نجفی کاندیداتوری شهرداری تهران را پذیرفت

رکنا سیاسی: حسین مرعشی که خود یکی از گزینه های شهرداری تهران است، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود من از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف نداده‌ام و اساسا خلق و خوی من اینگونه است که هیچ‌گاه دوستانم را تنها نمی‌گذارم.

او افزود: البته آقای نجفی در حال تهیه برنامه است و من هم به آقای نجفی در این راه کمک می‌کنم. در واقع ترجیح و اولویت خود من آقای نجفی است اما این به معنای انصراف از کاندیداتوری شهرداری تهران نیست.تا زمانی که تکلیف آقای نجفی برای حضور در شهرداری تهران روشن نشده انصراف و یا قطعیت کاندیداتوری‌ام را به صلاح نمی‌دانم.

در آخرین جلسه و رای گیری‌ که در میان اعضای جدید شورای شهر تهران برگزار شده بود؛ نجفی، مرعشی ، الهه کولایی، شریعتمداری، مهرعلیزاده، بیطرف و افشانی به عنوان 7 گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران انتخاب شدند.

در ادامه به سوابق و دیدگاه‌های محمدعلی نجفی اشاره می‌کنیم:

تحصیلات:

*فوق لیسانس ریاضی (لیسانس شریف و فوق لیسانس MIT)

*رتبه اول فارغ التحصیلان شریف در سال 1353

_توضیح، دانشجویان بسیار باهوش و ممتاز جهانی میتوانند از دانشگاه MIT، پذیرش بگیرند.

*کسب رتبه اول امتحانات نهایی سال ششم دبستان‌های تهران (۱۳۴۳)

*کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان‌های ایران (۱۳۴۹)

*کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۴۹)

*کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور (۱۳۵۳)

*کسب رتبه اول در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۳)

*کسب نمره A+ در تمام دروس در دانشگاه M.I.T آمریکا

شریف: سال 1349 می‌توانستم بدون کنکور وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر آن زمان) شوم. ولی شهریه دانشگاه دو هزار تومان بود که پرداخت آن برای من آسان نبود. از طرف دیگر دانشگاه شریف کسانی را که در کنکور شرکت می‌کردند و رتبه اول هر رشته را کسب می‌نمودند از پرداخت شهریه معاف می‌ساخت. بنابراین در واقع به یک ریسک دست زدم و از ورود بدون کنکور به دانشگاه چشم‌پوشی و در کنکور دانشگاه‌ها شرکت کردم و رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان انتخاب اول خود برگزیدم. خوشبختانه در همان رشته رتبه اول آزمون ورودی را به دست آوردم و بدین ترتیب هم به خواست خود مبنی بر ورود به دانشگاه صنعتی رسیدم و هم از پرداخت شهریه معاف شدم.

دکتری: در ایران تا مدت‌ها مشاور شهید دکتر چمران بودم که آن زمان عنوان معاونت نخست‌وزیر در امور انقلاب و سپس وزارت دفاع را بر عهده داشتند. در سال 1358 با تماس‌هایی که با استادم در امریکا گرفتم به این نتیجه رسیدم که با کسب اجازه از شهید چمران برای تکمیل تز دکتری به دانشگاه صنعتی اصفهان بروم و ضمن انجام خدمت و ایفای تعهد خود به آن دانشگاه در فرصتی دو سه ماهه مطالب پایان‌ نامه را تنظیم و برای دانشگاه ام. آی. تی ارسال دارم. قرار من با استادم این بود که پس از ارسال متن تکمیل شده پایان نامه برای دو هفته به امریکا بروم و از تز خود دفاع کنم. درست روزی که از تهران عازم اصفهان بودم از رادیوی ماشین شنیدم که دانشجویان پیرو خط امام، سفارت امریکا را اشغال کرده‌اند. همین امر موجب قطع ارتباطات و مکاتبات با امریکا شد و مساله دفاع از تز دکتری را معوق ساخت.

سوابق اجرایی:

*رییس دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت یکسال

*وزیر علوم، دولتهای دوم و سوم، قریب به اتفاق پژوهشکده های جدی و ماندگار کشور، در دوره وزارت ایشان شکل گرفته است.

*وزیر آموزش و پرورش، دولتهای چهارم و پنجم و ششم، "سخت ترین و وزیرگریزترین" وزارت خانه کشور که بیشترین مدت وزارت آن متعلق به دکتر نجفی بوده است.

*رییس سازمان برنامه و بودجه دولت هفتم، با وجود 10 دلاری، به اقتصاد کشور آسیبی وارد نشد. این دوره به علمی ترین و منضبط ترین دوره سازمان برنامه و بودجه معروف است.

*عضو شورای شهر، به مدت 6 سال و کسب شناخت کافی از مسایل و مدیریت شهری.

*سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سال 93، در این مدت کوتاه، ایشان پرونده بورسیه ها را به جریان انداخت.

*دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، از نتایج همین دوره: مهار تورم و مدیریت مالی کشور در زمانی که خزانه خالی بود. مانند اکنون که خزانه شهرداری خالی است.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 288347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟