وزیر دولت دوازدهم با برنامه جامع

رکنا سیاسی: با در نظر گرفتن نقش‌آفرینی این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف می‌توان گفت که بر رونق تولید و افزایش اشتغال تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به پیشنهاد محمد شریعتمداری از سوی دولت دوازدهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت سوال این است که وزیر پیشنهادی حسن روحانی چقدر برای ایفای این نقش آمادگی دارد و باید به کدام سمت برود تا در راستای توسعه و رشد اقتصادی حرکت کند؟ برای پاسخ به این سوالات با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن به گفت‌وگو نشستیم.

شریعتمداری سوابق خوبی دارد

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت به سوابق خوب وزیر پیشنهادی دولت در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: محمد شریعتمداری از جمله افراد باتجربه و دارای سابقه خوب برای این مسئولیت است. به باور من، ایشان توانمندی‌های لازم برای انجام مسئولیت در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را دارند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت دارد، گفت: امیدوارم فردی که بر سر کار می‌آید در مدت ۴ سال ساماندهی مناسبی به اوضاع معادن و سایر صنایع بدهد و صنعت کشور و معادن را از وضعیتی که در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری حاکم است، برهاند.

فرهنگی با اشاره به اهمیت بخش بازرگانی در کشور بیان کرد: باید ارتباط صحیحی بین دو بخش بازرگانی و صنعت برقرار شود. متاسفانه گاهی آشفتگی‌هایی در این حوزه وجود دارد که چندان خوشایند نیست. به طور مثال، گاهی مسائل گمرکی با مسائل حمایت از تولید داخلی و صنعت و معدن سازگار نیست که باور دارم باید آنها را با روال درستی ساماندهی کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسائل دیگری که باید مورد توجه وزیر جدید قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: آسان‌سازی کسب و کار، حمایت از توسعه و تولید، هماهنگی مناسب با محیط‌زیست و مسائل مربوط به تفویض اختیار به استان‌ها از جمله انتظاراتی است که از این سازمان وجود دارد. او تاکید کرد: در کل انتظار ما از همه مسئولان به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزیر آینده در حمایت مستقیم و پیوسته از مردم است.

لزوم توجه به صنایع کوچک و متوسط

قرجه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه فعلا در مجلس جمع‌بندی نکرده‌ایم و کمیته‌های تخصصی در حال بررسی هستند، اظهار نظری درباره وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم نکرد. نماینده مردم گنبد کاووس در ادامه انتظارات خود از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را بیان کرد. او در اولویت‌بندی برنامه‌های وزیر جدید گفت: نخست انتظار داریم که به صنایع کوچک و متوسط توجه شود. با نظر به اینکه ۸۱ هزار واحد از ۸۴ هزار واحد صنایع کشور را این‌گونه صنایع تشکیل می‌دهند و از طرف دیگر این صنایع سرمایه‌گذاری کمتر و بازدهی سریع‌تر دارند در نتیجه برای ایجاد اشتغال در نقاط مختلف کشور کلیدی هستند. مورد دومی که این نماینده مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار داد بحث واحدهای صنعتی بود. او در این باره گفت: توجه به واحدهای صنعتی و طرح‌های اشتغالزایی نیمه‌تمام و کمک به اتمام و بهره‌برداری سریع آنها کلیدی است. برای این مهم سرمایه‌گذاران ما باید بتوانند از تسهیلات بانکی و سررسید آن به راحتی بهره‌مند شوند. او همچنین تاکید کرد: باید نظارت بیشتر و مستمری بر معادن کشور از نظر امکانات و تجهیزات داشته باشیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در راستای برقراری عدالت اجتماعی، توجه به مناطق مرزی، محروم و کمتر توسعه‌یافته نیز گفت: باید به این مناطق اهمیت بیشتری داده شود. به طور مثال، دولت‌های پیشین سال‌ها به بهانه کشاورزی بودن مانع استقرار صنایع بزرگ در استان گلستان شده‌اند و اکنون در نبود صنایع اشتغالزا و با توجه به تنش شدید آبی و حتی بحران آبی در نقاط شمالی و مرزی آن، کشاورزی منطقه و در نتیجه معیشت مردم به ویژه روستاییان به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. او ادامه داد: تلاش برای ارتقای کیفی کالاهای ایرانی برای جلب نظر و رضایت مردم به

منظور خرید کالای ایرانی و برقراری محدودیت برای ورود بی‌رویه کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تلاش دوچندان برای جذب فاینانسورها و سرمایه‌گذاران خارجی برای جبران کسری نقدینگی و اعتبارات لازم برای توسعه صنعتی و اشتغالزایی جوانان که مستلزم حذف قوانین دست‌و‌پاگیر و موازی و سختگیرانه با تعامل با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها است، نیز کلیدی است. طیار درباره تحقق اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر گفت: باید به مناطقی مثل شهرستان گنبدکاووس و بخش مرزی و محروم داشلی‌برون که از موقعیت استراتژیک و مرزی با امکانات و زیرساخت‌هایی مثل گمرک مرزی و راه‌آهن بین‌المللی اینچه‌برون، بازارهای مصرف قابل تامل و در دسترس در مجاورت مرزها دارند، توجه بیشتری شود. او در آخر به آسان‌سازی در راه‌اندازی واحدهای صنفی اشاره کرد و گفت: ممانعت از اعمال تفکرات جزیره‌ای، انحصارطلبانه و سختگیری‌های بی‌مورد اتحادیه‌های صنفی برای صدور جواز کسب باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این امر مانع اشتغال خودکفا بدون سرمایه‌گذاری و تحمیل هزینه به دولت می‌شود.

برای رونق تولید چشم ما به وزارت صنعت است

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک وزارتخانه مرجع و مادر است. از آنجا که این بخش متولی اقتصاد مقاومتی است برای رونق تولید چشم ما به این وزارتخانه است. او بیان کرد: با توجه به اینکه همه شهرک‌های صنعتی از زیر نظر این وزارتخانه می‌گذرد در نتیجه انتظار ما این است که به تولید ملی و رقابت بیشتر بها داده شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه به اهمیت بازاریابی و فروش اشاره و بیان کرد: بعد از تولید باید به دنبال بازار Store بود. برای همین من از جمله کسانی هستم که مخالف جدایی این وزارتخانه به دو بخش صنعت و بازرگانی هستم. مشکل ما این است که کل وزارت بازرگانی را در چند مورد محدود خلاصه کرده‌ایم در حالی که این وزارتخانه باید نخست بازاریابی کند طوری که بداند محصول خود را بعد از تولید به کجا بفروشد. درواقع قسمت بازرگانی باید به کالای تولیدی با دیدگاه فروش و بازاریابی نگاه کند و به تولید خط بدهد که کدام طرف بیشتر سرمایه‌گذاری کند و بداند که بازار کدام بخش خوب است و می‌توان برای این مهم به کدام فرهنگ نزدیک شد.

حسن‌نژاد در ادامه به انتظارات خود از وزیر صنعت اشاره کرد و گفت: وزیر جدید باید بتواند در بخش بازرگانی دست واسطه‌ها را کوتاه و شبکه توزیع را کم هزینه کند. در حوزه معدن نیز بحث خام‌فروشی را حل کند. ما نباید به معدن دیدگاه رانتی داشته باشیم. اگر به کسی در معدن مجوز می‌دهیم در کنارش باید کسی باشد که صنایع پایین‌دستی را راه اندازد. به طور مثال، معدن مس مسجد جامع در آذربایجان مشکلاتی داشت که البته مهندس محمدرضا نعمت‌زاده خیلی تلاش کرد که آنها را حل کند و گام‌های اساسی هم برداشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیا فقط ما نیستیم که مس داریم، شیلی هم از جمله کشورهایی است که بیشتر از ما مس دارد ولی چطور آنها در بهره‌برداری مشکلی ندارند اما ما همچنان مشکلاتی داریم؟ باور دارم برای حل چنین مشکلاتی باید از تجربه جهانی استفاده کنیم تا هم بهره‌برداری را انجام دهیم و هم محیط را آلوده نکنیم. در حوزه معدن انتظار داریم که به صنایع تبدیلی هم توجه شود که به اشتغالزایی منجر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر وزیر صنعت بودم 3 قائم‌مقام تام‌الاختیار حوزه صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌دادم و بعد خودم هماهنگ‌کننده این 3 می‌شدم تا کارها بهتر پیش برود. در کل باید برای کشور کار کرد و به قانون Law هم پایبند بود.

شریعتمداری، یکی از نقاط قوت کابینه دوازدهم

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آقای روحانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از نقاط قوت کابینه دولت دوازدهم خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر مجموعه کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم را بررسی کنیم افرادی را می‌بینیم که سوابق درخشانی دارند و بسیار کارآمد هستند و محمد شریعتمداری هم یکی از آنها است.

حضرتی با خوشنام بودن وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بین نمایندگان نگاه خوبی نسبت به چنین وزیرانی وجود دارد. امیدوارم با تجربه‌های خوبی که آقای شریعتمداری دارد بتواند در بخش صنعت و تجارت حرکت‌های خوب و نجات‌بخشی انجام دهد.

صادرات غیرنفتی رشد خواهد کرد

با حضور شریعتمداری شاهد رشد صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز بازرگانی کشور خواهیم بود. به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظر می‌رسد صادرات غیرنفتی رشد خواهد کرد و دوباره تراز بازرگانی کشور مثبت خواهد شد. به گزارش شاتا، محمد لاهوتی با اشاره به این موضوع که با حضور محمد شریعتمداری دوباره تراز بازرگانی کشور مثبت می‌شود، گفت: صادرکنندگان مطالبات معوقه‌ای زیادی دارند که متاسفانه در دولت دهم پرداخت نشد و از آنجا که وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم رویکرد تجاری دارد به طور قطع صادرات غیرنفتی در دوران وزارتش رشد خواهد کرد.

او افزود: دولت در بودجه امسال 120 میلیارد تومان به‌عنوان مشوق صادراتی درنظر گرفته اما با گذشت 5 ماه از سال هنوز این بسته حمایتی ابلاغ نشده است بنابراین یکی از خواسته‌های ما از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این است که مشوق‌های صادراتی پرداخت شود تا حجم صادرات غیرنفتی مسیر افزایشی طی کند. همچنین تمام صادرکنندگان در انتظار پرداخت معوقات خود هستند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان تاکید کرد: صادرکنندگان از اینکه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت آقای شریعتمداری خواهد شد، خوشحال هستند و به طور قطع از وی حمایت خواهند کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 294128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟