معایب استفاده از کاندوم

به گزارش رکنا، کاندوم یکی از وسایل مهم مربوط به بهداشت جنسی است و هدف استفاده از آن، جلوگیری از بارداری ناخواسته می باشد. همچنین کاندوم از افراد در برابر انتقال ویروس ها و عفونت های جنسی محافظت می کند ولی کاندوم در کنار این فواید، عوارض جبران ناپذیری هم برای افراد دارد که بسیاری از آن بی خبرند. از این رو در این مقاله به بررسی عوارض کاندوم برای مردان و زنان می پردازیم و به شما می گوییم در صورت مشاهده عوارض کاندوم باید چکار کرد؟

عوارض و مشکلات استفاده از کاندوم

در ادامه مهم ترین و خطرناک ترین عوارض کاندوم را بیان کرده ایم، که با دقت بیشتری از این محصول استفاده کنید.

ریسک بارداری

یکی از روش های کنترل و پیشگیری از بارداری ، استفاده از کاندوم است و نرخ موفقیت کاندوم ها در پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و غیرمنتظره تا 98 درصد گزارش شده است. بنابراین استفاده از کاندوم نسبت به سایر روش های پیشگیری از بارداری، موثرتر است ولی این بدان معنا نیست که 100 درصد مانع از بارداری می شود.

با استفاده از کاندوم دو درصد خطر بارداری ناخواسته وجود دارد، یعنی از هر 100 زن که از کاندوم استفاده می کنند دو نفر ممکن است باردار شوند، حتی اگر با احتیاط کامل و به درستی از کاندوم استفاده کنند. این در حالی است که کسانی که از کاندوم استفاده نمی کنند از هر 100 نفر، 15 زن باردار می شوند.

برخی از کاندوم ها حاوی ماده‌ای به نام 9-nonoxynol با خاصیت اسپرم کشی هستند که برای جلوگیری از بارداری طراحی شده اند و شانس بارداری را کاهش می دهند. ولی این کاندوم ها به دلیل وجود ماده 9-nonoxynol در ساختارشان، عوارضی دارند که بهتر است از آن ها استفاده نکنید.

عوارض کاندوم حاوی 9-nonoxynol:

    ممکن است به سلول‌های پوست در واژن یا رکتوم آسیب برساند.

    خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

    از شما و شریک جنسی تان در برابر اچ آی وی / ایدز یا سایر STI‌ ها محافظت نمی کند.

    گران تر از سایر کاندوم ها بوده و عمر کوتاه تری هم دارد.

خطر بارداری

عدم رضایت شریک جنسی

عدم رضایت شریک جنسی از مهم ترین عوارض کاندوم است. بسیاری از آقایان به دلیل عدم احساس راحتی با کاندوم و همچنین مشکل عدم نعوظ، از استفاده این محصول بهداشتی خودداری می کنند.

شاید بپرسید در صورت مشاهده این گونه عوارض باید چه کار کرد؟

توصیه ما برای کاهش عوارض کاندوم و جلب رضایت طرفین این است که با بررسی سبک و اندازه های مختلف، برندی که برای هر دو، هم خانم و هم آقا مناسب و راحت است را پیدا کنید. یافتن کاندوم مناسب و راحت، رابطه ای رضایت بخش را به دنبال دارد. معمولا کاندوم های بسیار نازک مشکل را برطرف می کند اما اگر تغییر کاندوم مشکلتان را حل نکرد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

و اگر خانمی هستید که شوهرتان تحت هیچ شرایطی به استفاده از کاندوم رضایت نمی دهد، می‌توانید از کاندوم ‌های زنانه استفاده کنید.

    دقت کنید که نباید همزمان با کاندوم مردانه استفاده شوند، زیرا تماس دو کاندوم با هم می‌تواند موجب پارگی کاندوم ها شود.

عدم ایجاد سد مقاومت در برابر همه عفونت‌ها

یکی از دلایل استفاده از کاندوم، جلوگیری از گسترش بیماری های جنسی و عفونت های مقاربتی است. ولی یکی از عوارض کاندوم های نامرغوب این است که ممکن است در حین استفاده پاره شود پس کاندوم صد در صد ایمن نیست. کاندوم در برابر برابر HIV و بیماری‌های دیگر مانند سیفلیس، کلامیدیا، گونوره و HPV تاثیر فوق العاده ای دارد ولی در مقابل عفونت ‌های شبه‌ای (scabies) و مسمومیت مولوسکوم (molluscum contagiosum) کاملا ایمن نمی باشد.

ناگفته نماند کاندوم‌های ساخته شده با پوست طبیعی حیوانات نمی توانند از شما در برابر ویروس HIV و دیگر STD‌ ها محافظت کنند.

دیده شده بعضی افراد برای در امان ماندن از ویروس ها و عفونت ها اقدام به پوشیدن دو کاندوم روی هم می کنند. ولی این کار اشتباه است و نه تنها عوارض کاندوم را کاهش نمی دهد، بلکه باعث می شود که لاتکس ها در حین مقاربت روی هم کشیده شده و بر اثر اصطکاک پاره شوند، در نتیجه خطر ابتلا به این بیماری ها و حتی بارداری افزایش می یابد. پس به هیچ عنوان این کار را نکنید.

    تنها راه جلوگیری از این بیماری ها این است که از شریک جنسی تان مطمئن شوید.

خشکی واژن

یکی از روش های پیشگیری از بارداری که بسیاری از زوج ها از آن استفاده می کنند، کاندوم است. یکی از عوارض استفاده کاندوم برای خانم ها، خشکی واژن است. برخی زنان به لاتکس و مواد اسپرم کش موجود در کاندوم حساسیت نشان می دهند و این حساسیت منجر به خشکی واژن می شود. همانطور که می دانید، خشکی واژن منجر به رابطه دردناک برای خانم ها می شود، پس برای رابطه راحت تر و لذت بخش تر، باید از کاندوم‌های مخصوص که حاوی مواد روان کننده بیشتری هستند استفاده کنید.

کم شدن لذت جنسی از عوارض کاندوم

یکی از عوارض استفاده از کاندوم برای مردان که باعث می شود به استفاده از آن تمایل نداشته باشند، کم شدن لذت جنسی  است. زیرا وقتی آلت تناسلی آقایان با کاندوم پوشیده می شود، مستقیما با بدن زن تماس ندارد، به خصوص اگر کاندوم ضخیم باشد، احساس لذت بخشی که از تماس آلت به وجود می آید به طور کامل از بین می رود. زمانی که لذت و تحریک ‌پذیری کاهش پیدا می‌کند، باعث تاخیر در ارضا شدن آقایان و از طرفی باعث خستگی و ارضا شدن خانم ها می شود. بنابراین هر دو طرف نسبت به رابطه دلسرد می شوند که این مشکل بسیار بزرگی است و باید به سرعت برطرف شود.

برای رفع این مشکل از کاندوم های نازک تر با برند مطمئن و باکیفیت که دچار پارگی نشود، استفاده کنید و ماده ای روغنی به سطح بیرونی کاندوم بمالید تا کاملا به پوست آلت بچسبد و تحریک پذیری و لذت رابطه را افزایش دهد.

پاره شدن کاندوم و ایجاد مشکلات عصبی

شرکت های سازنده کاندوم برای نگهداری و ماندگاری بیشتر آن از پودرهایی به نام پودر تالک استفاده می کنند. این پودر باعث خشک شدن کاندوم و ایجاد حساسیت در دهانه رحم خانم ها می شود. با وجود استفاده از این مواد برای افزایش ماندگاری کاندوم، در بعضی از موارد، کاندوم در هنگام ایجاد رابطه پاره شده و تاثیر منفی در روحیه زوجین می گذارد.

حساسیت به کاندوم

یکی از بهترین راه های جلوگیری از بیماری های مقاربتی و بارداری استفاده از کاندوم است ولی یکی از عوارض کاندوم این است که بعضی از افراد پس از رابطه جنسی و استفاده از کاندوم علائمی چون سوزش یا خارش به سراغشان می آید که دلیل آن حساسیت به کاندوم است. این آلرژی ها روی کیفیت رابطه جنسی تاثیر می گذارند و در موارد شدیدتر، این حساسیت ها ممکن است تهدیدی برای زندگی باشند و اما دلیل این حساسیت و درمان حساسیت به کاندوم را در ادامه برایتان می گوییم.

علائم اصلی حساسیت به کاندوم

تولید کنندگان برای ساخت کاندوم و بسیاری از محصولات پزشکی مانند دستکش (که برای جلوگیری از بیماری های ویروسی از جمله کرونا بسیار موثر است) از لاتکس استفاده می کنند. این ماده از مایعی لاستیک مانند و چسبنده از برخی  گیاهان به دست می آید. پروتئین های موجود در لاتکس طبیعی باعث ایجاد آلرژی می شوند. با توجه به مطالعات انجام شده توسط آکادمی آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، تنها یک یا دو نفر از هر ۱۰۰ نفر دارای حساسیت لاتکس هستند. علائم حساسیت به کاندوم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. علائم اصلی حساسیت شامل موارد زیر است:

    خارش

    قرمزی

    ورم

    بثورات پوستی

حساسیت به کاندوم در مردان کمتر از زنان است. زنان حالت شدید حساسیت را تجربه می کنند، که آلرژی بدن را درگیر می‌کند و واکنش سیستمیک نشان خواهند داد. علت این مسئله آن است که غشاهای مخاطی در واژن خانم‌ها پروتئین‌های لاتکس را سریع‌تر از غشاهای موجود در آلت تناسلی مرد جذب می‌کنند.

علائم حساسیت به کاندوم در خانم ها عبارتند از:

    کهیر حتی در مناطقی که با کاندوم در تماس نبوده اند.

    تورم حتی در مناطقی که با کاندوم در تماس نبوده اند.

    آبریزش بینی یا احتقان

    عطسه

    خس خس سینه

    سرگیجه

    چشمان اشک آلود

    گرگرفتگی صورت

    در موارد خاص، آلرژی‌های لاتکس ممکن است منجر به افت فشار خون، شوک آنافیلاکسی و حتی سکته مغزی شود.

درمان حساسیت به لاتکس کاندوم

اگر به دلیل اینکه کاندوم موجب بروز حساسیت می شود، بخواهید بدون کاندوم رابطه داشته باشید. ممکن است به بیماری های مقاربتی و عفونی مبتلا شوید. تنها راه درمان حساسیت به کاندوم در زنان یا مردان و کاهش عوارض کاندوم، این است که نوع و مارک کاندوم را تغییر دهید و از کاندوم های پلی ایزوپرون و کاندوم پلی اورتان استفاده کنید.

عوارض کاندوم خاردار

یکی از انواع کاندوم که در کشور ما طرفداران زیادی دارد، کاندوم خاردار است. این نوع کاندوم ها بیشتر مورد استقبال زوج های جوان بوده و از آن برای لذت بردن بیشتر در حین رابطه جنسی استفاده می کنند اما غافل از اینکه استفاده از این نوع کاندوم به مرور زمان می‌ تواند عوارض جبران ناپذیری به خصوص برای زوج های جوان به دنبال داشته باشد.

    کاندوم خاردار از نظر پزشکی هم به هیچ عنوان مورد تایید نمی باشد.

در اینجا به بررسی عوارض کاندوم خاردار برای زوج های جوان می پردازیم:

در طولانی مدت لذت جنسی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد

بسیاری از افراد کاندوم خاردار را با هدف افزایش لذت جنسی استفاده می کنند ولی استفاده طولانی مدت از نوع نامرغوب و بی کیفیت این کاندوم نه تنها باعث افزایش لذت جنسی نمی شود بلکه به مرور لذت جنسی را کاهش می دهد. شاید بپرسید چگونه ممکن است کاندوم خاردار باعث کاهش لذت جنسی شود؟

دیواره کانال واژن بانوان در سنین جوانی از حساسیت بیشتری نسبت به زمان های دیگر برخوردار است. استفاده مداوم و طولانی مدت از کاندوم خاردار لطافت و شادابی دیواره کانال واژن را از بین می برد و دیگر حس سابق را منتقل نخواهد کرد.

بگذارید با ذکر یک مثال این مسئله را بهتر برایتان توضیح دهم: نگاهی به پوست دستتان بیندازید، شاهد پوستی لطیف، شاداب و نازک خواهید بود. اگر با این دستان سطوح زبر و خشن را لمس کنید یا از مواد شوینده بدون دستکش استفاده کنید، قطعا پوست دستتان لطافت اولیه خود را از دست می دهد. در مورد کانال واژن هم دقیقا به همین صورت است وقتی برجستگی هایی که روی کاندوم خار درشت وجود دارد به پوست نازک و لطیف کانال واژن برخورد می کند، باعث می شود پوست کانال واژن لطافت خود را از دست بدهد و لذت جنسی را منتقل نمی کند و ارگاسم دشوار را به دنبال خواهد داشت.

پس توصیه ما به زوج های جوان این است که برای پایداری بنیان خانوده و داشتن رابطه ای لذت بخش، در بین انتخاب دو کاندوم خاردار یا معمولی، کمتر از کاندوم خاردار استفاده کنند تا از عوارض آن در امان بمانند.

منجر به بروز عفونت در بانوان می شود

کاندوم خار درشت علاوه بر اینکه باعث کاهش حساسیت سلول های عصبی واژن و در نتیجه طولانی شدن زمان ارضا در زنان می شود. استفاده از آن باعث ایجاد یک سری خراش بسیار ریز هم بر روی دیواره واژن می شود. این خراش های ریز با چشم قابل دیدن نیستند و حتی حس هم نمی شوند. ولی مسیر ورود انواع باکتری ها، میکروب ها، قارچ ها و ویروس های خطرناک به بدن را فراهم می کنند. وقتی دیواره واژن خراش داشته باشد و بدون کاندوم رابطه برقرار کنید به سادگی دچار عفونت و ویروس می شوید. اگر هم بخواهید با استفاده از یک کاندوم خوب و باکیفیت رابطه برقرار کنید وقتی بافت واژنتان آسیب دیده است و خراش دارد، کار شما سخت خواهد شد و به آن حساسیت نشان داده و رابطه ای دردناک خواهید داشت. این نوع کاندوم ها بیشتر برای افراد میان سال قابل استفاده است.

پس چون کاندوم خاردار با هموار کردن مسیر ورود انواع میکروب و ویروس به بدن، ممکن است عوارض جبران ناپذیری برایتان داشته باشد. تا جایی که می توانید از کاندوم معمولی و بدون خار استفاده کنید تا در برابر ویروس ها در امان بمانید.

عوارض روحی و روانی برای زوج های جوان به دنبال دارد

استفاده مداوم از کاندوم خاردار برای زوج های جوان در طولانی مدت مشکل ارگاسم در پی خواهد داشت و به همین دلیل سلامت روحی و جسمی زوجین را به خطر می اندازد. به همین دلیل ممکن است نسبت به رابطه دلسرد شده و تمایلی به داشتن رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشند. با این وجود اعتماد به نفس همسرشان هم کم می شود. در نتیجه هر دو طرف دچار افسردگی و دیگر مشکلات روانی خواهند شد. پس اگر تا کنون از عوارض کاندوم خاردار آگاه نبودید و از آن استفاده می کردید از امروز به صورت حساب شده و تحت نطر یک فرد متخصص از آن استفاده کنید.

آیا کاندوم تاخیری عوارض دارد؟

یکی از انواع کاندوم، کاندوم تاخیری می باشد که همانطور که اسمش پیداست برای آقایانی که با مشکل زود انزالی مواجه هستند مناسب است. این کاندوم ها به مواد بی حس کننده موضعی همچون بنزوکائین آغشته گردیده اند، که باعث کاهش حساسیت آلت تناسلی مردان شده و انزال را به تاخیر می اندازد. درست است این کاندوم مشکل زودانزالی را برطرف می کنند ولی عوارضی را هم به دنبال دارد. در این جا به بررسی عوارض استفاده طولانی مدت از کاندوم تاخیری برای زنان و مردان می پردازیم:

اثرگذاری روی کیفیت رابطه جنسی از عوارض کاندوم تاخیری

استفاده بیش از حد از کاندوم های تاخیری به دلیل وجود بی حس کننده هایی مانند بنزوکائین و لیدوکائین باعث بی حسی آلت تناسلی مرد در طولانی مدت، عدم داشتن واکنش در برابر هرگونه حساسیت شده و عملا مرد بعد از یک بازه زمانی هیچ حسی نخواهد داشت و در نتیجه رابطه ای طولانی و بدون لذت خواهند داشت.

از دست دادن نعوظ در آلت تناسلی آقایان به دلیل تأخیری مضاعف

یکی از عوارض کاندوم ها تاخیری در صورت استفاده بیش از حد، عدم نعوظ است. البته این مورد بسیار محدود بوده و هنگام استفاده از کاندوم های تاخیری با برندهای نامعتبر یا تقلبی ممکن است رخ دهد. برای همین در هنگام خرید کاندوم با مشورت از افراد متخصص، کاندوم هایی با برندهای معتبر و از مکان معتبر بخرید.

حساسیت به کاندوم تاخیری

کاندوم های تاخیری از لاتکس و مواد بی حس کننده مانند لیدوکائین و بنزوکائین با غلظت حدودی ۵ درصد ساخته شده اند. همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، یکی از عوارض کاندوم حساسیت به لاتکس است. افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، دچار مشکلاتی از قبیل عطسه، آبریزش بینی، کندی، خارش پوستی، خس خس سینه، تورم و سرگیجه می شوند. در موارد خاص آلرژی‌های لاتکس می‌توانند به افت فشار خون، شوک آنافیلاکسی و حتی سکته مغزی منجر شوند.

بعضی از افراد نیز به مواد بی حس کننده ای مانند بنزوکائین و لیدوکائین، حساسیت دارند که البته میزان به کار رفته در این کاندوم ها بسیار کمتر از حد مجاز استفاده از آن ها بوده و تا به حال گزارشی بابت مضر بودن آن منتشر نشده است.

جهت اطمینان و برای در امان بودن از عوارض کاندوم تاخیری در صورت حساسیت داشتن به مواد بی حس کننده ای مانند بنزوکائین و لیدوکائین، قبل استفاده از کاندوم های تاخیری حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت داشتن بیماری زمینه ای قبل از مصرف کاندوم تاخیری پزشک خود را در جریان بگذارید و در صورت صلاح دید ایشان از کاندوم تاخیری استفاده کنید.

به طور کلی با استفاده از کاندوم تاخیری این عوارض اتفاق می افتد:

    اول اینکه برای بیمار به یک عادت تبدیل شده و باید به طور دائم از آن استفاده کند.

    دوم میزان رضایت جنسی در دو طرف به خصوص در خانم کاهش می یابد.

    سوم اینکه به مرور اثر درمانی آن کم شده و بیمار باید مقادیر استفاده را از مواد بی حس کننده را افزایش دهد که به شدت خطرناک است، چون این مواد از طریق پوست و مخاط جذب خون می شوند و مصرف بیش از اندازه آن مسمومیت دارویی در مرد و حتی زن را به دنبال دارد.

    در آخر این کاندوم ها اگر در مراکز غیر مجاز تولید شوند، باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی به ویژه در خانم ها می شوند. کاندوم های ارزان قیمت و پایین تر از قیمت رایج را به هیچ عنوان نخرید چون مطابق استانداردهای بین المللی تولید نشده اند و ممکن است سبب ابتلا به بیماری های آمیزشی خطرناک مثل ایدز و زگیل تناسلی شوند.

کلام آخر

در این مقاله عوارض کاندوم را بررسی کردیم، برای کاهش عوارض کاندوم حتما به نکات گفته شده در مقاله توجه کنید. هنگام خرید کاندوم، کیفیت و قیمت محصولات را در نظر بگیرید و حتما آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. همانطور که گفته شد استفاده از کاندوم های ارزان قیمت که دارای استانداردهای بین المللی نیستند، عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد. البته گران بودن هم الزاما به معنای با کیفیت بودن نیست.

کدخبر: 865679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟