چند نکته در حمام

به گزارش رکنا، هنگام خارج شدن از حمام بر 2 پای خود آب سرد بریزید. این کار بیماری را از بدن خارج می کند. دیگر خواص آن عبارتست از: رفع واریس، درمان سردرد و جلوگیری از سرماخوردگی . یادتان باشد از لیف و کیسه استفاده کنید. بلافاصله بعد از حمام چیزی نخورید. حمام طولانی نکنید چون بدن ضعیف می شود.

چند بار در هفته استحمام کنیم؟

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که بهتر است هر روز دوش بگیرند. اما برخلاف این تصور، باید بدانید که نیازی نیست هر روز حمام کنید. برای بسیاری حمام کردن در ابتدای هر روز به معنای این است که تمیزی بیشتر است. حمام کردن تنها چند بار در هفته کافی است و سبب می‌شود که پوست شما بهتر به نظر بیاید.

به‌ویژه در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است و بدن زیاد عرق نمی‌کند، چندین بار استحمام در هفته کافی به نظر می‌رسد. درهرصورت اینکه چند روز در هفته به حمام می‌روید، آن‌چنان اهمیت ندارد. مهم‌تر این است که مطمئن شوید که در هر بار حمام کردن بدن خود را کاملاً تمییز می‌کنید. برای تجربه‌کردن یک حمام درست به روش زیر عمل کنید.

چگونه به شیوه‌ درست دوش بگیریم؟

به‌منظور آگاهی از روش صحیح حمام کردن می‌بایست دمای مناسب آب را بدانید و آن را به‌درستی تنظیم کنید. دمای آب نباید خیلی داغ و یا سرد باشد. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که با آب ولرم و کمی گرم حمام کنید. پیش از اینکه از هر نوع صابون یا شوینده‌ای استفاده کنید، پوست خود را مرطوب نمایید.

پس از آن، تنها با استفاده از لیف، دستمال یا حتی دستان خود، صابون، شامپو بدن و غیره را بر روی بدن خود بمالید. برای انجام این کار ابتدا گردن و شانه‌های خود را به شوینده آغشته کنید و سپس به سمت قسمت‌های پایین‌تر بدن حرکت نمایید. آغشته کردن پاهای خود را به صابون را فراموش نکنید. حتی بین انگشتان خود را نیز لیف یا دست بکشید.

مرحله اول روش صحیح حمام کردن: آبکشی اولیه

سپس صابون یا شامپو بدن را با کمی آب بشویید. مطمئن شوید که هیچ مقدار صابونی بر روی بدن شما باقی نمانده است. اگر قصد دارید موهای خود را بشویید نیز باید چندین نکته را رعایت کنید. به‌اندازه یک‌چهارم کف دست، شامپو را کف دست خود بریزید. موهای خود را به آن آغشته کنید و  خوب بمالید تا کف کند. انگشتان خود را به پوست سرتان برسانید و به میزان کافی آن را مالش دهید. شست‌وشوی پشت گردن یکی از نکات روش صحیح حمام کردن است که برخی افراد آن را فراموش می‌کنند.

مراحل شست‌وشوی بدن هنگام دوش گرفتن

اگر انتهای موهای شما به شامپو آغشته نشد، زیاد نگران نباشید. چراکه آغشته کردن ریشه موها به شامپو باعث می‌شود که در حین آبکشی، تمام طول تار‌های موی شما را شسته و تمیز شود. در قدم بعدی از نوبت به نرم‌کننده می‌رسد. مقداری از نرم‌کننده را به کف دست خود بریزید و آن را بر روی موهای خود بمالید. تمام موها و به‌خصوص انتهای آن‌ها را به نرم‌کننده آغشته نمایید.

آبکشی نهایی در پایان حمام کردن

برای آبکشی نهایی موها و بدن خود بهتر است دمای آب را به ولرم و خنک تغییر دهید. این کار سبب می‌شود که فولیکول‌های موهایتان را بسته و همچنین جریان خون در سراسر بدن شما تقویت شود. علاوه بر این،‌ شست‌وشو با آب خنک شروعی تازه را در صبح برای شما به ارمغان می‌آورد. در مرحله بعد، پیش از انجام هر کاری، ابتدا کمی بدن خود را با حوله خشک کنید. نکته دیگری که می‌بایست برای آگاهی از روش صحیح حمام کردن بدانید این است که بلافاصله از کرم مرطوبت کننده استفاده کنید تا از خروج آبی که وارد پوست شده جلوگیری کند و بهترین نتیجه حاصل شود.

حمام کنیم یا دوش بگیریم؟

شاید فکر کنید که ندانسته این تیتر را نوشته‌ایم. اما باید بدانید که دوش گرفتن با حمام کردن متفاوت است ولی ما در ایران، هر دوی این عبارت‌ها را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنیم. در واقع دوش گرفتن به معنای حمام کردن معمولی ما است و اینکه ایستاده زیر دوش آب خود را بشویید. اما حمام کردن به معنای این است که در وان حمام دراز بکشید و بدن خود را بشویید. حمام کردن نسبت به دوش گرفتن، می‌تواند راه آرامش‌بخش‌تری برای تمیزکردن بدن باشد. اما آیا به‌درستی استحمام می‌کنید.

چگونه به شیوه‌ای صحیح حمام کنیم؟

اگر می‌خواهید به‌درستی حمام کنید، باید مراحلی را به ترتیب پشت سر بگذارید تا از نتیجه نهایی رضایت کامل داشته باشید. بدن خود را با آب خیس کنید. بسیاری از افراد تمایل دارند تا پیش از رفتن به داخل وان حمام و غوطه‌ور شدن در آن، دوش بگیرند. البته انجام این کار اجباری نیست اما موجب می‌شود تا تمام آلودگی‌ها از بدن شسته شوند. این مورد نیز یکی از نکات دیگر روش صحیح حمام کردن است.

ابتدا به تمیز کردن وان حمام بپردازید

پیش از پرکردن وان،‌ بهتر است آن را تمیز کنید. این کار مدت‌زمان زیادی طول نمی‌کشد. یک حوله کاغذی یا پارچه‌ای را بردارید. سپس با استفاده از آن داخل وان را پاک کنید تا باقی‌مانده‌های صابون حاصل از استحمام قبلی و یا موهای به‌جامانده از آن که گاه تکی هستند و به‌خوبی دیده نمی‌شوند، پاک شوند.

دمای آب را برای روش صحیح حمام کردن تنظیم کنید

سپس آب را باز کنید تا وان حمام پر شود. اما یادتان نرود که دمای آب را تنظیم کنید. نباید وان را با آب داغ پر کنید چراکه آب خیلی گرم و داغ ممکن است پوست شما را بسوزاند. حتی آبی که احساس می‌کنید کمی داغ است احتمال دارد پوست شما را خشک کند. دمای آب را با دست خود تست کنید و بادقت زیاد آن را تنظیم کنید تا ولرم و کمی گرم باشد.

روش صحیح حمام کردن را آغاز کنید

سپس به  داخل وان بروید و اجازه دهید تا بدن شما آرامش یابد و به‌خوبی خیس شود. بعد از آن می‌توانید بنشینید و کمی صابون یا شامپو بدن را بر روی یک لیف یا دستمال بریزید. سپس با استفاده از آن قسمتی‌هایی از بدن را که در بیرون از آب است، بشویید.

یکی دیگر از مواردی که باید در روش صحیح حمام کردن در نظر داشته باشید این است که بهتر است پوست خود را پیش از حمام کردن با شوینده بشویید. در غیر این صورت مراقب باشید که لیف یا دستمال را بیش از حد بر روی پوست خود نکشید. چراکه پوست پس از خیس خوردن نرم‌تر می‌شود و لایه‌های آن با سهولت بیشتری جدا می‌شوند.

همان‌طور که برای دوش گرفتن نیز بیان کردیم، اگر فاصله بین استحمام‌های شما کم است، نیاز نیست هر بار موهای خود را بشویید. اما اگر می‌خواهید آن‌ها را بشویید، کمی شامپو را، به‌اندازه یک‌چهارم کف دست، در دست خود بریزید و به موهای خود بمالید. موها،‌ پوست سر و پشت گردن خود را به‌خوبی مالش دهید. برای شستن شامپو می‌توانید از قبل مقداری آب را در یک ظرف بریزید و در کنار خود داشته باشید. همچنین، برای انجام این کار می‌توانید از دوش‌های متحرک استفاده کنید.

سپس مقداری نرم‌کننده را کف دست خود بریزید و موهای خود به‌ویژه انتهای آن‌ها را به‌خوبی ماساژ دهید. برای شستن نرم‌کننده نیز همانند شامپو می‌توانید از یک ظرف آب یا دوش متحرک بهره ببرید. در پایان حمام کردن بهتر است موهای خود را با آب سرد آبکشی نمایید تا کوتیکول موی شما بسته شود. همان‌طور قبلاً گفتیم، در روش صحیح حمام کردن ابتدا بدن خود را کمی خشک می‌کنیم و پس از آن از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنیم تا آبی که جذب پوست شده است را در آن نگه دارد.

نباید‌های روش صحیح حمام کردن

تابه‌حال تنها از کارهایی سخن گفتیم که باید برای حمام کردن به شیوه‌ای درست انجام دهیم. اما بعضی از ما، عادت‌های اشتباهی داریم که همیشه آن‌ها را انجام می‌دهیم و از غلط بودن آن‌ها خبر نداریم. فرقی نمی‌کند دوش بگیرید یا حمام کنید، در هنگام شستن بدن خود می‌بایست عادت‌های نادرست را کنار بگذارید.

به‌هیچ‌عنوان از آب بسیار گرم یا داغ برای شستن بدن خود استفاده نکنید. استحمام با آب داغ ممکن است آرامش‌بخش باشد و احساس خوبی را به شما منتقل کند، اما در درازمدت با استفاده منظم از چنین آبی پوست شما آسیب می‌بیند و به خشکی میفتد.

افزون بر این، لازم است بدانید که کشیدن لیف یا دستمال بر روی پوست به طور بی‌رویه سبب لایه‌برداری بیش از حد پوست شما می‌شود. می‌بایست از این کار اجتناب کنید. شستن مکرر پوست یا با شدت زیاد پوست شما را تمیز‌تر نمی‌کند. تنها میزان معینی از آلودگی، روغن، عرق و غیره بر روی پوست وجود دارد که با شستن درست و معمولی به‌راحتی پاک می‌شود. لایه‌برداری بسیار زیاد،‌ ممکن است پوشت شما را بسیار حساس و مستعد خشکی کند.

ترک عادت‌های اشتباه در حمام کردن

از دیگر نکاتی که باید برای دست‌یابی به روش صحیح حمام کردن انجام دهید، شستشوی صورت است. به‌هیچ‌عنوان نباید شستن صورت خود را فراموش کنید. نادیده‌گرفتن شست‌وشوی صورت سبب آسیب رسیدن به پوست آن می‌شود. ازاین‌رو نه‌تنها در هنگام استحمام بلکه جدا از آن نیز به طور منظم باید صورت خود را بشویید. خیس کردن صورت در حمام خوب است، اما نباید از مواد شوینده بدن برای آن استفاده کنید. چراکه پوست صورت بسیار حساس‌تر از پوست بدن است. ازاین‌رو بهترین انتخاب این است که از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص پوست صورت هستند. در مقاله دیگری راهنمایی برای انتخاب بهترین پاک کننده صورت تهیه کرده ایم.

وسایلی را که برای حمام کردن استفاده می‌کنید پاکیزه نگه دارید

باید به یاد داشته باشید که هر وسیله‌ای را که برای شست‌وشوی خود استفاده می‌کنید،‌ پس از پایان استحمام یا دوش گرفتن، در جایی پاکیزه و به‌دوراز آب یا رطوبت نگه‌داری نمایید. درصورتی‌که این وسایل را اعم از دستمال شست‌وشو، لیف، لوفا، اسفنج شست‌وشو و غیره، در جایی کثیف و مرطوب نگهداری کنید، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم کرده‌اید و ممکن است بیمار شوید. مضاف بر این، برای رسیدن به روش صحیح حمام کردن باید این وسایل را هرچند وقت یک‌بار تعویض کنید ولو اینکه هنوز هم قابل‌استفاده باشند.

مدت‌زمان مناسب برای روش صحیح حمام کردن چقدر است؟

زمانی که افراد مختلف به دوش گرفتن خود اختصاص می‌دهند، در مکان‌های مختلف متفاوت است. به طور مثال، در آمریکا مردم به طور متوسط ​​هشت دقیقه را صرف دوش گرفتن می‌کنند. اما باتوجه‌به اینکه در کشور ما اغلب مردم به‌عنوان حمام کردن دوش می‌گیرند، وضعیت متفاوت است. بسته به ویژگی‌های فردی شخص و اینکه قصد دارد چقدر زمان را به دوش گرفتن اختصاص دهد، مدت‌زمان دوش گرفتن یا حمام کردن در بین ایرانیان از پانزده دقیقه تا یک یا دو ساعت متفاوت است.

اما اگر شما، هم دوش می‌گیرید و هم حمام می‌کنید، نیازی به چنین زمانی برای دوش گرفتن ندارید. هنگامی که مراحل بالا را به‌درستی انجام دادید، امکان دارد متوجه شوید که می‌توانید زمان کمتری را در زیر دوش سپری کنید. در واقع، می‌توانید آن مراحل را در پنج تا ده دقیقه انجام دهید. این مدت‌زمان برای لیف کشیدن و آبکشی مناسب است.

آیا لازم است در روز دو بار دوش بگیریم؟

برخی افراد بر این باورند که حتماً باید دو بار در روز دوش گرفت. آن‌ها یک‌بار در صبح وقت خود را به دوش گرفتن اختصاص می‌دهند و یک‌بار بعدازظهر یا قبل از خواب. دوش گرفتن زیاد نه‌تنها باعث نمی‌شود فرد از تمیزی برق بزند،‌ بلکه سبب بروز مشکلاتی نیز می‌شود. حقیقت این است که برای رعایت بهداشت و رسیدن به یک روش صحیح حمام کردن نیازی به دو بار دوش گرفت در روز نیست. دوش گرفتن زیاد حتی ممکن است به‌جای آبرسانی به پوست شما، آن را خشک و در مقابل سایر بیماری‌های پوستی آسیب‌پذیر کند.

اما درصورتی‌که عادت به انجام تمرینات بدنی دارید، چندین بار در روز ورزش می‌کنید و یا ساعت‌های زیادی از وقت خود را در بیرون از خانه سپری می‌کنید، دو بار دوش گرفتن در روز برای شما زیاد نیست. همچنین اگر پزشک هستید و با بیماران زیادی سروکار دارید یا در خدمات اورژانسی مانند آتش‌نشانی، آمبولانس و غیره کار می‌کنید، دو بار دوش گرفتن در روز بخش مهمی از پاکیزگی و سلامت شما را به خود اختصاص می‌دهد. اما برای سایر اشخاص دو بار دوش گرفتن در روز مناسب نیست.

مزایای دوش گرفتن و حمام کردن به روش صحیح

دوش گرفتن نباید پیچیده و طولانی باشد. دوش گرفتن و حمام کردن با روش صحیح و به طور مؤثر می‌تواند به میزان زیادی مصرف آب را کاهش دهد. مطمئن باشید که در یک دوش پنج دقیقه‌ای، آب بسیار کمی مصرف می‌شود. باتوجه‌به خشک‌سالی‌های اخیر این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، دانستن روش صحیح حمام کردن مزایای دیگری نیز دارد. هر چه دوشن گرفتن شما کوتاه‌تر باشد،‌ آب گرم کمتری مصرف خواهید کرد. ازاین‌رو، انرژی کمتری صرف افزایش دمای آب می‌شود. در نتیجه، در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد. همچنین، دوش گرفتن به روش اصولی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سبب می‌شود که نه‌تنها پاکیزگی خود را حفظ کنید بلکه وقت بیشتری برای کار‌های دیگر داشته باشید. مثلاً، اگر هر روز صبح دوش می‌گیرید، می‌توانید وقت بیشتری را به صبحانه خوردن در کنار خانواده اختصاص دهید.

همچنین،‌ مصرف کمتر آب موجب می‌شود تا پول کمتری را برای  قبض آب پرداخت کنید. مصرف بهینه انرژی نیز سبب کاهش هزینه پرداختی می‌شود. باتوجه‌به این، می‌توان نتیجه گرفت که دوش گرفتن به طور صحیح سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. به‌طورکلی، اگر روال دوش گرفتن خود را با تکنیک‌های صحیح حمام کردن تغییر دهید و از محصولات بهداشتی که برای نوع پوست شما مناسب است‌ استفاده کنید، پوستی سالم‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت. علاوه بر این‌ پاکیزگی،‌ سلامت،‌ پول و وقت بیشتری را به دست می‌آورید.

روش صحیح حمام کردن در یک نگاه

روش صحیح حمام کردن نه‌تنها شامل کارهایی می‌شود که باید انجام دهید، بلکه نباید‌هایی را دارد که باید از انجام آن‌ها را دوری کنید. بسیاری از ما ندانسته عادت‌های اشتباهی را در حمام کردن دنبال می‌کنیم که هم باعث آسیب رسیدن به پوست و کاهش پاکیزگی ما می‌شود و هم مصرف آب و انرژی را افزایش می‌دهد. این کارهای اشتباه وقت زیادی را از ما می‌گیرند و ما را مجبور به پرداخت پول بیشتری می‌کنند. با مطالعه این متن متوجه عادت‌های اشتباه خود شده‌اید و عادت‌های صحیحی را فراگرفته‌اید که باید جایگزین آن‌ها کنید.

کدخبر: 898521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟