ابراهیم جعفری: کردها رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان را در ۵ کشور دارند

رکنا سیاسی: به نقل از سومریه نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد، همه‌پرسی استقلال Esteghlal اقلیم کردستان عراق نیازمند وجهه قانونی است و قانون Lawاساسی این کشور به هیچ وجه آن را قانونی نمی‌داند.
وزیر خارجه عراق تاکید کرد: اقداماتی مانند برگزاری همه‌پرسی تمامی منطقه عربی را تهدید می‌کند به همین دلیل اتحادیه عرب مقابل این دست اقداماتی که اسرائیل آن را حمایت می‌کند، ایستاده است.
وی افزود: ماده اول قانون اساسی عراق بر این امر دلالت دارد که عراق کشوری یکپارچه و دارای تمامیت ارضی است و هر چیزی که تمامیت ارضی عراق و وحدت آن را خدشه‌دار کند، غیرقانونی است.
از این رو جعفری تصمیم اتحادیه عرب را "شجاعانه" خواند و گفت: اسرائیل از ایدئولوژی استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت می‌کند.
پیشتر شورای وزارتی اتحادیه عرب با طرح عراق مبنی بر مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و مغایر بودن آن با قانون اساسی موافقت کرد.
وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو در برنامه "به وقت قاهره" افزود: جوامع کرد در تعدادی از کشورها در سوریه، ترکیه، ایران و حتی روسیه وجود دارند لذا استقلال طلبی امنیت عراق و منطقه عربی را تهدیده کرده و مشکلاتی را به بار می‌آورد.
ابراهیم جعفری تاکید کرد، اشاره اقلیم کردستان عراق به جدایی به طور مستمر روی اصول عراق، وحدت و تمامیت ارضی آن تاثیر می‌گذارد و کردها رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان را در پنج کشور دارند که در راس آن عراق است.
رئیس دستگاه دیپلماسی عراق خاطرنشان کرد، مصر نقش زیادی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق دارد و حق دارد خطر حاصل از همه‌پرسی استقلال اقلیم را اعلام کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زمان تهدید و مشکلات نیست، بلکه زمان گفت‌وگو و مذاکره است و به همین دلیل اتحادیه عرب در این مورد به گفت‌وگو تکیه کرده، گفت: به طور قاطع همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مغایر با قانون اساسی است.
جعفری تاکید کرد، در دوره صدام، ۱۳ درصد از بودجه کل کشور به کردها اختصاص داشت و اکنون این میزان به ۱۷ درصد رسیده و شاید از مرز ۲۰ درصد نیز عبور کرده، اما علنی نشده است. عراق کشوری با طوایف مختلف عرب و ترکمان است و ما نظارت داریم که همه بدون اینکه در حق دیگری اجحاف شود، به حق خود برسند.
این مقام مسئول گفت: سخن گفتن از استقلال اقلیم کردستان باعث نگرانی منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.
وی افزود، رویکرد عراق بر این امر است که این کشور دارای تمدن، تاریخ، مقدسات و همزیستی است و در طول تاریخ قادر است همه طوایف را گرد یکدیگر جمع‌ آورد. اما "ما قربانیان تروریسم هستیم".
جعفری در پاسخ به این سوال که کردها خود را در مسیر همه‌پرسی اسقلال می‌بینند، آیا این مساله به ضرر آنهاست یا نه؟ گفت: "امیدوارم هیچ‌گاه زیان نبینند. سنت‌های تاریخ محاسبه می‌شوند، گاهی نیز به تاخیر می‌افتند، اما محاسبه لغو نمی‌شود. تاریخ یکبار یادآوری می‌شود و چندین مرتبه مجازات می‌کند."
قرار است استقلال اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برگزار شود، این درحالی است که دولت عراق، اتحادیه عرب و برخی از کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن حمایت از اتحاد عراق، با آن مخالف بوده و آن را خطری جدی برای عراق و منطقه می‌دانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟