روحانی و لاریجانی درباره «اف‌ای‌تی‌اف» با رهبری دیدار می‌کنند

درحالی که قرار است رؤسای جمهوری و مجلس دیداری با رهبری درباره «اف ای تی اف» داشته باشند، ظریف بر نگرانی نداشتن بازار از این موضوع تأکید کرد.

سخنان رهبری به مثابه دستور توقف بررسی مباحث مربوط به FATF درمجلس است؛ این تفسیر اکثر چهره‌های رقیب دولت از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس است. آنها می‌گویند با توجه به این سخنان دیگر ادامه بررسی‌ لوایح مربوط به این موضوع در مجلس معنایی ندارد. در آن سو اما به نظر می‌رسد اوضاع این طوری که مخالفان دولت روایت می‌کنند هم نیست. علی لاریجانی دراولین اظهار نظر خود بعد از دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان بابت معاهدات بین‌المللی، درباره تکلیف بررسی کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفته بود: «حتماً ما این موضوع را با ایشان درمیان می‌گذاریم و براساس تدابیر ایشان در مجلس پیگیری می‌کنیم.» این سخن به روشنی به معنای متوقف نشدن لوایح مرتبط با FATF بود. هر چند او روز گذشته درجمع خبرنگاران توضیح داد که «دیداری با رهبر معظم انقلاب درباره FATF نداشته‌ام» اما همزمان محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگویی با ایلنا، از دیدار قریب‌الوقوع رئیس جمهوری و رئیس مجلس با رهبر معظم انقلاب در همین رابطه سخن گفته است.
وکیلی با اشاره به برخی مباحث مطروحه درباره خروج لایحه FATF از دستور کار مجلس با توجه به ملاحظات و سخنان رهبری گفته است:‌ اعلام خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس نظر شخصی افراد بوده و نظر هیأت رئیسه مجلس نیست. وی تصریح کرده است: تا الان که من در جریان قرار دارم هیأت رئیسه مجلس هیچ تصمیم قطعی درخصوص این موضوع نگرفته است. دبیرهیأت رئیسه مجلس افزوده است: برداشت ما از سخنان رهبری هم مخالفت مطلق نبوده بلکه برداشت ما این بود که ایشان معتقد هستند که FATF نکات مثبتی دارد و باید براساس ملاحظات کشور، مجلس قانونگذاری کند و برداشت قطعاً این نبوده که ایشان خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس هستند. این عضو هیأت رئیسه در نهایت این خبر را اعلام کرد که رئیس مجلس برای کسب نظر دقیق رهبری به همراه رئیس ‌جمهوری با ایشان جلسه‌ای خواهند داشت.
همزمان با این اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در توضیحاتی که در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگانی ایران ارائه کرد درباره موضوع FATF از ادامه بررسی این موضوع و پیگیری آن خبر داد و با کنایه‌ای گفت: «چون قرار است هرجا کتکی باشد ما میل کنیم موضوع FATF را نیز پیگیری می‌کنیم.» او البته به «بازار» هم اطمینان داد که نگرانی‌ها برای FATF بیهوده است چرا که به گفته او، «همان طور که در برجام تا آنجایی که امکان پذیر بود در قالب بیانات ایشان پیش رفتیم در مورد بحث پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم نیز می‌توانیم در چارچوب بیانات ایشان عمل کنیم.» او این وعده را هم داده است که «طرح‌هایی را در این زمینه داریم و در حال گفت‌وگو در مورد آنها هستیم.» این فضا کمتر از یک هفته پس از سخنان رهبر انقلاب می‌تواند نشان از آن داشته باشد که برخلاف تصور برخی از مخالفان دولت در حوزه سیاست خارجی، موضوع FATF همچنان در دستور کار قرار دارد. هرچند همین دیروز برخی نمایندگان این طیف، دولت را به پس گرفتن لوایح مربوط به FATF توصیه کرده بودند اما مجموعه تحرکات و موضعگیری‌های یاد شده می‌تواند نشان از آن باشد که نه تنها چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، بلکه همچنان امیدهایی جدی برای حل این موضوع، آن طور که وزیر خارجه گفته در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب وجود دارد.
 

 

کدخبر: 392052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟