تاکید کشورهای مختلف بر وحدت عراق و هشدار درباره همه‌پرسی کردستان

رکنا سیاسی: به نقل از سایت شبکه الجزیره، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شده، تاکید کرد، انگلیس این همه‌پرسی را تایید نمی‌کند و به حمایت‌های خود از حفظ حاکمیت ملی و تمامیت اراضی عراق ادامه می‌دهد.
جانسون تاکید کرد: ما بر این باوریم که هر همه‌پرسی باید با موافقت دولت عراق برگزار شود.
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: ما پیش از این به هم‌پیمانان بین‌المللی خود نیز طرح جایگزینی مبنی بر مذاکره میان دولت عراق و مسؤولان اقلیم کردستان را برای حل تمامی موضوعات مورد اختلاف پیشنهاد کردیم و گفتیم که این طرح جایگزین می‌تواند شرایط لازم برای تحقق خواسته‌های مردم این اقلیم را فراهم کند.
وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از مخالفت برخی از رهبران کرد با این پیشنهاد تاکید کرد، امنیت عراق و شکوفایی آن در بلندمدت تنها با گفت‌وگو و همکاری قابل تحقق است.
رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در ادامه از همه طرف‌ها خواست از بیان اظهارنظرها و در پیش گرفتن اقدامات تحریک آمیز پس از همه‌پرسی خودداری کنند.
وی تاکید کرد: موضعگیری کشور من آن است که اولویت شکست و نابودی داعش ISIS و بازگرداندن ثبات به مناطق آزاد شده باقی بماند.
وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد و ضمن ابراز ناامیدی عمیق نسبت به تصمیم اربیل برای برگزاری این همه‌پرسی یک جانبه که شامل مناطقی خارج از اقلیم نیز بود، اعلام کرد: روابط تاریخی آمریکا با کردها در سایه این همه‌پرسی غیر الزام‌آور هرگز تغییر نخواهدکرد اما بر این باوریم که این اقدام باعث افزایش و گسترش ناامنی‌ها و مشکلاتی برای اقلیم کردستان و ساکنانش خواهد شد.
در ادامه این بیانیه تاکید شده که همه‌پرسی تا حد زیادی روابط میان اربیل و بغداد و نیز کشورهای همسایه را پیچیده خواهد کرد.
در بیانیه مذکور ضمن اشاره به اینکه مبارزه با داعش و گروه‌های افراطی که از ناامنی‌ها و اختلافات سوءاستفاده می‌کنند، هنوز تمام نشده است، تاکید شد، همه طرف‌ها باید به شکلی سازنده وارد گفت‌وگویی جهت بهبود آینده تمامی شهروندان عراقی شوند و آمریکا از عراقی یکپارچه، فدرال، دموکرات و رو به پیشرفت حمایت می‌کند.
کاخ سفید نیز ابراز امیدواری کرد که عراق یکپارچه داعش را شکست می‌دهد.
همچنین کاخ سفید نسبت به پیامدهای این همه‌پرسی برای کل منطقه هشدار داد.
خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت نیز در جمع خبرنگاران گفت: موضعگیری همیشگی دولت کویت حمایت از عراق یکپارچه، مستقل، امن، باثبات و برخوردار از حاکمیت ملی است و دوست دارم که همه‌پرسی استقلال Esteghlal اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون Law اساسی و وحدت عراق و با توافق دو طرف بغداد و اربیل برگزار شود.
جارالله در ادامه ابراز امیدواری کرد که این همه‌پرسی بر منطقه تاثیر نگذارد و ما شاهد بقای عراق یکپارچه و متحد باشیم.
معاون وزیر امور خارجه کویت در ادامه باز هم ابراز امیدواری کرد که همه‌پرسی مذکور بر اقدامات دولت عراق در مبارزه با داعش و آزادسازی اراضی‌اش از چنگال این گروه تروریستی تاثیری نگذارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هماهنگی‌هایی میان کشورهای منطقه در این خصوص وجود دارد یا نه، گفت: هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی مستمر برای آرام کردن شرایط وجود دارد و ما امیدواریم که این همه‌پرسی پیامدهای منفی نداشته باشد.
کمال حسن علی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز تاکید کرد، همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق دشواری و دردسری برای کل منطقه است و آنچه اکنون در اقلیم کردستان عراق در حال رخ دادن است، نمونه‌ای از تقسیم شدن منطقه است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از خطرات احتمالی همه‌پرسی برای برهم خوردن ثبات منطقه، بر اهمیت حل تمامی مشکلات موجود میان بغداد و اربیل از راه گفت‌وگوهای برنامه ریزی شده و حصول راه‌حل‌های سازنده تاکید کرد.
گوترش با اشاره به اینکه به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارد، گفت: انتظار می‌رود که فعالیت‌های سازمان ملل در تمامی مناطق عراق از جمله اقلیم کردستان عراق بدون هیچ مشکلی ادامه یابد و ما از مسؤولان مربوطه می‌خواهیم که به حمایت‌هایشان ادامه دهند.
پیش از این کشورهایی از جمله چین، ایران، ترکیه، روسیه و انگلیس از وحدت عراق حمایت کرده و مخالفت خود را با این همه‌پرسی اعلام کردند. شورای امنیت نیز هفته گذشته هشدار داد که این همه‌پرسی ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 310325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟