بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم‌ها

 

1.کاربرد زینک در بدن

زینک به عنوان یک ماده‌ی مغذی ضروری در بدن تلقی می‌شود که بدین معنی می‌باشد که می‌بایست توسط تغذیه در بدن جذب شود.

علائم کمبود زینک شامل: کاهش سطح ایمنی، ریزش مو، کم‌شدن اشتها و بهبود آهسته‌ی زخم می‌باشد.

در یک مطالعه‌ی معتبر نشان داده‌شد، در اکثر موارد کمبود زینک به راحتی با مکمل‌ها و تغییرات رژیم غذایی قابل اصلاح است و منجر به بهبود سریع علائم ناشی از کمبود آن می‌شود. به عنوان مثال، اسهال ممکن است در عرض 24 ساعت با مصرف زینک بهبود یابد، در حالی که ضایعات پوستی معمولا در عرض 1 تا 2 هفته پس از شروع مصرف مکمل زینک بهبود می‌یابند.

زینک در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و کوتاه کردن دوره‌ی درمان بیماری موثر می‌باشد. باشروع کرونا، مطالعات زیادی بر روی اثرات زیک در پیشگیری از ابتلا به ویروس و تقویت سیستم ایمنی انجام گرفت و اثرات آن‌را در پیشگیری، تسریع فرآیند بهبود بیماری و تقویت سیستم ایمنی تایید کرد. همچنین زینک می‌تواند در بهبود آکنه‌های پوستی با داشتن خاصیت ضدالتهابی خود موثر‌باشد. طبق بررسی‌های زیادی، کمبود زینک می‌تواند با ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌های گوارشی مثل بیماری التهاب روده و کرون در ارتباط متقابل باشد.

خانم‌ها روزانه 8 میلی‌گرم و آقایان 11 میلی‌گرم از زینک را روزانه می‌بایست مصرف کنند. میزان توصیه شده‌ی مصرف روزانه برای بزرگسالان می‌تواند بین 30-15 میلی‌گرم در روز ‌باشد. میزان مصرف روزانه‌ی زینک نباید از 40 میلی‌گرم در روز بیشتر شود. کودکان، نوجوانان و خانم‌های باردار و شیرده بیشتر در معرض کمبود زینک می‌باشند. کمبود آهن در خانم‌ها اغلب می‌تواند با کمبود زینک همراه باشد و مصرف مکمل‌های حاوی زینک از پیشرفت کم خونی جلوگیری می‌کند. 5 ماده‌ی غذایی غنی از زینک شامل: غذاهای دریایی، آجیل ‌ها، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات می‌باشند.

در یک مطالعه که در سال 2022 در ایرلند انجام شد، نشان داد 20 درصد از جمعیت خانم‌ها در ایرلند از کمبود زینک رنج می‌برند. کمبود زینک می‌تواند مشکلات روانی مثل افسردگی را به دنبال داشته باشد. همچنین کمبود زینک می‌تواند ریسک ‌فاکتوری برای مادران باردار در ایجاد اختلالات اوتیسم در کودکان باشد. مصرف روزانه‌ی زینک برای حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن لازم می‌باشد و با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی مثل اگزما، درماتیت سبوره و پسوریازیس و ... و ریزش و کچلی‌های مو، جلوگیری کند.

اشکال مختلف زینک

2.اشکال مختلف زینک

هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالا متوجه خواهید شد که انواع مختلفی در دسترس هستند.این اشکال مختلف به روش‌های متفاوتی بر سلامت شما تاثیر می‌گذارد.

چندین نوع از اشکال زینک وجود دارد که ممکن است آن‌ها را در مکمل‌های مختلفی ملاحظه کنید:

زینک گلوکونات: به عنوان یکی از رایج ترین اشکال داروهای بدون نسخه، اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص های مکیدنی و اسپری بینی استفاده می‌شود.

زینک استات: همانند زینک گلوکونات ، اغلب به آبنبات و قرص‌های سرد اضافه می شود تا علائم را کاهش دهد و بهبودی را تسریع کند.

زینک سولفات: علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، می‌تواند شدت آکنه را کاهش می‌دهد.

زینک پیکولینات: با توجه به یک مطالعه قدیمی تر ، بدن شما ممکن است این فرم را بهتر از سایر انواع روی، از جمله زینک گلوکونات و سیترات جذب کند.

زینک اوروتات: این فرم به یک ترکیب شناخته شده به عنوان اسید اوروتیک محدود شده است. این یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.

زینک سیترات: مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد که این نوع مکمل همانند زینک گلوکونات جذب می شود اما طعم کمتر تلخ و خوشایندتری دارد.

3.بهترین زمان مصرف مکمل زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا و با فاصله از مکمل‌های آهن و کلسیم می‌باشد. اگر این مکمل با شکم خالی (یک ساعت قبل یا دوساعت بعد از وعده‌ی غذایی) مصرف شود، جذب بهتری دارد. اگر معده‌ی شما در صورت مصرف این مکمل با شکم خالی اذیت نشد، بهتر است با شکم خالی مصرف کنید. زینک پلاس علاوه بر داشتن زینک، می‌تواند حاوی ویتامین های مختلفی مثل B2، B6،  B12،C و ... می‌باشد.

زینک پلاس

4.عوارض جانبی مصرف زینک پلاس

مکمل های زینک به طور کلی به خوبی تحمل می‌شوند، اگرچه در برخی افراد با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه هستند. به علاوه، مصرف بیش از 40 میلی‌گرم در روز از زینک، می‌تواند علائم شبه آنفلوانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

علاوه بر این، مصرف مکمل های زینک با جذب برخی از داروها مثل سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین تداخل دارند و باعث کاهش اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت مصرف همزمان با این مکمل می‌شود. همچنین این مکمل با افلوکساسین و آلندرونات نباید همزمان استفاده شود. از مصرف مکمل زینک با شیر و قهوه خودداری کنید. در صورت داشتن مشکلات مربوط به کلیه، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

5.جمع بندی

مصرف مکمل زینک پلاس می‌تواند در خانم‌ها اثرات مفیدی در حفاظت از پوست و تقویت موهایشان نشان دهد و با مصرف به موقع و به اندازه‌ی آن، از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری کنند. مصرف مکمل زینک پلاس می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند و طول درمان را کوتاه کند. خانم‌ها می‌توانند روزانه 10 میلی‎گرم از مکمل زینک پلاس را صبح ها بعد صبحانه یا ظهر بعد از ناهار با یک لیوان آب کامل استفاده کنند. در صورت نیاز به مقادیر بیشتری از این مکمل، می‌توانید با مشورت پزشک یا داروساز خود، دوز مصرفی را افزایش دهید. مقدار دوز مصرفی نباید از 40 میلی‌گرم در روز تجاوز کند. در صورت نداشتن مشکلات گوارشی در مصرف این مکمل، بهتر است آن‌را با شکم خالی مصرف کنید.

 

کدخبر: 937032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟