روحانی: روابط ما با آژانس را مقررات تعیین می کند نه آمریکا

رکنا سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شب گذشته - سه شنبه - درنخستین گفت وگوی زنده تلویزیونی بعد از تشکیل دولت دوازدهم، به تلاش های دولت در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: مردم ما سال ها با مذاکرات هسته ای مواجه بودند و هر چند ماه درافکار عمومی این موضوع مطرح بود که مذاکرات چه می شود.

وی ادامه داد: گروه هایی می رفتند مذاکره می کردند، دو مرتبه قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می شد اما امروز دیگر نگرانی در آن زمینه ها کمتر شده است.

رئیس جمهوری افزود: در آغاز دولت و در بحث هسته ای، برنامه بر این بود که هر چند ماه یک بار تولید نفت ما کاهش یابد و تحریم ها شدت پیدا کند، امروز تحریم ها شکست خورده است. از نظر من بازگشت به تحریم گذشته علیه ایران امکان ناپذیر است. 

روحانی ادامه داد: آمریکایی ها ممکن است تصوراتی داشته باشند اما به هیچ عنوان تحریم به صورت قبلی نسبت به جمهوری اسلامی ایران برنخواهد گشت. شرایط بین المللی نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملا عوض شده است و ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم.

رئیس جمهوری افزود: به هر حال در مسائل اقتصادی و مسائل سیاست داخلی و خارجی، امروز مردم احساس آرامش بیشتری می کنند و در کل جامعه احساس امنیت بالاتری وجود دارد؛ امنیت نه فقط به آن مفهوم نظامی یا هجوم خارجی نسبت به کشور که به معنای عام کلمه، یعنی در زمینه اقتصادی، مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری می کنند و شرایط کاملا متفاوت است.

تصویب 13 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی پس از برجام

رئیس دولت دوازدهم اظهارکرد: باید سرمایه گذاران خارجی را دعوت کنیم و بعد از برجام این اقدام آغاز شده است و حدود 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است. 

روحانی گفت: یکی از وعده های ما به مردم مساله اشتغال است که در اولویت اول قرار دادیم که از مهمترین موضوعات مردم به شمار می رود . 

وی تصریح کرد: البته مساله اشتغال هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی و سیاسی از اولویت های مهم دولت است . 

 ما هیچ وقت آغازگر نقص برجام نخواهیم بود

روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که دولت جدید آمریکا ترامپ Trump رقم می زند و تهدیدهای زیادی که علیه برجام و ایران مطرح کرده است در ابتدا تهدید به پاره کردن برجام را مطرح کرد و سپس مسائلی دیگر را بیان کرد، ارزیابی شما از رفتار دولت آمریکا چیست؟ گفت: ما هیچ وقت آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت. 

رئیس جمهوری پاسخ داد: خود آمریکایی ها و سیاستمداران آمریکایی هم نمی توانند این سوال را پاسخ دهند، هم حزبی های ترامپ هم نمی توانند پاسخ دهند. 

روحانی افزود: تزلزلی که از نظر سیاسی در داخل آمریکا وجود دارد، هیچ چارچوبی برای رفتار سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی و حتی با هم پیمانانشان وجود ندارد، این می تواند از یک جهت به نفع ما باشد و آن جهت این است که آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در سخت ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است. 

وی گفت: در دهه های گذشته هر بار آمریکا می خواست اجماعی علیه ایران درست کند با کمک اتحادیه اروپا و یارانش توانسته کاری علیه ایران انجام دهد ولی امروز برای آمریکا امکان پذیر نیست. 

وی تاکید کرد: امروز بدترین شرایط را آمریکا و بهترین شرایط را ایران دارد، حتی در مورد برجام اتحادیه اروپا بعنوان متحدین آمریکا مواضعشان چگونه است؟ 28 کشوری که اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند می گویند پایبند برجام هستیم. 

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: رئیس جمهوری فرانسه دیروز اعلام کرد که هیچ راهی جز توافق هسته ای و برجام وجود ندارد، بنا بر این در شرایطی هستیم که می توانیم اطمینان داشته باشیم که مسیر و راه را ادامه می دهیم، البته اگر تخلفی طرف مقابل ما انجام دهد از جمله آمریکا ما به آن پاسخ می دهیم اما در عین حال دشوارترین شرایط برای آمریکایی هاست و بهترین شرایط سیاسی برای ماست، این یک شعار نیست. 

روحانی تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا تهدید می کند، بانک های خارجی به ما اعتبار میلیارد دلاری می دهند، در شرایطی که آمریکا تهدید می کند یک شرکت اروپایی قرارداد پنج میلیاردی در نفت و گاز با ما می بندد. 

وی ادامه داد: معنایش این است که که امروز تهدیدها جواب نمی دهد،آمریکا مشکلات فراوانی در درون خودش دارد، مشکلاتی فراوان در شرق و غرب آسیا و اتحادیه اروپا دارد، ما کاملا به راهی که انتخاب کردیم مطمئن هستیم. 

 جذب سرمایه و فناوری خارجی اولویت وزارت خارجه

رئیس جمهوری یادآور شد: به نظرم در توافق برجام بهترین مسائل را پیش بینی کردیم و موضوعی که در ابتدا اشاره کردید به وزیر امور خارجه گفتم، در آن دور مهم ترین وظیفه در وزارت خارجه ساماندهی مساله هسته ای و توافق است و در این دور گفتم مهم ترین مساله، مسائل اقتصادی و جذب سرمایه و فناوری خارجی برای کشور و مسائل منطقه است، ما هیچ وقت آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران دست روی دست نخواهیم گذاشت.

 روابط ما با آژانس را مقررات تعیین می کند نه آمریکا و فشارها 

مجری برنامه در ادامه پرسید آمریکایی ها اخیر نماینده ای را برای دیدار با دبیر کل آژانس فرستاده اند و خواستار بازدید از تاسیسات نظامی ایران شده اند؟ نظر شما در این راستا چیست؟ 

رئیس جمهوری پاسخ داد: تعهد ما در برابر دنیا کامل روشن است، تعهد ما ان پی تی، پادمان و پروتکل الحاقی است که داوطلبانه پذیرفتیم و همچنین تعهد ما برجام است ما تعهد دیگری نداریم. 

روحانی افزود: روابط ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی را مقررات تعیین می کند، نه آمریکا و نه فشار آمریکا، بعید می دانم که آژانس زیر بار زور آمریکا برود. بر فرض هم که برود ما زیر بار زور نخواهیم رفت، در چهارچوب مقررات با آژانس رفتار می کنیم. 

وی یادآور شد: رفتار ما با آژانس همواره رفتار خوبی است، نه از امروز بلکه از آغاز بحث هسته ای که از سال 81 این رفتار خوب بود. هر گاه که آژانس گزارشی در مورد ایران داده، اعلام کرده است که ایران روابط خوبی با آژانس داشته و همکاری کرده و از روز اجرای برجام، تمام گزارشات آژانس بر همکاری خوب و درست در چارچوب تعهد ایران تاکید دارد

 اگر مشکلی بین ایران و عربستان وجود دارد راه حل آن گفت وگو است 

رئیس جمهوری درباره روابط ایران با کشورها و همسایگان نیز گفت: روابط خاصی نسبت به ارتباط با کشورها بویژه همسایگان وجود دارد، روابط خصمانه هم به ضرر ما و هم به ضرر آنهاست و ما همواره به دنبال روابط برد – برد هستیم، روابط خصمانه باخت- باخت می شود. 

روحانی افزود: ما با همه همسایگان بجز دو یا سه کشور روابط بسیار خوبی داریم و روابط امارات و بحرین هم به عربستان سعودی باز می گردد، آنچه از عربستان سعودی می خواهیم حل مشکلات از طریق گفت وگو است.

وی اضافه کرد: البته ما به رغم این که خیلی اعتماد به ریاض نداشتیم اما حجاج را با تعهدی که عربستان نسبت به امنیت آنها داد، اعزام کردیم. 

رئیس دولت دوازدهم همچنین گفت: امیدوارم همه حجاج سالم به کشور بازگردند. به نظر من سفر حجاج ایرانی علامت خوبی است برای این که ببینیم با عربستان چگونه می توان مسایل را حل کرد. 

روحانی گفت: اگر حجاج ما راضی بازگردند و رفتار عربستان در چهارچوب موازین دینی وبین المللی باشد فکر می کنم فضای مناسب تری ایجاد می شود و اگر مشکلی بین ما وجود دارد بتوانیم حل کنیم. 

وی تصریح کرد: البته مشکل ما با عربستان، مشکل ایران – عربستان نیست، مشکل مداخلات این کشور در یمن و مداخلات عربستان وکمک به گروه های تروریستی است. امیدواریم آنها تا به حال به این درک رسیده باشند که این مسیر جواب نمی دهد. 

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یمن را باید به مردم این کشور واگذار کنند و از این کشور دست بردارند، تروریست Terrorist ها به ضرر همه هستند و آنها نباید از تروریست ها حمایت کنند و اگر این دو مسئله حل شود، فکر می کنم ما با عربستان مشکل چندانی وجود ندارد . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 300058 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟