با مجوز آمریکا به سوریه نیامدیم که با درخواست آن خارج شویم/ اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند

به گزارش رکنا،  به نقل از اسپوتنیک علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: نیروهای ایرانی در سوریه باقی خواهند ماند، زیرا بر خلاف ائتلاف تحت رهبری آمریکا، حضور آن‌ها در این کشور مشروع است.

در صورت خروج ایران از سوریه، تروریست‌ها باز خواهند گشت

ولایتی ادامه داد: ایرانی‌ها و روس‌ها در سوریه باقی می‌مانند تا تضمین کنند که تروریست‌ها دیگر به فعالیت خود در این کشور ادامه نخواهند داد. من معتقدم اگر ایران و روسیه از سوریه خارج شوند، همان تروریست‌ها دوباره باز خواهند گشت.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه مستشاران نظامی ایران به درخواست دولت‌های عراق و سوریه در این کشور‌ها حضور دارند، افزود: ایران تنها در صورتی سوریه را ترک می‌کند که مقامات سوری بگویند دیگر به مشاوره نظامی ما نیازی ندارند.

ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: 80 درصد مناطقی که در سوریه از چنگ تروریست‌ها آزاد شد با کمک ایران بود.

حضور ایران در سوریه ارتباطی به اسرائیل ندارد

وی با اشاره به گزافه‌گویی‌های مقامات صهیونیست درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه گفت: حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد و ایران لزومی نمی‌بیند که خواسته‌های اسرائیل را برآورده کند. ایران حضورش در سوریه را تنها با دمشق و مسکو هماهنگ می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از اظهاراتش با اشاره به برجام گفت: ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود؛ در غیر این صورت دلیلی برای باقی ماندن در این توافق وجود ندارد.

اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند

ولایتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان گفتگوی ایران با آمریکا وجود دارد، گفت: ما نمی‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم. ایران هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. وقتی آمریکا غیرقابل اعتماد است ما چرا باید با آن‌ها مذاکره کنیم؟

وزیر خارجه پیشین ایران در بخش دیگری از اظهاراتش در اندیشکده والدای روسیه با اشاره به فشارهای آمریکا به مشتریان نفت ایران برای صرف‌نظر کردن از خرید نفت از کشورمان گفت: ما حتی تحت تحریم نیز به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند.

 

کدخبر: 397506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟