جابری انصاری: منافع متناقض بازیگران موثر موجب کندی سرعت موفقیت ها در سوریه است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، جابری انصاری‌ اظهارکرد: در نشست آستانه هفت به بررسی روند اجرای توافقات آستانه شش در زمینه کاهش تنش در ادلب پرداخته شد. دولت سوریه مواردی از نقض این توافق را در منطقه ادلب از سوی ترکیه مطرح کرد، اما آنکارا معتقد بود که در چارچوب توافقات عمل کرده و ناقض توافقات نبوده است. برخی از جزئیات کاهش تنش در ادلب هنوز بین سه کشور حل نشده است و در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: یکی از توافقاتی که در نشست آستانه هفت صورت گرفت این بود که هر سه کشور ضامن تعداد 12 ایستگاه نظارتی ناظر بر کاهش تنش در این منطقه باشند که در تمام این نوار امنیتی این مشکل باقی بود و حل شد.
جابری انصاری ادامه داد: از اهداف دیگر آستانه می توان به استفاده هر چه بهتر از پیروزی های گسترده میدانی علیه تروریسم و افراط گرایی در جهت بهبود وضعیت در سوریه اشاره کرد. البته باید این واقعیت را پذیرفت که با سرعت آرامی پیش می رویم که از دلایل آن می توان به پیچیدگی بحران و همچنین منافع متناقض بازیگران موثر اشاره کرد.
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشور افزود: امیدواریم که روند اجرای توافقات مرتبط با کاهش تنش در ادلب سرعت گیرد و شاهد تحولات مثبتی باشیم. نشست آستانه فرصتی است برای رایزنی و تبادل نظر بین سه کشور و هدف ما ایجاد آرامش در سوریه و بازگشت ثبات و صلح به این کشور است.
انصاری اظهار کرد: در حقیقت نمایندگان با دو رویکرد در بحران سوریه در کنار هم قرار گرفته اند البته این امتیاز آستانه نیز محسوب می شود اما در عین حال مشکلاتی را ایجاد می کند؛ زمانی که می خواهیم از این امتیاز بهره ببریم و دو رویکرد را با هم جمع کنیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم که این هزینه ایجاد توافق و اجماع سازی کاری نسبتا سخت است.
مسئول تیم مذاکره کننده ایران در نشست آستانه هفت بیان کرد: ما قدم به قدم کارهای توافقی را پیش می بریم که خود پروسه زمان بر است تا به مرحله اجرا برسیم که در این مرحله با مشکلات متعددی نیز روبرو می شویم که این امر نیز موجب کندی در اجرای روند توافقات می شود.
وی بیان کرد: در واقعیت سیاست، همین گزینه های محدود ممکن است. گزینه های رویایی و خیالی عملی نیست. در دنیای واقعی ما باید آنچه در سیاست در دسترس است را انتخاب کنیم و فعلا با توجه به شرایط موجود گزینه ای که در دسترس است گزینه مناسبی است چرا که با وجود سرعت کند اجرای روند توافقات و مشکلات و چالش هایی که در مسیر اجرا با آن روبرو هستیم آرامش در سوریه برقرار شده است.
انصاری افزود: امیدواریم با اراده سیاسی هر سه کشور که در عالی ترین سطوح یعنی رهبری سه کشور اعلام شده است به عنوان هیات های مذاکراتی در مسیر اجرای توافقات پیش رویم.
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشور در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص فرستادن دیپلمات های تهران و ریاض برای بازدید از اماکن دیپلمات دو کشور، بیان کرد: هنوز این امر انجام نشده است و منوط به توافق دو کشور است که در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفته است.
وی در خصوص توافق تهران و ریاض در انتخاب سوئیس به عنوان حافظ منافع بیان کرد: آنچه اخیرا انجام شده بحث توافق از طریق سوئیس است، به منظور احداث دفاتر حفاظت از منافع که در حال طی کردن پروسه خود است. مدتی گفت وگوهایی از طریق تونس صورت گرفت و در نهایت قرار بر این شد که بر اساس توافق، سوئیس حافظ منافع ایران باشد. بدیهی است که این یک توافق متقابل است.
جابری انصاری تاکید کرد: اینکه دفاتر حفاظت از منابع بازگشایی شود و مکان آن در کجا باشد و چه تعداد دیپلمات در آن مستقر شوند مبنی بر توافقی است که بین دو کشور شکل گیرد و در این خصوص چه تصمیماتی را اتخاذ کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 323571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟