رحیمی: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق تهدید امنیتی برای دولت‌های منطقه است

رکنا سیاسی: جلیل رحیمی جهان آبادی درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال Esteghlal کردستان عراق اظهار داشت: به لحاظ بین‌المللی تعیین حق سرنوشت برای اقوام و گروه‌ها به رسمیت شناخته شده اما این حق تعیین سرنوشت ذیل حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها در جهان است اما اگر هر قوم یا گروهی بخواهد براساس اصل حق تعیین سرنوشت همه‌پرسی برگزار کرده و تبدیل به دولت شود یک نوع هرج و مرج بین‌المللی رخ خواهد داد.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: اتفاقی هم که در خصوص اقلیم کردستان عراق می افتد، در واقع یک نوع تهدید امنیتی برای دولت‌های منطقه است، البته حفظ تمامیت ارضی دولت‌ها چه ترکیه، عراق، سوریه و یا ایران به نفع امنیت منطقه و جهان است.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس افزود: برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق نه تنها سودی برای مردم کردستان نخواهد داشت بلکه یک دولت کوچک شکل می‌گیرد که چاره‌ای جز اینکه زیر سایه قدرت‌های بزرگ باشد، و با آنها متحد شود و یا بخواهد امنیت و استقلال خود را زیر سایه آنها حفظ کند، ندارد.
رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در واقع این اتفاق چیزی جز بی ثباتی و ناامنی و ظلم در حق مردم خاورمیانه نخواهد بود و به نظر می‌رسد ریشه این مسئله را باید در مسائل و مشکلات تاریخی عراق و منطقه جستجو کرد.
رحیمی جهان آبادی همچنین بیان کرد: این اقدامی که در حال اتفاق افتادن است، می تواند امنیت و آرامش را در منطقه خاورمیانه به خطر اندازد و تشکیل دولت‌های کوچک و ضعیف در منطقه سودی برای هیچ کشوری جز اسرائیل ندارد.
وی در پایان گفت: بنابراین اگر چنین اتفاقی رخ دهد و کشورها تکه پاره شوند، اسرائیل در مقابل این کشورهای ضعیف قدرت نمایی کرده و بر سرنوشت و امورات آنها مسلط می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟