به گزارش رکنا، حجت الاسلام هادی صادقی در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در سازمان قضایی نیروهای مسلح مرکز، اظهار کرد : برای اینکه بتوانیم احساس عدالت را در بین طرفین دعوا ایجاد کنیم باید گوش شنوا و زبانی برای قانع کردن افراد داشته باشیم که اگر همه قضات به اندازه خودشان تلاش کنند درصد زیادی از نارضایتی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قاضی Judge اگر چه ممکن است حکم صحیحی صادر کرده باشد اما در قضاوت Judgment سعی کند تا احساس عدالت هم در طرفین دعوا ایجاد نماید.

صادقی تصریح کرد: در آداب القضاء، نکاتی فراوان وجود دارد که قاضی باید به طرفین نگاه مساوی داشته باشد؛ در قضاوت حتی تفاوت‌های جزیی هم که تأثیری در حکم نمی‌گذارد، در ناخودآگاه انسان، حس بی عدالتی را به وجود می آورد و حتی اگر حکم عادلانه هم باشد باز هم قاضی مقصر است و باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در جامعه امروزی هم برخی نارضایتی‌ها از دستگاه قضایی به همین سبب است که گاهی دفتر شعبه و یا خود قاضی برخی ظواهر خیلی ساده را رعایت نمی‌کنند و اثرش این شده که مردم احساس کنند، بی عدالتی اتفاق افتاده است.

صادقی تأکید کرد: این احساس بی عدالتی باعث بی اعتمادی جامعه و کاهش سرمایه اجتماعی جامعه می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه ما امروز در دستگاه قضایی به این احساس عدالت در مردم نیاز داریم، گفت: در سازمان قضایی نیروهای مسلح این موضوع کمتر اتفاق میافتد اما در عین حال وقتی سربازی را محاکمه می‌کنید که اشتباهاتی کرده و باید مجازات شود کاری کنیم تا قانع شود این مجازات، حق وی بوده است.

 

کدخبر: 396610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟