سال آینده همه مردم یارانه دریافت می کنند / اگر منافع ما در برجام تامین نشود حتى یک لحظه در این توافق نمی‌مانیم +فیلم
حجم ویدیو: 16.62M | مدت زمان ویدیو: 00:01:44

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه اظهار کرد: لایحه بودجه 97 با لوایح سال‌های قبل تفاوت اساسی دارد.

سخنگوی دولت افزود: برای سال آینده همین روش فعلی یارانه‌ها ادامه دارد مگر در مواردی خاص که غیر نیازمند بودن شخص محرز شود.

وی تصریح کرد: در سال آینده با اجرای 12 برنامه چند لایه از جمله احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان فرسوده و غیره با منابع 73 هزارو 400 میلیاردتومان به دنبال اشتغالزایی برای یک میلیون و 33هزار نفر هستیم.

نوبخت گفت: 126 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی داریم و بخشی از این طرح‌ها واگذار و بخشی دیگر با شراکت بخش خصوصی و دولت در سال آینده اجرا می‌شود.

بودجه استانها در سال ٩٧ تقویت شده است

سخنگوی دولت بیان داشت: لایحه بودجه ٩٧ در مجلس تصویب شد و امروز در مجمع تشخیص جلسه داشتیم تا انطباق این لایحه با سیاستهاى کلى را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه روش بودجه‌ریزى لایحه بودجه ٩٧ مبتنى بر عملکرد است و در این لایحه ٣٤٠ ردیف براساس قیمت تمام شده محاسبه شده است، افزود: بودجه استانها در سال ٩٧ تقویت شده و بخش مهمی از اختیارات ملی را به استانها واگذار کردیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اهداف اولویت دار برنامه ششم در تبصره ٤ لایحه بودجه تعریف شده است اما چون منابع عمومى براى این منظور کافى نبود با کسب اجازه از محضر مقام معظم رهبرى ١٤ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان براى اهداف اولویت دار برنامه ششم در لایحه اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: ردیفهاى متفرقه را به مقدار قابل توجهى در لایحه بودجه حذف کردیم و بخشى از این موارد را زیر برخى ردیفها تعریف کردیم.

سخنگوی دولت افزود: اصلاح در روش پرداخت یارانه نقدى و غیرنقدى به خانوارها در لایحه بودجه ٩٧ اعمال شده است البته مجلس با اصلاحى که مدنظر ما بود موافقت نکرد اما دست دولت را در این زمینه بازگذاشت براین مبنا همه خانوارها یارانه دریافت می‌کنند مگر اینکه محرز شود خانواده‌اى ثروتمند است و نیازى به دریافت یارانه ندارد.

وی تاکید کرد: برنامه اشتغال چند لایه است یعنى از طریق نوسازى بافتهاى فرسوده، نوسازى ناوگان حمل و نقل عمومى، احداث ٥٠ هزار واحد مسکونى حمایتى اشتغال ایجاد می‌شود ضمن آن که آلودگى هوا از بین می‌رود و در مصرف حاملهاى انرژى صرفه جویى می‌شود.

از 15 اسفند حقوق کارمندان واریز می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه تا پایان سال بدون کسرى بودجه، دریافت و پرداخت‌ها را متعادل می‌کنیم و تنخواه بانک مرکزى هم تسویه خواهیم کرد، افزود: از ١٥ اسفند حقوق‌ کارمندان را پرداخت می‌کنیم تا در دهه پایانى اسفند از دغدغه پرداخت حقوق‌ها رها شویم و مابقی اعتبارات را به طرحهاى عمرانى بدهیم.

وی با بیان اینکه قبل از پایان سال یارانه خانوار‌ها و مراکز بهزیستى به‌صورت کامل پرداخت می‌شود، اظهار کرد: حقوق‌ها و عیدى‌ها را در بهمن ماه در زمان مناسب پرداخت کردیم لذا مبلغ ٤ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان به‌عنوان مرحله سوم طرحهاى عمرانى را تخصیص می‌دهیم.

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به طور متوسط شش درصد رشد داشته است،گفت: دولت یازدهم و دوازدهم جلوی رشد فزاینده قیمتها را گرفت.

وی ادامه داد: بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در گزارش‌های جهانی نیز اعلام شده است. دولت روند کاهنده منفی گذشته را بهبود بخشید.

سخنگوی دولت اضافه کرد: سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار وجود دارد. نرخ بیکاری پاییز امسال 11.9 درصد و این رقم در پاییز سال گذشته 12.3 درصد بود.

اگر منافع ما در برجام تامین نشود، حتى یک لحظه هم در این توافق نمی‌مانیم

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان و با اشاره به اظهارات عراقچی در موسسه چتم‌هاوس انگلیس درباره خروج ایران از برجام اظهار کرد: موضع دولت درخصوص برجام بارها اعلام شده است. اگر منافع ما در برجام تامین نشود، حتى یک لحظه هم در این توافق نمی‌مانیم، این موضع یک فرد نیست بلکه موضع نظام است.

وی دولت گفت: در عمل و واقعیت در چارچوب منافع ملى در برجام عمل می‌کنیم و اگر منافع ما تامین نشود در این توافق نمی‌مانیم.

حرف‌های احمدی‌نژاد وجاهت قانونی ندارد

نوبخت در واکنش به نامه احمدى نژاد رئیس دولت نهم و دهم به رهبر انقلاب گفت: این موضوع وجاهت قانونى ندارد و در حدى نیست که وقتى از این جلسه را به آن اختصاص دهیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: 10 هزار میلیارد تومان اعتبار براى بیمه سلامت در لایحه بودجه در نظر گرفتیم. این مبلغ سال گذشته ٥ هزار میلیارد تومان بود و ما امسال این میزان را دو برابر کردیم و متعهد شدیم پول بیمه سلامت را ١١٠ درصد بدهیم، براین اساس طرحهاى بهداشتى و درمانى را دنبال می‌کنیم تا طرح تحول سلامت اجرا شود.

سخنگوی دولت درباره حذف آزمون ورودی برخی مدارس خاطرنشان کرد: هنوز وزیر آموزش و پرورش در این زمینه ابلاغی نکرده‌ است، لذا نمی‌توان گفت مشکلی وجود دارد که دولت بخواهد به آن ورود کند.

وی با بیان اینکه قبل از پایان سال حقوق حق التدریسی‌هاى آموزش و پرورش تسویه می‌شود و دستور تخصیص آن را به خزانه هم داده‌ایم، ادامه داد: براى سال اینده ٣ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان براى ترمیم حقوق بازنشستگان لشکرى و کشورى در لایحه بودجه منظورشده است تا بتوانیم همترازى و متناسب سازى حقوق آنها را انجام دهیم.

نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور و برخی زمزمه‌ها مبنی بر نبود ارتباط خوب دولت با نخبگان گفت: بنده صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور را نشنیدم اما وی همواره حرف‌های سنجیده‌ای می‌زند. با این حال دولت همواره سعی دارد با جامعه نخبگان ارتباط داشته باشد و در سفرهای استانی هم از دیدار با نخبگان و انجمن‌های تخصصی استفاده می‌کنیم، رئیس جمهور حتی در سفرهای استانی خود با نخبگان جلسه تشکیل می‌دهد و حرف‌های صریح و شفاهی به آنان می‌زند در نتیجه همواره در تلاشیم تا از نظرات جامعه نخبگان در تصمیم‌گیری‌هایمان استفاده کنیم.

برجام میان انگلیس و آمریکا اختلاف انداخت

سخنگوی دولت درباره نزدیکى مواضع انگلیس و امریکا در برجام گفت: برجام میان یاران جانى اختلاف انداخت، زیرا همواره این دو کشور عملکرد یکپارچه داشته‌اند، ما هم همان مواضع منطقى و مستقلى را که در طول ٤٠ سال داشتیم ادامه می‌دهیم و همواره ایران پیروز خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اعتصاب اخیر کارگران خوزستان بیان کرد: شاید یکی از آفت‌های برخی از واگذاری‌ها به‌ بخش خصوصی همین است که به خوبی انجام نشد با این حال در تلاشیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

نوبخت با اشاره به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا متذکر شد: ممکن است یک فرد دمدمی مزاج صحبتی کند اما در زمان مناسب پاسخ چنین اظهاراتی را خواهیم داد.

وی همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان که فردا انجام می‌شود، اضافه کرد: رئیس جمهور در دولت یازدهم به همه استان‌های کشور سفر کرد و آنچه برای توسعه استان‌ها نیاز بود و دستوراتی که برای توسعه استان‌ها نیاز بود به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد تا این دستورات اجرایی شود از این رو 326 میلیارد تومان در دولت قبل برای طرح‌های استانی در نظر گرفته شد.

سوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است

نوبخت درباره طرح سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور اظهار کرد: این موضوع حق نمایندگان است اما هیچ دوره‌اى به این صورت نبود اما ما آن را مثبت می‌دانیم. همه آماده‌ایم هر سوالى از ما بپرسند آن را جواب دهیم.

سخنگوی دولت اذعان داشت: نمایندگان دولت (سیف و نهاوندیان معاون اقتصادى رئیس جمهور) در کمیسیونهاى مربوط مجلس جلسه برگزار کردند و سعى شد به سوالات نمایندگان پاسخ داده شود.

وی افزود: من نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم ممکن است تصور شود نمایندگان آزادى عملکرد ندارند به هرحال اگر سوالى باشد جواب می‌دهیم.

با سوداگران و قاچاقچیان ارز برخورد می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص علت افزایش نرخ ارز بیان کرد: سیاست دولت تضعیف ارزش پول ملی نیست و اینکه گفته شود دولت قصد دارد با افزایش قیمت دلار کسب درآمد کند صحبت انتزاعی و نادرست است.

نوبخت بیان کرد:‌ مهمترین بخش متعادل‌سازی قیمت ارز، عرضه و تقاضاست و دولت از طریق فروش نفت و صادرات غیرنفتی می‌تواند درآمد ارزی داشته باشد. دولت سیاست مهار تورم را در پیش گرفته و این رویکرد سیاست مستمری است و سال‌های آینده هم آن را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از جهت تراز ارزی مثبت است، افزود: اگر کسی تصور کند که پولی در جیب دارد و می‌تواند از طریق تبدیل آن به ارز پول بیشتری داشته باشد درست نیست.

نوبخت اظهار کرد: اقدام بانک مرکزی برای برخورد با دلالان ارزی درست و صحیح بوده است،کما اینکه پیش از این هم برخورد مناسبی داشته است. با این حال باید دانست که با سوداگران و قاچاقچیان ارز برخورد می‌شود، اما اگر مردم ما بخواهند پولشان را بیشتر کنند نمی‌توان با آنها امنیتی برخورد کرد بلکه دولت سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کند که بر مبنای آن 20 درصد سود به مردم داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: حساب مردم از دلالانی که غیرقانونی در حوزه ارز عمل می‌کنند جداست، به همین دلیل به مردم اعلام شد سود ارزی آنها با قمیت ارز روز محاسبه خواهد شد و سیاستی سنجیده از سوی بانک مرکزی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: افزایش قیمت کالاهایی که با دلار خریداری می‌شود مورد تأیید دولت نیست و سازمان حمایت از مشتری در این زمینه با متخلفان برخورد می‌کند و دولت هم اجازه نمی‌دهد برخی در این آشفته بازار Store دید ملت را بزنند کما اینکه کسبه ما همیشه انسان‌های شریفی هستند.

درباره عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی سیاست جدیدی نداریم

نوبخت درباره آینده عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی و احتمال محرومیت‌ فدراسیو‌های ایران به این دلیل و‌موضع دولت دراین باره افزود: شاید نیاز باشد بازبینی مجددی در سیاست‌ها در هر موردی داشته باشیم. البته الان سیاست متفاوت‌تری نسبت به گذشته نداریم اگر‌جمع بندی جدید اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در واکنش به گزارش نیویورک تایمز درباره توافق اروپایی‌ها برای ایجاد تغییر در برجام و اصلاح آن، گفت: همین برجام، واقعى و قابل قبول است. در هر حال برجام مذاکره‌اى بود که کلمه به کلمه در طول ماهها به نتیجه رسید و ما هم به عنوان کشورى اسلامى خود را پایبند و متعهد م‌یدانیم اما اگر طرف مقابل عدول کند ما این توافق را ادامه نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد: برجام پکیجى قابل بازکردن و جابه جایى نیست. تصمیم ما در برجام مشخص است و آرزو بر جوانان عیب نیست.

نوبخت با اشاره به بحث گفتگوی ملی در کشور، اظهار کرد: معتقدم این روشی منطقی است و در دولت هم قابلیت حمایت و دفاع دارد بر این اساس تصور می‌کنم ساز و کار این امر در آینده فراهم شود.

وی در واکنش به اظهارات عیسی منصوری معاون وزیر کار مبنی بر اینکه دولت اعتباری برای طرح‌های اشتغال پرداخت نکرده‌ است، تأکید کرد: 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال اختصاص داده شده است و در کنار این اعتبار، مبلغی هم توسط بانک‌ها ارائه می‌شود. در مجموع 10 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار وزارت کار قرار گرفته و 100 میلیارد تومان هم برای طرح کارورزی تخصیص داده‌ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 361470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟