مهلت بغداد به بارزانی امشب به پایان می‌رسد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، یک منبع آگاه در خصوص تحولات منطقه کردستان عراق گفت: فواد معصوم رئیس جمهور عراق از دولت این کشور خواسته بود برای حل و فصل اختلافات اربیل- بغداد مهلت جدیدی در نظر بگیرد. بر این اساس مهلت 48 ساعته‌ای توافق شد که ساعت 24 امشب به پایان می‌رسد.

وی افزود: دولت عراق در این ضرب الاجل از بارزانی خواسته تا نیروهای شبه نظامی کرد را از مناطقی که پیش از حمله داعش ISIS در اختیار ارتش بوده و طبق توافق به پیشمرگه‌های کرد سپرده شده است، خارج کرده و این مناطق را تحویل ارتش دهد.

این منبع آگاه ادامه داد: دو روز پیش فواد معصوم در دیدار با مسعود بارزانی خواسته بغداد را منتقل و از رئیس منطقه کردستان خواست برای جلوگیری از جنگ به خواسته‌های دولت عبادی تمکین کند. این خواسته‌ها شامل تحویل فرودگاه کرکوک، تحویل پایگاه نظامی کیوان واقع در شهر کرکوک، تحویل چاه‌های نفتی کرکوک، برکناری نجم الدین کریم استاندار کرکوک، تحویل نیروهای داعشی که به اقلیم گریخته‌اند و گفته می‌شود تعداد آنها به حدود 5000 نفر می‌رسد و تحویل مناطقی که پیش از این در تصرف داعش بوده است، می‌شود.

وی یادآور شد: شواهد و قرائن از شکست سفر فواد معصوم رئیس جمهور عراق به اربیل حکایت می‌کند چراکه اربیل بدون پاسخ صریح به درخواست‌های حیدر العبادی نخست وزیر، خواسته‌های متقابلی را مطرح کرده که از آن تلاش برای بدست آوردن زمان فهمیده می‌شود.

این منبع آگاه گفت: تعلل بارزانی در پاسخ روشن به خواسته‌های بغداد در حالی است که نیروهای وابسته به دولت عراق در مناطقی از کرکوک و دیالی در آماده باش 100 درصد به سر برده و آرایش جنگی گرفته‌اند و از این رو چنانچه بغداد پاسخ متناسبی از مقامات اربیل دریافت نکند، آغاز جنگ در روز یکشنبه (فردا) حتمی به نظر می‌رسد و این در حالی است که تجربه ناتوانی نیروهای بارزانی در دفع حمله تابستان 1393 داعش به اربیل می‌گوید نیروهای بارزانی بازنده حتمی این درگیری خواهند بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 316364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟