عطوان: کاسه صبر ایران در حال لبریز شدن است

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «چرا این روزها اطلاعاتی از ایران درباره نظارت دقیق بر پایگاه‌های آمریکا در کشورهای عربی منطقه به بیرون درز می‌کند؟»، تاکید کرد که ایران به هر قیمتی در توافق هسته‌ای نمی‌ماند و سایه جنگ بر سر منطقه آمده است.

در این یادداشت آمده است: ایران در دو روز گذشته در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای از فاز دفاع به حمله منتقل شده است و این گام استراتژیک جدید و پیش بینی شده در شروط هفت گانه‌ای تجسم یافته که آیت الله خامنه ای، رهبر عالی انقلاب اسلامی برای کشورهای اروپایی در ازای ادامه تعهد کشورش به توافق هسته ای تعیین کرد.

این در حالی است که احمد رضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش ایران نیز آشکارا و مستقیم تهدید کرد در صورتی که کشورش هدف هر گونه تجاوزی از سوی آمریکا قرار گیرد پایگاه‌های آمریکایی در چهار کشور عربی شامل اردن، عربستان، امارات و قطر هدف گرفته می‌شود.

واضح است که رهبر ایران می‌خواهد فرصتی به سه کشور اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه برای بی طرفی نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای بدهد اما در عین حال نمی‌خواهد که سقف زمانی بازی را به آنها بدهد از همین رو شروط هفت گانه ای از سوی آیت الله خامنه ای تعیین شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران آن را با خود به نشست وین بُرد، نشستی که روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برای تضمین منافع ایران در مقابله با تحریم های آمریکا برگزار شد.

در اینجا به مهم ترین این شروط می‌پردازیم:

شرط نخست اینکه توافق هسته ای ایران بر اساس قطعنامه 2231 مورد تصویب شورای امنیت قرار گرفته است و خروج آمریکا از آن نقض قطعنامه محسوب می‌شود و باید قطعنامه‌ای در محکومیت آمریکا از سوی شورای امنیت صادر شود.

شرط دوم اینکه ایران به هیچ مذاکراتی درباره برنامه موشک‌های بالستیک ورود نمی‌کند چون این برنامه ها ماهیت راهبرد دفاعی آن را تشکیل میدهد که خط قرمز محسوب می‌شود.

شرط سوم اینکه تداوم همه تعاملات تجاری اروپا با ایران باید تضمین داده شود که از جمله آن صادرات نفت به اروپا، هند، چین و ژاپن و همه تعاملات بانکی مرتبط با آن است.

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: پایبند نبودن اروپا و سه کشور اصلی دیگر به این شروط در مدت زمان کوتاه که از چند هفته فراتر نمی رود لزوم پایبندی به توافق هسته ای را از ایران سلب می‌کند به گونه ای که این کشور غنی سازی اورانیوم را با میانگین بالا فورا از سر خواهد گرفت.

وی افزود: بازگشت به غنی سازی اورانیوم به معنای افزایش شدت تنش با آمریکا و ورود آن به مرحله ای بی سابقه است و منطقه را به جنگ خواهد کشاند روشن است که ایران هرگز تحمل نمی‌کند در برابر آمریکا تسلیم شود یا تحت تحریم‌های اقتصادی شدید به سر برد؛ تحریم‌هایی که مقدمه اصلی نقشه سرنگونی نظام ایران است.

سخنان پوردستان یکی از مهم ترین فرماندهان سرویس اطلاعات نظامی ایران درباره نظارت دستگاه وی بر پایگاه های نظامی آمریکا در اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اطلاع از تحرکات جاری در آنچا نظریه‌ای را تایید می‌کند که می‌گوید این پایگاه‌ها هدف نخست حملات نظامی تلافی جویانه ایران در صورت اقدام آمریکا به هر گونه عملیات نظامی است.

این‌ها پیام هایی است که به طور پراکنده یا یکصدا از سوی ایران مخابره می‌شود و می‌گوید کاسه صبر ایران در برابر اقدامات تحریک آمیز آمریکا اعم از تحریم‌های اقتصادی یا حمله به اهداف نظامی ایران در سوریه در حملات هوایی و موشکی اسرائیل شروع به لبریز شدن کرده است و رهبری ایران به شیوه ای به آن پاسخ خواهد داد آن هم در چارچوب زمانی بسیار محدودی که دفاع از خویشتن و منافع محسوب می‌شود.

نویسنده افزود: حمله موشکی اسرائیل به اهداف نظامی در سوریه تقریبا به کاری روزمره مبدل شده و در تازه ترین مورد فرودگاه الضبعه در حمص هدف گرفته شد و این موضوع نه تنها رهبری ایران بلکه همتای روسی آن را هم به دردسرانداخته و همین امر علت نگرانی اخیر روسیه را تشریح می کند که مجددا از بررسی جدی موضوع لغو وتوی تجهیز ارتش سوریه با سامانه‌های اس 300 سخن می گوید با وجود اینکه این سخنان از زبان کارشناسانی نیمه رسمی بیان می‌شود.

رای الیوم آورده است: ما دیدیم که چگونه یک هواپیمای کوچک که بهای آن به 350 دلار نمی‌رسد یک فرودگاه اصلی در جنوب عربستان را سراسیمه کرد تا جایی که هزینه‌ سنگینی برای سرنگونی آن با موشک‌های پاتریوت متحمل شد.

عطوان افزود: آمریکا مطمئنا از تیررس موشک‌های ایران خیلی دور است اما پایگاه‌های آن در کشورهای عربی و بخصوص اعراب خلیج فارس این گونه نیست این پیام روشن است بنابراین جنگ آتی در صورتی که جرقه آن زده شود با همه جنگ های پیشین از حیث میزان خرابی‌ها و عمر آن متفاوت است.

نویسنده در پایان گفت: این دردناک است که برخی از ما کشورهای عربی برای اولین بار با اسرائیل برابر خواهیم بود آن هم در تلفات جانی و مالی که این جنگ برای ما خواهد داشت و این اوج مصیبت ماست.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حادثه خونین در مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی + عکس

عجیب ترین لباس بر تن خانم خواننده سرشناس جهان + عکس

رسید بانکی ناهید روزگارم را سیاه کرد / باور نداشتم همسرم اینگونه باشد

از ترس نامادری ام زن دوم سعید شدم / نقش مردان غریبه در زندگی ام پررنگ است!

شوهری که دوست پسر زنش شد / زن آبادانی با دوست شوهرش قرار عاطفی گذاشت

بن سلمان در کما است! / پزشکان قطع امید کرده اند + جزییات

نقش وحشتناک دولت احمدی‌نژاد در تراژدی هپکو ! + جزییات باورنکردنی

سیندرلاهای ایرانی به چه فکر می کنند؟ / لنگه کفش گمشده دختران در خلوتگاه مردان ناباب

فوری / خطر تکرار فاجعه سقوط در قله دنا! / همه وحشت کردند + فیلم لحظه حادثه

انتشار صدای بهروز وثوقی در مراسم ناصر ملک مطیعی برای نخستین بار بعد از انقلاب + فیلم

نامه آزادی حمید صفت صادر شد / رهایی از زندان ساعت 5 عصر امروز + عکس

جمال در شرکت خصوصی زهرا 7 ساله را تنها گیر انداخت + عکس و جزییات

وحید مرادی شرور معروف تهران هنگام بازسازی قتل حسین چه گفت؟ + فیلم اختصاصی

کدخبر: 384112 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟