قدرت‌های هسته‌ای درحال به روز رسانی تسلیحات اتمی خود هستند

رکنا سیاسی: بنابر گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) به عنوان مثال در ماه جولای تعداد کلاهک‌های آماده پرتاب آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی 4150 کلاهک بوده است. اما در مجموع این قدرت‌های هسته‌ای دارای 14150 کلاهک هسته‌ای هستند که در سال گذشته این تعداد 15395 بود.

بنابراین گزارش، روند کاهش تسلیحات هسته‌ای (حدود 3 درصد) حتی با وجود اجرای توافق مشترک ( NEW start) برای کاهش تسلیحات هسته‌ای تهاجمی از سال 2011 بسیار کند است.

آمریکا و روسیه در حال به روز رسانی تسلیحات هسته‌ای هستند، آمریکا برنامه دارد که تا سال 2026، 400 میلیارد دلار را صرف به روز رسانی و تعمیرات زرادخانه هسته‌ای خود کند. برخی از تخمین‌ها صرف هزینه 1 تریلیون دلاری آمریکا را طی سه دهه آتی در این زمینه محتمل دانسته‌اند.

دولت کنونی آمریکا نیز برنامه به روز رسانی گسترده تسلیحات هسته‌ای آمریکا را که توسط دولت اوباما آغاز شده بود ادامه می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: تخمین‌ها تا سال گذشته نشان می‌داد که کره شمالی مواد هسته‌ای لازم را برای ساخت 10 تا 20 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد که کشورش در مراحل پایانی ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است که می‌تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

بنابراین گزارش همه قدرت‌های هسته‌ای یا در حال برنامه‌ریزی برای به روزرسانی سیستم‌های پرتاب خود هستند و یا این عملیات را آغاز کرده‌اند.

چین برنامه‌ بلندمدت به روز رسانی را برای بهبود کیفیت زرادخانه هسته‌ای خود آغاز کرده است در حالی که هند و پاکستان در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود و تقویت  و به روز رسانی سیستم‌های پرتاب خود هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟