مذاکرات برجامی ظریف با اروپایی‌ها در بروکسل/پاسخ سنگین ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام

به گزارش گروه سیاسی رکنا، بهرام قاسمی گفت: برگزاری جلسه درباره مسایل داخلی کشورها که با یک نه بزرگ مواجه شد شکستی بود در ادامه شکست های ترامپ Trump در سطح جهان و نه فقط در سیاست خارجی آمریکا یا منطقه و ایران.

سخنگوی وزارت خارجه چین را یکی از شرکای مهم و خوب ایران در حوزه اقتصادی خواند و تاکید کرد که وجود مشکل احتمالی بین برخی شرکت‌ها را نباید به روابط ایران و چین تعمیم داد چون روابط دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه نظر شما در مورد اقدام چین در ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران چیست به طوریکه به سرمایه‌گذاران خود اجازه سرمایه‌گذاری در ایران را نمی‌دهد، آن هم در شرایطی که چین تلاش می‌کند تا جاده ابریشم که از ایران می‌گذرد را از طریق پاکستان و افغانستان احیا کند، در این شرایط آیا از نظر ایران همچنان چین شریک مطمئنی برای همکاری‌های اقتصادی است و ایران حاضر به دادن امتیازات ویژه به چین است؟ با تاکید بر اینکه چین یکی از شرکای مهم و خوب ما در حوزه اقتصادی است، گفت: ما طی سالیان گذشته و امروز همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با چین داریم البته این همکاری‌ها و گستردگی آن بدان معنا نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین موسسات، شرکت‌ها و دستگاه‌های ذیربط رخ نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اطلاع ندارم و فکر هم نمی‌کنم که کسی شرکت‌های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد لذا فکر می‌کنم اگر مشکلاتی هم باشد به تفاهماتی برمی‌گردد که می‌تواند بین این شرکت‌ها وجود داشته باشد و احتمالا توافقی در بخش‌های مشخصی حاصل نشده است لذا نباید آنها را به همه روابط ایران و چین تعمیم داد.

قاسمی تاکید کرد که روابط ایران و چین روابط کهنی است و ایران برای چین و چین برای جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ظریف آخر هفته جاری در بروکسل با موگرینی و سه وزیر خارجه اروپایی دیدار می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که سفر ظریف به منظور شرکت در نشستی با حضور موگرینی و سه وزیر امور خارجه اروپایی آخر هفته جاری برگزار می‌شود، گفت: دعوتی که صورت گرفته از طرف خانم موگرینی و صرفا به منظور بررسی اجرای برجام است.

قاسمی در ادامه در رابطه با برخی اخبار غیرواقع و ناصحیح در مورد ماهیت سفر و دیدار آقای ظریف با سه وزیر اروپایی عضو گروه 1+5 و خانم موگرینی، تاکید کرد: آنچه از سوی برخی رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مطرح شده به عمد و با اهداف مشخص دروغ و قلب Heart واقعیت است. ما با اروپا روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ و تماس به طور مرتب بین ما و آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی زمان تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب برجام در 13 ژانویه،‌ خانم موگرینی از آقای ظریف و سه وزیر اروپایی (انگلیس،‌فرانسه و آلمان) دعوت کردند تا نشستی درباره برجام و تحولاتی که می‌تواند در روزهای بعد از 13 ژانویه اتفاق افتد، با یکدیگر صحبت کنند. این سفر در اواخر هفته جاری انجام می‌شود و کاملا مرتبط با برجام است و آنچه در اخبار گفته شده است که در این نشست قرار است درباره مسائل داخلی ایران صحبت شود به طور مشخص دروغ و با اهداف خاص دیگری است.

قاسمی تاکید کرد:‌ دعوت انجام شده از سوی خانم موگرینی و به ابتکار شخص ایشان در رابطه با برجام است. در عین حال ما همواره از هر فرصت و دیداری در رابطه با بیان مواضع و اظهارنظر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنیم اما در رابطه با این دیدار بحث اصلی و فلسفه نشست برجام است.

خروج احتمالی یا هر نوع برخورد غیرمنطقی آمریکا با برجام با برخورد متناسب و سنگین ایران مواجه می‌شود

قاسمی در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم‌های جدید علیه ایران در روزهای آینده تصویب شود و یا ترامپ پایبندی ایران را اعلام نکند، واکنش ایران به این تصمیمات چه خواهد بود، گفت: درباره 22 دی ماه یا 13 ژانویه پیش داوری نداریم و صبر می‌کنیم ببینیم آن روز چه اتفاقی می‌افتد.

وی تاکید کرد: آنچه در ایران از گذشته مدنظر و مورد توجه بوده این است که پیش‌بینی همه سناریوهای احتمالی برای هرگونه وضعیت روی میز ایران است و ما برای هر نوع شرایطی آمادگی داریم و به تناسب تصمیمات آمریکا در وقت مشخص اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:‌ برجام یک تعهد بین‌المللی برای کلیه کشورهای طرف این توافق است و دولت آمریکا متعهد به اجرای آن است. قطعا خروج احتمالی یا هرگونه برخورد غیرمنطقی آمریکایی‌ها با برجام با برخورد متناسب و سنگین ایران مواجه می‌شود. اگر آمریکایی‌ها دچار خطای فاحش شوند با اقداماتی که ایران به طور متقابل انجام خواهد داد جز پشیمانی برایشان چیزی در بر ندارد.

شاهدی دال بر دخالت اقلیم در اعتراضات ایران نداریم

موضوع دخالت اقلیم در اعتراض‌های ا یران نمی‌تواند با دقت لازم بیان شده باشد

قاسمی در ادامه در رابطه با اظهارات محسن رضایی مبنی بر اینکه برادرزن صدام و رییس دفتر وی در اعتراض‌های ایران دخالت داشته‌اند و جلساتی در اقلیم کردستان عراق در این رابطه تشکیل شده است، با اشاره به تکذیب این مسائل از سوی آقای نیچروان بارزانی، گفت: با شناختی که بنده دارم بعید می‌دانم مقامات اقلیم و مردم کرد اقدامی را علیه امنیت ملی ایران انجام دهند. ما شواهدی درباره دخالت اقلیم در اعتراض‌های اخیر نداریم اما در این رابطه باید به طور عمده و دقیق دستگاه‌های امنیتی پاسخ بدهند. ما به عنوان وزارت خارجه شاهدی بر این موضوع نداریم و سخنان آقای بارزانی در اقلیم و تکذیب این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد و تصور می‌کنم این بحث نمی‌تواند با دقت لازم بیان شده باشد.

وی در رابطه با سفر رییس پارلمان اردن به ایران با تاکید بر اینکه روابط ما با همسایگان و کشورهای پیرامونی‌مان دارای قوت و قدرت خود است، افزود: ما با اردن روابط سیاسی داریم و این رفت و آمدها طبیعی است و از هرگونه گفت‌وگو و تماس در حوزه‌های مختلف با همسایگان و کشورهای دیگر استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با سکوت کشورهای اروپایی در قبال حوادث Accidents اعتراضی در اروپا و سایر کشورها در ماه ژانویه و از طرفی مواضع این کشورها در رابطه با اعتراض‌ها در ایران، اظهار کرد که در این رابطه و اینکه مواضع اروپایی‌ها نسبت به حوادث سایر کشورها چگونه بوده است، اطلاع دقیقی ندارم.

هنوز با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم کارکنان نفتکش ایرانی با چه سرنوشتی مواجه شده‌اند

وی در ادامه نشست خود با خبرنگاران درباره آخرین اخبار Latest NEWS مربوط به سرنوشت 32 تن از کارکنان نفتکش متعلق به ایران در آب‌های نزدیک به چین، گفت:‌ با وجود امدادرسانی و اعزام هلی‌کوپترها و کشتی‌های امداد هنوز وضعیت در حاشیه این نفتکش وخیم است و نشت نفت و آتش‌سوزی ادامه دارد. ستاد بحرانی در چین تشکیل شده است و سفارت ایران و کنسولگری ما در شانگهای از ابتدای امر دستورالعمل لازم برای گفت‌وگو با مقامات چینی را دریافت کرده است. متاسفانه تا ساعتی پیش هیچ چیز مشخص در رابطه با مشخص شدن سرنوشت 32 تن مفقود شده شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی به دستمان نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با خبر شدیم که در بین کارکنان ایرانی چند دانشجوی دریانوردی حضور داشتند و احتمالا همسر یکی از کارکنان در نفتکش حضور داشته است.

قاسمی افزود: این نفتکش در اجاره کره جنوبی و نیز شرکت ایرانی بوده است. ما منتظر اطلاع‌رسانی بیشتر هستیم و اکنون به قطعیت نمی‌توانیم بگوییم که این تعداد با چه سرنوشتی مواجه شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین گزارش ها از چرایی و چگونگی کشته شدن جوان ایرانی در کانادا گفت: باتوجه به اینکه اخبار لازم در این رابطه منتشر شده باید بگویم جمهوری اسلامی ایران توقع بیشتری دارد تا کانادا از کانالهای مختلف گزارش‌های لازم در این رابطه را در اختیار ما بگذارد اما هنوز اطلاعات لازم، قطعی و دقیق در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به انتخابات پارلمان عراق با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت عراق برای ما مهم است تاکید کرد: عراق به عنوان کشوری که دموکراسی را تمرین می کند توانسته با قدرت مردم خود با پدیده شوم تروریسم مبارزه کند و آنها را بیرون براند و این یک موفقیت بزرگ بوده است. انتخابات امری است که در مسیر تکامل و تکوین مردم سالاری است و آرزوی ما این است که بدون دخالت هر کشوری مردم عراق بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. انتخابات می تواند در مستحکم کردن هرچه بیشتر ثبات در عراق و منطقه موثر باشد و ما امیدواریم در نهایت انتخاباتی مطلوب مردم عراق برگزار شود.

قاسمی در رابطه با احتمال اعزام هیئت کارشناسی ایران به کانادا برای انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهار کرد: از اعزام هیئت کارشناسی اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم تاریخ مشخصی در این رابطه تنظیم شده باشد. در عین حال تعاملات و تماس‌های میان دو کشور ادامه دارد.

مواضع فرانسه در نشست فوق‌العاده شورای امنیت مثبت بود

این مقام وزارت خارجه در ادامه به برنامه‌ریزی ها برای سفر رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر خارجه این کشور به ایران اشاره کرد و با توصیف کردن روابط دو کشور در سطح "عالی" گفت: تماسها میان مقامات در سطوح عالی ادامه دارد و دو کشور مصمم هستند روابط خود را به نحو احسن پیش ببرند. در آینده دستور کاری را برای تبادل هیئت‌ها داریم اما از نظر ما انجام سفر صرفا هدف نیست بلکه هر سفری نیاز به مقدماتی دارد. ما برای سفر آقای مکرون ووزیر خارجه فرانسه در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی در ادامه به مواضع فرانسه در نشست فوق العاده شورای امنیت اشاره کرد و با ابراز رضایت از مواضع اتخاذ شده از سوی این کشور خاطر نشان کرد: آنچه در شورای امنیت اتفاق افتاد نشان داد که فرانسه در کنار دیگر کشورها به طور منطقی و مشخص با موضوع برخورد کرده است و با وجود تمایل آمریکا به حمایت کشورها از او فرانسه به استمرار سیاست‌های خود نسبت به برجام تاکید لازم را داشت. ما برخورد فرانسه در شورای امنیت را مثبت ارزیابی می‌کنیم و این مواضع همانی بود که توقع داشتیم.

وی تاکید کرد: القائات عناصر مخرب و کسانی که به توسعه روابط ایران و اروپا و فرانسه علاقه مند نیستند، نمی تواند سد راه دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با مسئله فلسطین با تاکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و استمرار آن گفت: تا اشغالگری وجود دارد مقاومت هم وجود دارد با توجه به سیاستهای حمایت‌گرایانه ترامپ از رژیم اشغالگر قدس و با توجه به اینکه به نظر این سیاست ادامه خواهد داشت و در مقابل مخالفت کشورها که در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل خود را نشان داد، به نظر می آید دولت آمریکا و آقای ترامپ باید واقعیت منطقه را بپذیرد و دست از حمایت بی چون چرای خود از رژیم اشغالگر قدس بردارد.

قاسمی در رابطه با مواضع نمایندگان کنگره آمریکا در مورد اعتراضات در ایران با بیان اینکه این اظهارات و موضع گیری ها امر جدیدی نیست و از گذشته تا کنون نسبت به ایران وجود داشته است، گفت:این سیاستها و موضع گیری ها احتمالا در آینده هم ادامه خواهد یافت که ناشی از نگاه غلط سیاستمداران آمریکایی است. در هفت دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب شاهد این نگاه کینه‌توزانه و خصمانه از سوی آمریکایی‌ها به ایران بوده‌ایم و فکر می کنم آنها به این رفتار غلط خود ادامه می دهند. در عین حال ما با قاطعیت می گوییم که ایران سیاست‌های به حق خود را در عرصه جهانی و بین‌المللی دنبال می کند.

وی در رابطه با برخی موضع گیری ‌ها در پارلمان انگلستان در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد: مواضع هسته‌ای ایران روشن است و جهان هم باید سیاست ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را بپذیرد. برخی موضع گیری ها جز تبلیغات و سروصداهای بیجا چیز دیگری نسیت آنچه مهم است استفاده بهینه از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است که در دستور کار ما قرار دارد و طبق برجام می توانیم از مزایای آن استفاده کینم و کشورهای دیگر نیز می توانند در این چارچوب با ایران همکاری داشته باشند.

قاسمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه زمان و مکان دقیق مذاکرات آقای ظریف با خانم موگرینی و سه وزیر خارجی اروپایی چیست گفت: تصور من این است که این مذاکرات قبل 13 ژانویه (22 دیماه) اواخر هفته جاری در دفتر خانم موگرینی (بروکسل) انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی ردپای کشورهای انگلیس، آمریکا و عربستان را در اعتراض‌های ایران و فضاسازی در این رابطه پررنگ دیدند، گفت: مواضع و مطالبی که مقامات کشورمان اتخاذ می‌کنند حتما بر اساس دلایلی است و فکر می‌کنم این صحبت به اندازه کافی قابل اتکا و بر اساس مستنداتی بیان شده است، اما این نوع مسائل عمدتا قبل از اینکه در حوزه مسائل وزارت خارجه باشد، در حیطه دستگاه‌ها و مسوولان امنیتی است. این موضوعات بعد از طرح می تواند به وزارت خارجه منعکس شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در رابطه با تبادل هیات‌های ایرانی و عربستانی گفت: هنوز سفری انجام نشده است.

قاسمی درباره آخرین اخبار مرتبط با کشته شدن بیژن قیصر جوان ایرانی به دست پلیس Police آمریکا تاکید کرد که تا حصول نتیجه با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره تعیین معاون اقتصادی وزارت خارجه و دیگر تغییرات در این وزارت‌خانه گفت: معاون اقتصادی در زمان خودش و هنگامی که همه چیز از نظر وزیر امور خارجه قطعی شود اعلام خواهد شد. قرار است تا پایان دی‌ماه کارهای مربوط به تغییرات در چارچوب وزارت خارجه با سرعت لازم انجام شود. البته ساختار مشخص شده است؛ بحث برخی جابه‌جایی‌ افراد را داریم. انتخاب برخی سفرای جدید به جای سفیرانی که ماموریتشان تمام شده و چیدمان و تغییرات در برخی ساختمان‌ها که با سرعت لازم این کارها در حال انجام است. امیدواریم با پایان دی‌ماه همه چیز شفاف اطلاع رسانی شود.

در روند و شکل حضور ایران در مذاکرات سوریه تغییر انجام نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری درباره مذاکرات سوریه و این‌که گفته شده به تصمیم شورای عالی امنیت ملی قرار است نماینده ایران در مذاکرات آتی آقای امیرعبداللهیان باشند اظهار کرد: مذاکرات مربوط به سوریه در ادامه روند قبلی در جریان است و تحول جدیدی‌ در شکل مذاکرات نداریم. شورای عالی امنیت ملی با توجه به ترکیبی که دارد در همه موضوعات کلان کشور ورود پیدا می‌کند اما این‌که تغییری در فردی که در اجلاس‌های مربوط به سوریه به عنوان نماینده ایران حضور خواهد داشت انجام شده باشد اطلاع دقیقی ندارم. به نظر آنچه مطرح شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است و استنباطی است که ممکن است بخی دوستان داشته باشند. در شرایط کنونی چیزی تغییر نکرده و روند فعلی را در مذاکرات ما ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: مذاکراتی در 20 ژانویه قبل از مذاکرات سوچی مربوط به کنگره مردمی سوریه در پایان ژانویه برگزار خواهد شد و مذاکراتی در ماه فوریه برگزار می‌شود. ما از این‌که روند مذاکرات آستانه سازنده و مثبت بدون رقیب توانسته بخشی از مسایل سوریه را با تلاش روسیه، ترکیه و ایران حل و فصل کند خوشحالیم.

خواستار اقدام جدی دولت استرالیا در جهت آزادی Freedom نگار قدس کنی هستیم

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره وضعیت نگار قدس کنی شهروند ایرانی مقیم استرالیا گفت: یکی از موضوعات اساسی و جدی وزارت امور خارجه پیگیری وضعیت این خانم است به دلایل مختلف به ویژه مسایل بشردوستانه و شرایط خاص ایشان در زندان Prison است. در سطوح مختلف تماس‌ها با مقامات استرالیایی برقرار بوده است و سفارت ایران در این کشور در این زمینه بسیار فعال عمل کرده است. خوشبختانه این خانم توانستند فرزند خود را به دنیا بیاورند و تلاش کردیم تیم پزشکی ایشان با وقت و امکانات بیشتر کمک حال او باشند اما در کل وضعیت‌شان مطلوب نیست و ما از آن رضایت نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از دولت استرالیا می‌خواهیم درباره ایشان هرچه سریع‌تر تصمیمی‌ انسانی را اتخاذ کنند. ما خواهان اقدام جدی دولت استرالیا در جهت آزادی وی و برداشتن و نادیده گرفتن اتهامات از او که توسط دولت آمریکا درباره برخی شهروندان کشورهای مختلف از جمله ایران مطرح می‌شود هستیم.

وی درباره احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا با بیان این‌که سیاست اعمال تحریم و فشار علیه ایران، سیاستی شکست‌ خورده و ناشی از عجز آنها در مقابل سیاست‌های ایران در منطقه و جهان است و این طرح راه به جایی نمی برد و حاصلی برای آمریکا ندارد. ما دولت آمریکا و ترامپ را به واقع‌بینی و خروج از فضای مجازی درباره ایران دعوت می‌کنیم چرا که این سیاست و نگاه صرفا نفرت و کینه و خصومت در مردم منطقه نسبت به آمریکا ایجاد کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟