لاریجانی: مردم در انتخاب موسسات برای سپرده گذاری دقت کنند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که امشب (شنبه، 11 آذر ماه) به مناسبت روز مجلس از شبکه یک و شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت همزمان پخش شد، به بیان برخی مسائل سیاسی، اقتصادی و بین المللی پرداخت.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مؤسسات اعتباری گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموع شرایط کشور 2 راهبرد را مورد توجه خود قرار داد؛ یکی ایجاد فضای آرام برای کار و پرهیز از درگیری های حاشیه ای بود و دوم اینکه به چالش های اصلی کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و کم اهمیت بود.

ورود مجلس به موضوع موسسات مالی/ مردم در انتخاب موسسات برای سپرده گذاری دقت کنند/ تعریف سازوکار برای پیگیری موضوع موسسات مالی در جلسات سران قوا

وی با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، عنوان کرد: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده اما از آنجایی که این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشته و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد:برخی افراد میزان های مختلفی از 5 میلیون تا موارد بالا سرمایه گذاری می کردند. مردم زیادی که در این قضیه سرمایه گذاری کردند باید سال ها معطل می شدند. مجلس ورود کرد از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی اما در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه قضاییه نیز وارد شویم. در نهایت چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی توانست حکم دهد گفت الان نمی شود پول پرداخت باید اموال شناسایی شود اما از طرفی تعداد مردم زیاد بود.

وی افزود : آقای پزشکیان نایب رئیس مستمرا پیگیری کرد. در جلسه سران سازوکاری تعیین شد که افرادی که تعداد آنها زیاد است اموالی که می توان پرداخت شود بعد به حساب متخلفین رسیده شود. به مقام معظم رهبری هم مسأله را گفتیم که ایشان نیز کمک کردند به حل مسأله. درباره کاسپین جلو رفتیم.

تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای برخورد با موسسات مال غیرمجاز / صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند

دکتر لاریجانی ادامه داد:100میلیونی ها بعد 200 میلیونی ها داده شد به بقیه هم رسیدگی می شود. به سایر مؤسسات نیز رسیدگی کردیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد. در آینده هم بانک مرکزی را موظف کرده ایم به اینگونه مؤسسات اجازه حضور در عرصه اقتصادی را ندهند. اخیرا صندوقی در حال تشکیل بود که جلوی آن را گرفتیم. صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند. مؤسساتی که سودهای بالا می دهند غالبا دچار مشکل هستند و باید به بانک های معتبر مراجعه کرد و بانک مرکزی هم باید رصد کند.

وی افزود :سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری هیچ نگرانی نداشته باشند. درصد بالایی افرادی که در کاسپین سرمایه گذاری کردند زیر 200 میلیون بودند که رسیدگی شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 333348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟