وزارت خارجه عربستان: با قطر مذاکره نمی کنیم

وزرات خارجه سعودی اعلام کرد: هرگز در برابر خواسته های خود از قطر کوتاه نمی آییم و تمامی این خواسته ها باید به طور کامل اجرایی شود.

وزارت خارجه سعودی در ادامه تاکید کرده است: اکنون نوبت قطر است تا دست از حمایت از افراطی گری و تروریسم بردارد و در مسیر صحیح گام بردارد.

بر اساس این گزارش، این اظهارات در حالی است که وزارت خارجه سعودی، بر خلاف رویه معمول و معهود دیپلماتیک، متن کامل پرسش و پاسخ روزنامه نگاران آمریکایی با وزیر خارجه سعودی را منتشر نکرده است.

عربستان و متحدانش که از حامیان اصلی گروه های تروریستی به ویژه داعش ISIS در منطقه به شمار می روند، شروطی را برای از سرگیری روابط با دوحه از طریق کویت به قطر اعلام کرده‌اند.

از جمله شروط کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می ‌رود.

قطر 10 روز فرصت دارد تا به خواسته‌های ذکر شده کشورهای چهارگانه پاسخ دهد.

وزارت خارجه سعودی اخیرا با طرح این ادعا که ' قطر تروریست Terrorist ها را با آغوش باز می پذیرد'، تاکید کرده بود: قطر به افراط گرایانی که به دنبال تضعیف ثبات و اتحاد در داخل سرزمین خود و ورای مرزهای آن است، پناه داده و از آنها حمایت مالی می کند و این امور نقض (اصول) است.

وزارت خارجه سعودی آورده است:‌ قطر، گروه های تروریستی همچون اخوان المسلمین، داعش و القاعده را که به دنبال بی ثبات کردن منطقه هستند، با آغوش باز می پذیرد.

روز جمعه (5 خرداد) امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام کرد.

این سخنان امیر قطر با واکنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (15خرداد) عربستان به دلیل این که دوحه از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی کند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام کرد؛ در همین حین دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 276531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟