سی ان ان: رئیس جمهوری ایران صلاحیت ترامپ را زیر سؤال برد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، سی ان ان روز چهارشنبه افزود: حسن روحانی در اظهارات خود خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت که وی، فردی بدون سابقه سیاسی، حقوقی و یا توافق های بین المللی است؛ چگونه یک فرد تاجر (کاسب) و معامله گر املاک، قادر است تا در امور بین الملل تصمیم گیری کند.

سی ان ان ادامه داد: رئیس جمهوری ایران، تصمیم گیری دونالد ترامپ Trump برای آینده برجام را با چنین سوابقی زیر سوال برد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز با تیتر 'روحانی حق پیگیری توافق هسته ای جدید را زیر سؤال برد' به انعکاس سخنرانی امروز رئیس جمهوری در تبریز پرداخت و نوشت: پس از آنکه آمریکا و فرانسه خواهان توافق هسته ای 'جدید' شدند، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مشروعیت درخواست توافق هسته ای جدید با ایران را زیر سوال برد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنرانی روحانی در مراسم جشن رویداد تبریز 2018 نوشت: (رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید) با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای یک قرارداد 7 جانبه تصمیم بگیریم. در حالی که حقی برای این تصمیم‌گیری ندارید.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورده است که روحانی در جریان این سخنرانی، تأکید کرد که تهران با موافقت با توافق هسته ای سال 2015 'حسن نیت خود را به جهان نشان داد'. وی افزود: ما می خواستیم به دنیا ثابت کنیم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز مانند خبرگزاری فرانسه انتقادهای روحانی از ترامپ و صلاحیت وی برای اظهار نظر در مورد توافق هسته ای را بازتاب داد و نوشت: مقام های ارشد ایرانی بارها اعلام کرده اند که برنامه موشکی بالستیک ایران قابل مذاکره نیست.

رویترز با اشاره به دیدار اخیر رئیسان جمهوری فرانسه و آمریکا نوشت: مکرون برای حفظ توافق هسته ای و همچنین راضی نگه داشتن ترامپ پیشنهاد داده که ایالات متحده و اروپا جلوی فعالیت هسته ای ایران را تا سال 2025 و فراتر از آن گرفته و با پرداختن به برنامه موشکی بالستیک ایران، شرایط راه حل سیاسی در یمن، سوریه، عراق و لبنان را به منظور مهار ایران فراهم سازند.

حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در آئین گشایش رسمی رویداد گردشگری تبریز 2018 با اشاره به اینکه ترامپ قرارداد برجام را بسیار خطرناک عنوان می کند، گفت: شما که کاسب و برج ساز هستید، چگونه می خواهید در مورد مسایل جهانی قضاوت Judgment کنید.

روحانی با بیان اینکه آمریکا در صدد تهدید ملت ایران است، افزود: مشکل اصلی ما، مواجه شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخن و تصمیم خود را بخوبی درک نمی کنند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی صداقت خود را در پایبندی به تعهداتش در برجام نشان داده است، گفت: آمریکا نخست باید بگوید که در دو سال گذشته در زمینه برجام متعهد بوده است یا نه و سپس درباره آینده این توافق تصمیم بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است 22 اردیبهشت ماه درباره تعلیق تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کرده و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند. ترامپ به کشورهای اروپایی طرف برجام گفته است که در صورتی که نظرات او درباره برجام را اعمال نکنند، از این توافق خارج خواهد شد.

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان سه طرف اروپایی برجام، در تلاشند تا به زعم خود، با اصلاح برجام ترامپ را برای ماندن در این توافق قانع کنند. این در حالی است که جدیت ایران در عدم پذیرش هیچگونه اصلاح، مذاکره دوباره و یا توافق الحاقی، غرب را از تحمیل شرایط خود به ایران ناامید کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که هفته جاری سفری سه روزه به آمریکا داشت، در دیدار خود با ترامپ تلاش کرد او را برای باقی ماندن در برجام قانع کند.

سفر رئیس جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که چند روز دیگر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز به عنوان دومین نفر از رهبران بانفوذ اروپا وارد واشنگتن خواهد شد.

انتظار می رود برجام در دیدار مرکل با ترامپ نیز از مهمترین موضوعات مطروحه باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 375605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟