اشاره لاوروف به احتمال خاتمه "اقدامات تلافی‌جویانه" آمریکا و روسیه

رکنا سیاسی: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و تاس پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: گمان می‌کنم سخنرانی خوبی بود به طوری که مدت‌ها بود شاهد چنین سخنانی از طرف یک رهبر آمریکا نبودیم.
لاوروف دولت اوباما را مقصر شکست در روابط میان مسکو و واشنگتن دانست. آمریکا گام‌هایی علیه روسیه و دیپلمات‌های روسیه در ماه دسامبر برداشت که شامل تحریم‌های جدید و اخراج ۳۵ دیپلمات روس بود تا روسیه بابت مداخله در انتخابات آمریکا که روسیه تکذیب می‌کند، مجازات شود. مسکو هم در مقابل تعداد کارکنان دیپلماتیک آمریکا در روسیه را کاهش داد.
ترامپ سه‌شنبه در سازمان ملل متحد گفت: ما به دنبال تحمیل سبک زندگی‌امان به دیگران نیستیم اما مایلیم که نمونه‌ای برای دیگران باشیم. کشورهای قوی و مقتدر اجازه می‌دهند تا کشورهای مختلف با ارزش‌های متفاوت و فرهنگ‌های گوناگون نه تنها با یکدیگر همزیستی داشته باشند بلکه در کنار هم شانه به شانه طبق اصل احترام متقابل کار کنند.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به این سخنان اذعان کرد روابط "در برهه‌ای دشوار و بسیار پایین است که میزات دولت اوباماست." اما او گفت آنچه ترامپ Trump حین کمپین انتخاباتی‌اش گفت و آنچه او اکنون می‌گوید، این است که آمریکا خواستار روابط بهتر با مسکو است.
لاوروف گفت: حس من در گفت‌وگو با رکس تیلرسون، ‌وزیر امور خارجه آمریکا این بود که این رویکرد موضع دولت واشنگتن است؛ اینکه آنها از شرایط کنونی روابط رضایت ندارند و ما هم از آن خشنود نیستیم.
به گفته او، دیدار مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و ترامپ در ماه نوامبر حین نشست آسیا-اقیانوسیه در ویتنام می‌تواند "مفید" باشد و طرفین پیشرفت در مناسبات دوجانبه خودشان را بررسی کنند. گفت‌وگوها اکنون مقام‌های سطح پایین ادامه دارد که شامل آژانس‌های نظامی و امنیتی آنها می‌شود. مذاکرات ادامه دارد و این رویه آسان نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت به نظر می‌رسد اقدامات تلافی‌جویانه برای اخراج دیپلمات ها از سفارت‌های دو کشور اکنون به پایان رسیده باشد. او گفت روسیه و آمریکا باید شرایط را آنگونه که هست، بررسی کنند. به گفته لاوروف این شرایط حاصل "گام‌های غیردوستانه‌ای است که دولت اوباما آغاز کرد" اما باید همانند "افراد مسوول" به روابط دوجانبه و یک سری مسائل بین‌المللی رسیدگی کرد.چ
لاوروف واکنش خاصی به تهدید ترامپ برای "نابودی کامل" کره‌شمالی در صورتی که آمریکا مجبور شود از خودش مقابل پیونگ‌یانگ دفاع کند،‌ نداشت.
او گفت: ترامپ بارها اینگونه صحبت کرده است. شکی نداریم که آمریکا ظرفیت این را دارد که اقدام مخربی انجام دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308106 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟