گفتمان‌های تکفیری مانند داعش در مرحله پسرفت قرار دارد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمدنعیم امینی‌فرد با تاکید بر اینکه «معادلات منطقه‌ای در جهت کم‌رنگ شدن گفتمان‌های تکفیری است» گفت: از جمله این گفتمان‌های تکفیری، داعش ISIS است و اتحادهای نیروهای ترقی‌خواه منطقه و بخصوص هدایت‌هایی که رهبری داشتند در این مساله و در جهت کم‌رنگ شدن چنین گفتمان‌هایی بسیار موثر بود.
وی افزود: ضمن اینکه کشورهای غربی هم متوجه شده‌اند ابزاری که توسط خودشان ساخته بودند به دلیل ماهیت مرتجعانه‌ای که داشت دامن‌گیر خودشان هم شده بود، لذا از این جهت در این لحظه تاریخی که به سر می‌بریم با سرکوب داعش مواجه هستیم اما در عین حال باید توجه داشت که این به معنای حذف داعش نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: داعش یک نحله فکری است که باید به شکل تئوریک و گفتمانی با آن برخورد کرد. برخورد نظامی صرف نمی‌تواند راهگشا باشد.
امینی‌فرد در ادامه اظهار داشت:‌ از طرف دیگر کشورهای منطقه باید حتما دلایل بهتری را به جای تفکر داعش ارائه کنند. صرف اینکه داعش که الان در مرحله پسرفت قرار دارد، تضمین‌کننده آینده منطقه نیست.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه «گسترش گفتمان‌های مردم‌سالاری در منطقه می‌تواند دلیل مناسبی برای این مساله باشد» گفت: به نظر می‌رسد زمامداران باید به افکار عمومی خودشان توجه کنند و مسئولیت تاریخی روشنفکران هم در این امر تردیدناپذیر است.
وی با بیان اینکه «نقش مردم عراق و سوریه در مبارزه با داعش در جای خود حائز اهمیت و تردیدناپذیر است» تصریح کرد: تعارضاتی که در عراق وجود دارد باید حل شود و نهایتا حقوق مردم اعم از سنی، شیعه، کرد و عرب باید به رسمیت شناخته شود زیرا داعش در بستری از تعارضاتی که به خوبی مدیریت نشد امکان گسترش پیدا کرد.
امینی‌فرد در پایان بیان کرد: ‌در حال حاضر هم دولت مرکزی عراق توانسته با حمایت مرجعیت این کشور و حمایت‌های ایران و به طور بارزتر هدایت‌های فکری که رهبری داشته‌اند موفقیت‌هایی را به دست آورد در کنار آن وفاق بین‌المللی هم شکل گرفت که به خودی خود موجب پسرفت داعش شد اما در صورتیکه تعارضات موجود به خوبی مدیریت نشوند و حقوق اقوام و مذاهب مختلف در یک بستر دموکراتیک به خوبی حل و فصل نشود باز هم امکان وجود چنین تعارضات افراطی وجود خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 326295 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟