به گزارش گروه سیاسی رکنا، پارلمان عراق امروز شنبه برای تصویب بودجه سال ۲۰۱۸ عراق تشکیل جلسه داد و علیرغم بایکوت این نشست از سوی فراکسیون‌های کردی در پارلمان اقلیم کردستان عراق پارلمان به حد نصاب رسید و بدین ترتیب با تصویب بودجه عراق عملا سهمیه اقلیم همان ۱۲ درصد باقی ماند.

مسعود حیدر، عضو کرد کمیته دارایی پارلمان عراق بعد از تصویب بودجه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: این اقدام پارلمان عراق در تصویب بودجه بدون در نظر گرفتن نظر فراکسیون‌های کردی تلاشی برای بحرانی ماندن وضعیت اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: ما اخیرا نشست‌هایی با مقامات دولت مرکزی عراق و به خصوص نشست اخیر روسای سه قوه داشتیم و پیشنهاد کردیم که ۳ تریلیون از بودجه ذخیره عراق به اقلیم اختصاص یابد که این درخواست هم براساس شرایطی بود که صندوق بین‌المللی پول برای عراق در نظر گرفته است.

مسعود حیدر اضافه کرد: این درخواست بر این اساس بود که اقلیم کردستان عراق بتواند حقوق کارمندان را پرداخت کند اما احساس می‌کنیم اراده‌ای سیاسی برای باقی نگاه داشتن اقلیم در شرایط کنونی وجود دارد و در این مدت نه تنها بودجه استحقاقی اقلیم تصویب نشده بلکه فرودگاه‌ها کماکان مسدود هستند و حتی بودجه کشاورزان اقلیم نیز پرداخت نشده است.

عضو پارلمان عراق از فراکسیون جنبش تغییر تصریح کرد که از این به بعد رهبران احزاب کرد، پارلمان اقلیم، دولت اقلیم کردستان عراق و همه شخصیت‌ها، احزاب و اقوام باید در خصوص نقض حقوق اقلیم که در قانون Law اساسی عراق آمده است، تصمیم گیری کنند.

وی در ادامه گفت: با تحمیل نظر اکثریت بر اقلیم قطعا حکمرانی در عراق حکمرانی موفقی نخواهد بود و ضروری است مرجعیت دینی در عراق نیز نسبت به این اقدامات واکنش نشان دهد تا حقوق یکی از ترکی‌بهای قومی اصیل عراق بدینگونه نادیده گرفته نشود.

همزمان با این واکنش عدنان اسدی عضو پارلمان عراق از فراکسیون دولت قانون به رسانه‌ها گفت: براساس میزان جمعیت اقلیم کردستان عراق بودجه ۱۲ درصدی به اقلیم اختصاص داده شده است و اقلیم باید بداند از امروز به بعد بودجه ۱۷ درصد برای اقلیم تنها یک خواب است که تعبیر نمی شود.

وی افزود: ما به صورت کاملا آشکار به همه اعلام می‌کنیم که از امروز به بعد بودجه اقلیم براساس واقعیت جمعیت آن تصویب می‌شود و اجماع نظر در خصوص این وجود دارد که به هیچ وجه بودجه‌ای بیشتر از میزان جمعیت اقلیم به آن اختصاص داده نشود.

دولت فدرال عراق بودجه ۱۲ درصدی برای اقلیم در سال ۲۰۱۸ عراق در بودجه عراق پیش‌بینی کرده است که این امر در دو ماه اخیر باعث تشدید اختلافات بین اربیل و به خصوص اعضای کرد پارلمان عراق شد.

اقلیم کردستان عراق براساس بودجه سال‌های گذشته خود خواهان سهمیه ۱۷ درصدی از بودجه عراق شده بود که دولت حیدر العبادی اعلام کرد این میزان از بودجه واقعی نیست و قبلا براساس یکسری توافقات سیاسی به اقلیم اختصاص داده شده و بودجه سال جدید براساس میزان جمعیت اقلیم تعیین شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 362604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟