جزئیات طرح اقدام متقابل مجلس در برابر تحریم های سنای آمریکا

رکنا سیاسی: بعد از آنکه در ماه گذشته مجلس سنای آمریکا تحریم های جدید را بر علیه ایران وضع کرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان طرح اقدام متقابل را در مجلس شورای اسلامی کلید زدند، این طرح قرار بود بعد از تعطیلات مجلس و امروز در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

اما این طرح به دلیل اینکه مجلس هنوز در مورد آن به اجماع نرسیده است راکد مانده است نمایندگان مجلس این طرح را به کمیسون های دیگر رستاده اند تا سایر نماینده ها نیز بر روی آنن نظر دهند نا بعد از اجماع کامل در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضارحیمی در گفت و گو با تابناک، اظهار داشت: طرح مقدماتی برای مقابله با تحریم ها آمریکایی در مجلس و در کمیسیون امنیت ملی تهیه شده است، با توجه به اینکه موضوع برجام و موضوع تحریمهای اخیر آمریکا جز موضعات اجماعی است و مجلس هم همیشه موضوع واحد در خصوص این موضوعات داشته است و اختلاف نظری در مجلس کمتر بوده است، طرح به فراکسیون های دیگر نیز فرستاده شد.

این نماینده مجلس افزود: قرار بر این شد تا فراکسیون های دیگر ارزیابی های اولیه از طرح مقدماتی داشته باشند و بعد از آنکه طرح به یک نقطه اجماع از سوی نمایندگان رسید به صورت رسمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی علام گردد.

وی گفت: این طرح بسیار تاثیر گذار خواهد بود، چرا که نگاه ایران به تحریم و حوزه برجام یک حوزه کاملا مشخصی است و در 5+1 البته بجر آمریکا هم به نسبت به متعهد بودن به برجام اجماع دارند. هرچند که در این موضع آمریکاییها کمی تکروی کرده اند و قصد دارند یک فضای شننده ایجاد کنند اما به نتیجه نخواهند رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملیس گفت: شسیاست امریکاییها این است که تا می توانند در منطقه به ایران هراسی ادامه دهند اما این سیاست مدتهاس که در جوامع بین المللی نخ نماشنده است و توفیق هم در این مورد نخواهد داشت، با این حال مجلس طرح برای مقابله به مثل اقدامات اخیر امریکا طراحی کرده است تا هر گونه توطعه از سوی آمریکا را خنثی نماید.

رحیمی در خصوص موضوع صدور ویزا ننیز گفت: این طرح ارتباطی با صدور ویزا ندارد، و این موضوع به فرمان مهاجرتی ترامت بر می گشت که شش کشور را از ورود به آرمریکا منع کرده بود، اما طرح ما در خصوص اقدامات ماجرا جویانه امریکا در منطقه و هم مربوط به تحریم هایی مسشود که مجلس نمایندان و سنا در باره ایران وضع کرده اند را شامل می شود.

وی گفت: این کار درواقع اقدامات تقابلی ایران با تریم های امریزکا است، این طرح در منطقه نیز اثرات زیادی خواهد داشت، از آنجایی که توان دفاعایعی ایران به صورت کامل از سوی کشور های دیگر به رسمیت شناخته شده است و در شورای امنیت نیز در قالب برجام و هم قطعنامه 2231 ب صورت کامل تایید شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود این موضوع در منطقه در منطقه نیز موثر خواهد بود تنها سندی که در مجامع بین المللی ملاک قرار گرفته است سند برجام خواهد بود.

رحیمی گفت: امریکا در این وضعیت دیگر نمی تواند کنترلی بر روی بحران های خاورمیانه داشته باشد و بر خلاف تصور خود که می توانند با تهدید و توان نظامی در این مناطق موثر باشند از بین رفته است و رفته رفته به یک کشور منفعل در دنیا تبدیل خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

تابناک

کدخبر: 283955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟