اجلاس تهران؛ نمایش وحدت احزاب ملی و ترسیم نقشه راه احزاب آسیایی برای جهانی عاری از افراط گرایی

آی کپ، با مشارکت بیش از 350 حزب فعال آسیایی؛ تجربیات با ارزش 18 سال گذشته را با خود به همراه دارد و این دو رخداد بین المللی در حالی در تهران و با حضور 117 نماینده از 40حزب سیاسی برگزار شد که منطقه خاورمیانه آبستن بسیاری از حوادث Accidents و رویدادها، جنگ ، کشتار و ترویج خشونت گرایی و افراط گرایی و بوده و دستیابی به وحدت و انسجام در مقابله با آن و در عین حال توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع یک ضرورت است.

بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی(ICAPP) و دومین کنفرانس ویژه 'راه ابریشم' روزهای 13 و 14 بهمن در محل سالن اجلاس سران با حضور شخصیت های سیاسی و حزب جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

به دنبال شکست گروه های تروریستی از جمله داعش ISIS در منطقه که نشانگر وحدت کشورهای دوست و همسایه در دستیابی به یک هدف مشترک یعنی استقرار صلح و ثبات در منطقه و پاکسازی آن از حیث عناصر تروریستی است، میزبانی تهران برای گردهم آمدن نمایندگان احزاب آسیایی به دنبال این هدف غایی بود که دستیابی به آرامش و صلح و ثبات جز در سایه همکاری های منطقه ای دولت ها و ملت ها بدون ایفای نقش احزاب و تشکل های سیاسی امکان پذیر نخواهد بود.

نمایندگان احزاب آسیایی آمده بودند که ضمن تاکید بر دوستی های و روابط مسالمت آمیز روی مسائلی به بحث و تبادل نظر بپردازند که نقاط مشترک تمامی اینها از جمله وحدت ملی و منطقه ای در کنار مبارزه با هر گونه مصداق اقدام های تروریستی و خشونت گرایی به شمار می رود.

سالن اجلاس سران این بار برای نخستین بار میزبانی تهران از احزاب مختلف سیاسی کشورهای آسیایی را بر عهده داشت که اظهارات تک تک نمایندگان این تشکل ها حاکی از نقش موثر ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه و ارائه راهکاری موثر در تحقق وحدت و انسجام بین کشورهای واقع در مسیر راه ابریشم بود.

شرکت کنندگان در این رویداد بین‌المللی در نشست‌های مختلف در سه موضوع اصلی 'نقش احزاب در کاهش تنش‌ها و مواجهه با افراط‌گرایی، احزاب و توسعه پایدار شهری و نقش احزاب در توسعه سیاسی، تبادل فرهنگی و گسترش مبادلات تجاری در مسیر راه ابریشم' سخنرانی کردند.

**تاکید بر توجه احزاب به تلاش های ترامپ Trump در برهم زدن برجام

یکی از موارد مهم این نشست حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آن بود که با اشاره به مواضع اخیر آمریکائی ها و ترامپ برای برهم زدن برجام، بر نقش موثر احزاب در ناکام گذاشتن اینها برای دستیابی به این هدف خصمانه تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این کنفرانس با بیان اینکه دولت ترامپ ازابتدا بنای دشمنی با توافق هسته‌ای را گذاشت، تاکید کرد:لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای بر هم زدن برجام توجه کنند.

وی گفت که آمریکا با وجود اجرای تعهدات برجام از سوی ایران بخش‌هایی از آن را نقض کرده است؛ دولت آمریکا در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده است ، با لحنی غیردیپلماتیک خواستار همراهی اروپایی‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای شد؛ از این رو لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به این امر مهم توجه داشته باشند.

عراقچی همچنین از دبیرکل کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی برای حمایت از برجام واعلام حمایت این کمیته از این توافق تشکر کرد.

**ضرورت وحدت کشورهای راه ابریشم برای مقابله با افراط گرایی/ وحدت احزاب ایران و دوستی در جهت وفاق

رییس بیست و نهمین کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس راه ابریشم با اشاره به نقش موثر احزاب در مقابله با افراط گرایی و کاهش تنش های افراط گرایی و چگونگی مقابله با این تنش ها برای یافتن راهکاری در این ارتباط گفت: نقش راه ابریشم در این زمینه نقش مهمی است و می تواند کمک حال این نشست باشد.

به گفته حسن غفوری فرد، راه ابریشم ملت های مختلف آسیایی را به هم اتصال داده و توانسته غرب آسیا را به شرق آسیا و چین اتصال دهد؛ این جاده باعث شده است که طرف های فرهنگی که در کنار این راه قرار دارند، تبادل نظر داشته باشند و امید است این ارتباط همچنان برقرار باشد.

حسین کمالی رئیس خانه احزاب ایران هم با بیان این که احزاب می تواند دولت ها را در رسیدن به جهانی عاری از خشونت یاری کنند، اظهار داشت: در جهانی که خشونت و تروریست Terrorist در آن نقش اساسی دارد اجلاس هایی که در همزیستی مسالمت آمیز و ساخت جهانی عاری از خشونت برگزار می شود، دارای اهمیت زیاد است.

به گفته وی، احزاب ایران معتقدند در سایه دوستی ها و تبادل نظر ها می توانیم به وفاق دست یابیم و خشونت را از بین ببریم و این کنفرانس نشان دهنده دغدغه همه ما در شرایط مساعد برای کاهش تنس های مذهبی و رویارویی با افراط گرایی و توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و این کار جز با همکاری احزاب سیاسی و دولت های آنها امکان پذیر نیست. ما باید به سمت خلع سلاح جهانی حرکت کنیم.

**نقش زنان در مقابله با خشونت گرایی/ احزاب سیاسی باید کمک حال دولت ها باشند

یکی از دیگر از موارد حائز اهمیت در این کنفرانس حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی و نمایندگان زن از چند حزب آسیایی بود که بر ضرورت مشارکت زنان در مقابله با خشونت گرایی و افراط تاکید داشتند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش زنان درمبارزه با افراطی گری و خشونت گفت: زنان می توانند با ارائه ایده مقاوم خاص دراین عرصه تاثیرگذار باشند و راهکار خوبی برای احزاب سیاسی قرار گیرد تا بتوانند از این نظریه ها استفاده کرده و کارهای خود را پیش ببرند.

وی همچنین گفت: سیاستمداران باید به این نکته توجه کنند که توجه به نگاه ها و افراد مختلف در این زمینه مهم است و احزاب سیاسی باید کمک حال دولت ها و در بین گروه های مختلف باشند و از مشکلات مختلف در زمینه های مختلف جلوگیری کنند.

ابتکار ادامه داد: نقش احزاب سیاسی برای رسیدن به این هدف یکی از اساسی ترین نقش های این ها در زمینه های مختلف مذهبی می تواند باشد و ایران یکی از نمونه های موفق در این زمینه است.

شهیندخت مولاوردی هم گفت: باید از زنان و کودکان در برابر خشونت های شهری محافظت کنیم که یکی از برخورداری آرامش در زیست شهری است و دیگری ایجاد آسایش حق مردم از حقوق شهروندی است.

وی افزود: اگر تحقق حقوق شهروندی را از حکمرانی خوب بدانیم، حضور احزاب در حقوق شهروندی را باید سهل کنیم. بقای یک حزب یعنی عمل به وعده ها و این یعنی توسعه پایدار شهری و وقتی شهرندان بیشترین حضور در تصمیم گیری ها داشته باشند، شهروندان می توانند احساس دستیابی به حقوق شهروندی را داشت باشند.

**تبریک به رهبر و رئیس جمهوری ایران در مهار تحریم ها و حرکت به سوی توسعه ملی

یکی از نکات بارز در این اجلاس، تاکید بر نقش ایران در مهار تحریم ها و حرکت به سمت توسعه ملی از زبان رئیس کنفرانس بود.

خوزه دو ونشیا رئیس کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی کنفرانس (آی کپ) با اشاره به تحریم های صورت گرفته علیه ایران گفت: با وجود تحریم های زیاد علیه ایران، رهبر جمهوری اسلامی ایران و نیز رئیس جمهوری توانستند اقتصاد ایران را توسعه داده و آن را پیش ببرند.

وی این را هم گفت که امروز در ایران دور هم جمع شده ایم تا بتوانیم همبستگی، اتحاد و برادری خود را به مردم ایران و رهبران معنوی و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نشان دهیم.

اعضای حزب موتلفه اسلامی که اجلاس را میزبانی می کردند با حضور حداکثری خود در این رویداد منطقه ای به عنوان یکی از قدیمی ترین احزاب ملی کشورمان با افزون بر 50سال سابقه بر پیشینه دار بودن احزاب و بحث تحزب در کشور تاکید کردند.

به بیان اعضای حزب موتلفه اسلامی حاضر در کنفرانس، احزاب به عنوان ابزار مردم سالاری، پل Bridge ارتباطی اراده سیاسی با نظام حقوقی هستند، نمی توان دم از مردم سالاری بزنیم اما از حزب خبری نباشد؛ این دو لازم و ملزوم هم هستند و فساد هر دو به هم متصل است.

** جهان با خاورمیانه وارد مناسبات تجاری و سیاسی شود

حضور یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و عراق و نیز اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در اجلاس هم بیانگر نقش احزاب در دستیابی به اهداف مشترک اقتصادی بویژه در خصوص راه ابریشم بود.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و عراق، مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطقه گویای این است که اگر در آینده جهان بخواهد سامان یابد باید با خاورمیانه وارد مناسبات تجاری و سیاسی شود.

همچنین اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه پیشنهاد کرد که کمیته ای متشکل از سازمان های مردم نهاد در قالب احزاب آسیایی تشکیل شود و اجلاس احزاب آسیایی نیز هر 3 یا 6 ماه برگزار شود تا فعالان اقتصادی منطقه با یکدیگر آشنا شوند.

** اعطای تسهیلات تجاری و صدور روادید برای تجار ایرانی برای تبادلات تجاری در راه ابریشم

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این اجلاس گفت: یکی از برنامه های اتاق های بازرگانی ایران که هم اکنون به عنوان نایب رئیس اتاق های بازرگانی جاده ابریشم در این سازمان حضور دارد اتخاذ تصمیم های جدید در راستای اعطای تسهیلات تجاری و صدور روادید برای تجار است.

وی افزود: امید است برگزاری این اجلاس و تبادل نظر بین احزاب برجسته بتواند مسیر همکاری با پروژه های جاده ابریشم را هموار کرده و به نزدیک شدن کشورها و ملت های آسیبایی برای دستیابی به رشد اقتصادی و رفاه مردم منطقه منجر شود؛ جاده ابریشم در ایران از حدود 20 شهر اصلی از شمال شرق تا شمال غرب عبور می کند؛ احیای این جاده به طور مدرن می تواند ضامن منافع ملی ایران باشد.

علیرضا شیخ عطار معاون سابق وزیر امور خارجه هم در این اجلاس با اشاره به عوامل مختلف تاثیرگذار درایجاد داعش و گروه های افراطی گفت: احزاب سیاسی می توانند در تغییر نگرش کسانی که به این کارها روی می آورند تاثیرگذار و ایفاگر نقش مهمی باشند.

**تاکید یادگار امام بر پیشینه کارکردهای تحزب در فرهنگ اسلامی

پایان بخش این اجلاس حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام راحل(ره) در اجلاس بود که تاکید کرد: حزب اگر چه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکردهای آن در بخش های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد.

وی گفت: اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به وسیله دو نهاد مهم بیعت و امر به معروف و نهی از منکر جزو ارکان اندیشه سیاسی اسلامی است؛ هم حاکمان در طول تاریخ اگر مطابق اسلام عمل می شد باید با پذیرش عمومی به مسند قدرت می نشستند و هم در طول تصدی حکومت هیچ گاه از نظارت عمومی بی نیاز نبودند و این نظارت باید همواره از طرف مردم اعمال می شد؛ چیزی که ما به عنوان امر به معروف و نهی از منکر از آن یاد می کنیم.

امید می رود این اجلاس برای تحقق تمامی اهداف پیش روی احزاب آسیایی با بهره گیری از توان و ظرفیت تمامی احزاب و دولت ها بتواند در جهت تعالی هر چه بیشتر منطقه، صلح و ثبات منطقه ای و نیز توسعه روابط اقتصادی و تجاری پیش رود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟