جنگ و با تجهیزات و تسلیحاتی که از عراقی‌ها به غنیمت گرفته شد، پا گرفت.

نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست

روحانی پس از ذکر شکست‌های امریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه آنان از جایگاه ایران و ملت ایران مطلع هستند، افزود: دشمنان اعلام می‌کنند که می‌خواهیم در برابر نفوذ ایران ایستاده و از نفوذ ایران در منطقه و جهان جلوگیری کنیم، درحالی که ایران همواره بزرگ، با عظمت و پرنفوذ بوده و این منحصر به این سال‌ها نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است، درعین حال تأکید کرد که ما در کنار همه کشورها بویژه همسایگان خود قرار داریم و با آنها دوست و برادر هستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست، گفت: ایران سرزمین قدرتمند و ملت ایران، ملتی بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند و نمی‌تواند ببیند، برادران و خواهرانش در سوریه و عراق، به خاک و خون کشیده شده و سر از بدن‌شان جدا شده و زنان آنان به بردگی و اسارت برده می‌شوند. وی با بیان اینکه ما به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم در این کشورها حضور یافتیم، چرا که ما این ننگ را نمی‌پذیریم که برادران و خواهران ما توسط تروریست Terrorist ها کشته شده و به خاک و خون کشیده شوند، تأکید کرد: ما به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما امروز در شرایطی هستیم که باید نه تنها رسالت جمهوری اسلامی ایران بلکه رسالت ایران، ایرانی و مسلمانان را به جا آوریم، افزود: حتی اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نبود، مردم ایران تحمل نمی‌کردند که زن و بچه مردم این گونه کشته شده و توسط تروریست‌ها به اسارت برده شوند، چرا که فرهنگ، تاریخ و البته انقلاب، دین و قانون Law اساسی ما اجازه آن را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز در این شرایط امریکا پنجمین توطئه خود علیه ملت ایران را کلید زده است و تحریم را پیش گرفته و به دنبال اهدافی فرای تحریم است، گفت: آنان ملت با فرهنگ ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند ملت ایران هیچ گاه و در هیچ شرایطی نوکر هیچ‌کس نخواهد شد. بزرگ ترین دستاورد ملت ایران در طول 40 سال گذشته از انقلاب این بوده که آقایی خود را به دست آورده و آن را تثبیت کرده و مستشاران و کارشناسان امریکایی را از این کشور بیرون راندند، البته ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسی خارجی‌ها نیستیم و اگر همین امروز هم کارشناسان و متخصصانی از امریکا بخواهند در ایران فعالیت کرده و با ما همکاری کنند، راه به رویشان باز است.

وی ادامه داد: ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. ما اهل تجاوز Rape نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم و بر همین اساس توان ما، توان بازدارندگی است.

روابط با همسایگان را توسعه می دهیم

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همان گونه که دفاع مقدس برای کشور دستاورد به همراه داشته، شرایط فعلی نیز اینچنین است و باید دستاورد داشته باشد، اظهار کرد: اولین دستاورد این حرکت امریکا، وحدت کامل ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه ما خواستار برقراری رابطه خوب با دنیا هستیم، گفت‌: امروز فرصتی به وجود آمده تا روابط خود را با همسایگا‌مان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز این گونه است و ما در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط با این کشورها هستیم.

تشریح مناسبات ایران با روسیه

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما باید روابط خوب خود را با همسایگا‌مان مستحکم کنیم، به برخی اظهارنظرها پیرامون چگونگی روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما نه تسلیم غربیم و نه تسلیم شرق و شعار نه شرقی نه غربی منافاتی با گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان ندارد. روحانی با بیان اینکه ما روسیه را نه به عنوان شرق یا قدرتی بزرگ، بلکه به عنوان یک همسایه می‌بینیم و حسن همجواری و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور می‌دانیم، افزود: امروز روسیه نیز از توسعه مناسبات با ایران بیشترین منافع را می‌برد، همکاری را ادامه خواهیم داد و آن را به نفع دو کشور می‌دانیم.

ترامپ با دم شیر بازی نکند

وی در تشریح فرصت دیگری که شرایط کنونی برای کشور ایجاد کرده، گفت: امروز درست است که امریکا بر شرکت‌های اروپایی و امریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولاً تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم که نمی‌فهمند چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلاً می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند نفت صادر کند، به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم، در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم. روحانی خطاب به امریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار کرد: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم، با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است. شما فکر می‌کنید ایران اینقدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهدافتان برسید؟

وی ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست، شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمد و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید. شما ضدیت خود را با ملت ایران به وضوح نشان داده‌اید و وقتی می‌گویید نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهید و یعنی مردم را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دادید و بعد عنوان می‌کنید که حامی ملت ایرانید! چه کسی باور می‌کند!

مأموریت روحانی به سفارتخانه‌ها

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز فرصت طلایی برای ملت ایران و دیپلمات‌های کشور به وجود آمده است، خطاب به سفرا و مسئولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور، اظهار کرد: سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما باید از امروز روزانه با یک شرکت اقتصادی در ارتباط بوده و با تمام نخبگان، سیاسیون، نمایندگان و اساتید دانشگاه‌ها در تماس باشند و این تماس نباید در قالب تماس‌های دیپلماتیک که نیاز به وقت و روز است باشد، بلکه باید سفرا بروند با همه مردم تماس بگیرند و سفیر باید بگوید که در هفته با چند شرکت دیدار داشته و چند کالا را برای صادرات یا واردات هماهنگ کرده و نحوه پرداخت آن به چه شکل است. در بسیاری از موارد نیاز به حضور بانک‌ها برای تبادلات نیست و اگر درست تنظیم شود، یک صندوق یا شرکت می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه امروز زمان ابتکار است یعنی مثل والفجر 8 که ابتکار به خرج دادیم و 73 هواپیمای عراق را به زمین انداختیم امروز باید با ابتکار خود حتی 73 طرح امریکا علیه ایران را به زمین بزنیم، افزود: شاید تصور شود با وجود فشارهایی که امریکا از پارسال شروع کرده و تحریم‌ها و اقدامات آنها، درآمد ارزی و ریالی کشور کاهش یافته و در اشتغالمان تأثیر منفی داشته است، اما وضع اشتغال سه ماهه جاری امسال از هر سال دیگر بهتر بوده است، به گونه‌ای که در سه ماهه اول سال 97 نسبت به سه ماهه پایانی سال 96، 756 هزار شغل جدید ایجاد شده است. تعداد شاغلان در سال گذشته بیش از 23 میلیون نفر بوده و امسال به بیش از 24 میلیون نفر افزایش داشته است. رئیس جمهوری با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما افزایش یافته و درآمد ریالی کشور نیز بیشتر شده است، افزود: انبارها و ذخایر کالای اساسی کشور، از همیشه بیشتر است، به گونه‌ای که تا سال آینده نیاز به گندم و شکر نداریم و در بسیاری از مواد غذایی امروز ذخایر انبارها در بهترین شرایط قرار دارد.

ما تسلیم نمی‌شویم

وی با تأکید بر اینکه اگر همه ایستادگی کرده و ملت نسبت به شرایط آگاه باشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: کشور فراز و نشیب دارد و ما در این مسیر دو راه تسلیم یا مقاومت را پیش رو داریم، امروز در برابر امریکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنایی جز تسلیم ندارد و تسلیم به معنای پایان دستاوردهای 40 ساله ملت ایران است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز حتماً برای تولید داخلی، صادرات، روابط خوب با دنیا و برای بیان و زبان رسای ما علیه خیانت‌های امریکا و رژیم صهیونیستی فرصت بسیار خوبی فراهم شده است، گفت: امروز سفرا در خط مقدم خارج از کشور، با بهترین توان و روحیه باید فعالیت کنند، اگر من امروز سفیر ایران در خارج از کشور بودم، بیش از هر زمان دیگر سر خود را بالاتر می‌گرفتم، چرا که امروز سربلند هستیم و به رهبری و ملت بزرگ و عظیم ایران افتخار می‌کنیم و راه خود را ادامه خواهیم داد. رئیس جمهوری تأکید کرد: سفرای جمهوری اسلامی ایران باید به ملت ایران قول دهند که نمی‌گذارند قلدرمآبان به این ملت فشار بیاورند و با همه فکر، توان و ابتکار خود پشت ملت ایستاده و در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی می‌کنند. اگر این چنین شد خداوند، قلب، دل و روح ما را در برابر فشارها یاری کرده و سربازانی در کنار ما قرار می‌دهد که با چشم نمی‌بینیم.

توصیه رئیس مجلس به چریک‌های کت و شلواری

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیشرفت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و ارزشمند است به حدی که دشمنان می‌دانند، نمی‌توانند با زبان تهدید‌آمیز و جنگ با ایران سخن بگویند.به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه در همایش رؤسای نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و همکارانش در این وزارتخانه در طول سال‌هایی که سکانداری وزارت خارجه را برعهده داشتند خوب و حرفه‌ای عمل کردند، گفت: درست است که با «فراز و فرودهای زیادی» مواجه بودند اما توانستند به خوبی وزارتخانه را ساماندهی کنند.

لاریجانی تحلیل‌هایی را که در وزارت امور خارجه انجام می‌شود دارای پختگی لازم دانست و افزود: در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نیز هوشمندانه و با درک درست از واقعیات عمل شده است که جا دارد در این راستا از دوستان مان در وزارت امور خارجه قدردانی کنیم. وی با اشاره به مواضع اروپایی‌ها بعد از خروج امریکا از برجام، گفت:اروپایی‌ها کلیاتی را در گفت‌و‌گوها به ما بیان کردند ولی درعین حال نکته خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. در حوزه بانکی و نفت به دستاورد روشن و عملیاتی نرسیده‌ایم و در همکاری‌های بانکی غیر از بانک مرکزی فضا مشخص نیست و نمی‌توان کشور را معطل این حرف‌های کلی گذاشت.

لاریجانی افزود: اگر مشکلاتشان حل نشود ظرف 10 سال آینده باید بیش از 50 درصد بودجه کشور را به آنها اختصاص دهیم؛ آنها گاهی هیاهو می‌کنند که ما مشکلات اقتصادی ایران را ایجاد کردیم در حالی که چنین چیزی نیست.

لاریجانی خطاب به سفیران و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: شما باید چریک‌های کت و شلواری ای شوید و از طریق دیپلماسی اقدامات خوبی را انجام دهید.

 

کدخبر: 400143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟