بنا بر ادعای یکی از نشریات سعودی، طی آخر هفته گذشته، ایران و اسرائیل از مسیر اردن و با واسطه این کشور غیر مستقیم بر سر مواضع و جنگ در جنوب غربی سوریه مذاکره کرده‌اند.

بر پایه ادعای مطرح از سوی وب‌سایت نشریه سعودی «ایلاف»، در این مذاکرات ایران ملتزم شده است که در درگیری‌های میان نیروهای دولتی بشار اسد و گروه‌های مخالف در جنوب غربی سوریه مشارکت و دخالتی نداشته باشد و از سوی دیگر، نیز اسرائیل متعهد شده تا زمانی که نیروهای حزب‌الله و ایران در مرزهای سوریه در تعارضات دخالتی نداشته باشند، هیچ مداخله نظامی در مرز سه‌گوشه اسرائیل و سوریه نخواهد داشت.

مذاکرات ایران و اسرائیل بر سر جنگ در سوریه

این گزارش که هنوز به تأیید هیچ منبع رسمی نرسیده، بیان کرده است، مذاکرات میان اسرائیل و ایران غیر مستقیم در آخر هفته گذشته، مذاکراتی بین سفیر ایران در اردن در اتاق یک هتل در عمان همراه با محافظان ایرانی و در اتاق دیگر در همان هتل ـ که چند تن از مقامات امنیتی بلندپایه اسرائیلی از جمله معاون اول موساد، بوده‌اند ـ انجام گرفته است. این روزنامه مدعی شده، پیام‌ها بین دو طرف توسط یک واسط اردنی ردوبدل شده است.

منبع روزنامه ایلاف بیان کرده، این مذاکرات مربوط به جنگ در سوریه و کمپین قریب‌الوقوع در جنوب این کشور، به‌ ویژه در منطقه درعا و قنیطره بوده است.

همچنین به ادعای این روزنامه، اسرائیل در این مذاکرات بیان کرده پکه نباید در جنگ‌ها و زدوخوردهای احتمالی در خط آتش‌بس مرز سوریه و فلسطین اشغالی در جولان و همچنین مرز اردن با فلسطین اشغالی درگیر شود.

به گفته منبع روزنامه ایلاف، مذاکرات در این خصوص بین طرف ایرانی و اسرائیلی به‌ قدری با سرعت ‌پیش رفته که تعجب اسرائیلی‌ها را برانگیخته است!

به ادعای این روزنامه سعودی، سفیر ایران در اردن «مصطفی مصلح زاده» ( مصطفی مصلح زاده، سفیر پیشین ایران در اردن بوده و اکنون وی سفیر ایران در اردن نیست) ظاهراً دستور انجام این مذاکرات را از مقامات عالی در ایران دریافت کرده است.

گفته‌ شده، ایران و اسرائیل در روزهای اخیر، حجم عظیمی از پیام‌ها را در خصوص وضعیت جنگ در سوریه مابین خود ردوبدل کرده‌اند. اسرائیل در این پیام‌ها به ایران در خصوص بروز جنگ مستقیم در صورت اعزام نیروهای خود و حزب‌الله به جنوب سوریه هشدار داده است.

به گفته روزنامه ایلاف، ایران موافقت کرده است، در صورت عدم‌مداخله اسرائیل در هیچ یک از تعارضات داخلی سوریه، از مداخله نظامی در جنوب این کشور خودداری کند.

در همین حال، نشریه «میدل ایست مانیتور» در مطلبی به نقل از روزنامه «معاریف» اسرائیل عنوان کرده است که یکی از اعضای پارلمان اسرائیل «کنست» با نام «ایال بن ریون» ادامه حکمرانی بشار اسد در سوریه تأمین‌کننده منافع امنیتی اسرائیل است.

 

این نماینده کنست عنوان کرده، به رغم همه مسائل، این مسأله بقای بشار اسد در سوریه تأمین‌کننده منافع اصلی و خالص اسرائیل یک موضوع واقع‌بینانه و با توجه به شرایط پیچیده سوریه است.

وی همچنین بیان کرده که خارج کردن ایران از سوریه هم در منافع روسیه است و هم در منافع آمریکا و اسرائیل و خواسته که نبرد سیاسی و نظامی اسرائیل برای محدود کردن ایران در منطقه ادامه پیدا کند.

گفتنی است، هنوز هیچ واکنش رسمی به ادعاهای مطرح از سوی روزنامه سعودی در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و اسرائیل صورت نگرفته است.

تابناک

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قتل مهندس جوان پس از ارتباط پنهانی با دختر قاتل +عکس

جزییات آزار و اذیت دانش‌‎آموزان در دبیرستان پسرانه تهران از زبان والدین

آموزش ارتباط جنسی در دبیرستان پسرانه تهران / مسئول مدرسه دستگیر شد

فوری/ 100 نفر در کلاردشت مسموم شدند

بن سلمان زنده می ماند؟!/ تیم پزشکی صهیونیستی به ریاض رفت !

اولین عکس از قاتل عاطفه / این مرد دختربچه را کشت تا کلیه هایش را بدزدد!+جزییات

وقیح ترین اقدام در مراسم تشییع ناصر ملک مطیعی+ فیلم و عکس

تجاوز هولناک به زن جوان توسط 2 دوست صمیمی شوهرش

جزییات تجاوز فجیع به یک مادر و دختر در یک گاراژ +عکس

عکس / صحنه دلخراش مرگ سرنشینان یک پژو 206 در سیل زنجان

قتل هولناک دختر مو بلوند در روز تولدش + عکس

 

کدخبر: 384483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟