معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تکذیب خبر افزایش احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری گفت: فرونشست ناشی از برداشت آب در هر منطقه‌ای از کشور هیچ ارتباطی با فعال شدن گسل زمین‌لرزه، ازدیاد فعالیت یک گسل یا احتمال افزایش وقوع زمین‌لرزه روی گسل ندارد.

محمد تاتار معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در واکنش به خبری مبنی بر افزایش ۲ برابری احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران با بیان اینکه این خبر‌ها هیچ پشتوانه علمی ندارد گفت: پس از وقوع زلزله ۲. ۵ ریشتری در ۲۹ آذرماه نیز برخی اظهار‌ها نظر درباره وقوع زلزله بزرگ در تهران شده بود که ما محاسبات بسیار دقیقی در این باره انجام دادیم و نتیجه این محاسبات نشان دهنده این بود که برآوردهای افزایش ۲ برابری احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در بازه زمانی یک الی دو ماه کاملا نادرست و غلط است.

او ادامه داد:مقدار تنشی که براثر زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد بر گسل تهران القا شده در حدی نیست که قابل توجه باشد و به لحاظ علمی مقداری نبود که بتوان به آن استناد کرد و توجه داشت.

معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تاکیدکرد: معیاری برای اندازه‌گیری زلزله وجود ندارد و نمی‌توان براساس آمار‌ها اعلام کرد که احتمال وقوع زلزله با شدت بالای ۷ ریشتری دو برابر شده است و مطلقا نمی‌توان به صورت کمی در این حوزه اظهار نظر کرد.

تاتار با تاکید براینکه احتمال افزایش ۲ برابری وقوع زلزله ۷ ریشتری مورد تایید پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیست، گفت: به لحاظ علمی با اطمینان می‌گویم چنین صحبت‌هایی چه از داخل پژوهشگاه مطرح شده بود چه توسط افرادی خارج از پژوهشگاه، هیچ مبنا و اساس علمی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که در این اظهار‌ها مطرح شده که فرونشست زمین باعث ایجاد تنش در گسل‌ها شده است تصریح کرد: متاسفانه در اکثر مناطق کشور فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دیده می‌شود اما نمی‌توان این موارد را به ایجاد تنش در گسل‌ها ارتباط داد.

معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: در برخی مناطق در زمان احداث سد‌ها بحث زمین‌لرزه القایی مطرح می‌شود که با این موضوعات کاملا متفاوت است. نشست زمین متاثر از برداشت آب هیچ ارتباطی به بروز زمین‌لرزه یا فعالیت گسل ندارد چراکه در حجمی نیست که بخواهد روی گسل‌ها اثر بگذارد. فرونشست ناشی از برداشت آب در هر منطقه‌ای از کشور هیچ ارتباطی با فعال شدن گسل زمین‌لرزه، ازدیاد فعالیت یک گسل یا احتمال افزایش وقوع زمین‌لرزه روی گسل ندارد.

او در پایان گفت: این مسائل بسیار پیش‌پا افتاده است و بعید می‌دانم کسی که دراین حوزه تخصص دارد چنین موضوعاتی را مطرح کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به عروس 18 ساله در اتاق حجله! / داماد مست خوابیده بود که ..! + عکس

پرونده قتل برای شهرداری تهران تشکیل شد / خانه را بر سر صاحبش خراب کردند و ..! + عکس

مرگ تلخ داماد داخل ماشین گل زده / عروس و داماد با پراید به دره لوشان سقوط کردند و ..! + عکس

ارتباط شوم من و پسرخاله‌ام کارم را یکسره کرده بود و دیگر ترسی از مردان نداشتم!

این جوان را می شناسید / محسن در نامه ای محل مرگ خود را نوشت و ناپدید شد! + فیلم و عکس

مرد بی رحم زنش را در وان حمام با آب جوش کشت / دادگاه تهران او را محاکمه کرد + عکس

موتورسوار شیطان صفت دستگیر شد / او 5 دانش آموز را در جنوب تهران ربود و ..!

راننده 30 ساعت در میان آهن پاره های ماشین تصادفی گیر کرده بود

حمید برایم هدیه های گران قیمت می خرید و من توانایی جبران نداشتم تا اینکه ..!

اقدام پنهانی خواهر و برادر در خانه خلوت! + عکس

فقیرترین پادشاه دنیا! + عکس

تنها راه نجات در برابر زلزله 7 ریشتری تهران از زبان مرد پیش بینی زلزله ایران

حمله به زن دوچرخه سوار ایرانی هنگام تمرین در خیابان + عکس

کدخبر: 349642 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟