علل و درمان درد ساق پا

به گزارش رکنا، پاهای شما در طول روز وزن بدنتان را تحمل می‌کنند، اما دلیل نمی‌شود که درد داشته باشند، خصوصا شب‌ها. درد تیرکشنده، بی‌حس‌کننده یا گزگزی عجیب، علامت‌هایی هستند که متخصصین پا زیاد می‌شوند و اغلب هم نشان‌دهنده‌ی مشکلی هستند. در این مطلب علت‌های ممکن درد پا در شب را به شما می‌گوییم و توصیه‌های مفیدی برای کنترل علائم به شما ارائه می‌دهیم. اگر درد پایتان ادامه‌دار شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 آیا شب‌ها درد پا باعث می‌‌شود خواب راحتی نداشته باشید یا پادرد اجازه نمی‌دهد به خواب بروید؟ این مشکل بسیار رایج و خسته‌کننده است و چیزی نیست که بتوانید نادیده‌اش بگیرید.

پاهای شما در طول روز وزن بدنتان را تحمل می‌کنند، اما دلیل نمی‌شود که درد داشته باشند، خصوصا شب‌ها. درد تیرکشنده، بی‌حس‌کننده یا گزگزی عجیب، علامت‌هایی هستند که متخصصین پا زیاد می‌شوند و اغلب هم نشان‌دهنده‌ی مشکلی هستند. در این مطلب علت‌های ممکن درد پا در شب را به شما می‌گوییم و توصیه‌های مفیدی برای کنترل علائم به شما ارائه می‌دهیم. اگر درد پایتان ادامه‌دار شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

گرفتگی‌های عضلانی

وقتی عضلات شما خسته‌اند، بعضی از حرکات بدن می‌توانند گرفتگی ایجاد کنند. اگر شب‌ها دچار گرفتگی می‌شوید می‌تواند دلیل آن بی‌قراری و وول خوردن در رختخواب باشد که باعث می‌شود عضله بگیرد و منقبض شود. جالب اینکه گرفتگی می‌تواند ناشی از عدم تحرک هم باشد، خصوصا اگر مدت طولانی در یک وضعیت بدنی ثابت بمانید.

کم‌آبی یا دهیدراسیون نیز از علت‌های شایع گرفتگی‌هاست. اگر ورزش ‌کنید و منابع آب بدنتان از بین برود، سطح نمک در مایعات بدنتان تغییر می‌کند. این تغییر در سطح سدیم منجر به تغییر سیگنال‌ها بین عصب‌ها و عضلات می‌شود و درنتیجه عضله منقبض شده و می‌گیرد.

برای پیشگیری توصیه می‌کنیم سعی کنید بدنتان را همیشه هیدراته نگه دارید. همچنین ممکن است نیاز به مکمل منیزیم داشته باشید؛ اما حتما پزشک باید بعد از ارزیابی و تشخیص، آن را برایتان تجویز کند.

التهاب عضله یا تاندون

ممکن است شب‌ها درد و التهاب عضلات و تاندون‌ها را احساس کنید چون وقتی در خواب هستید این عضلات ترمیم می‌شوند، خصوصا اگر آسیبی داشته باشید؛ اما این علامت معمولی از درد ناشی از آسیب نیست و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شدت بیشتری از آسیب یا مشکل دیگری باشد. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید.

می‌توانید در ابتدا داروهای ضدالتهاب را امتحان کنید و هنگام خواب در وضعیت کاملا راحتی قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم برای کاهش علائم کمک بگیرید.

لخته خون

لخته خون اغلب در افرادی ایجاد می‌شود که اخیرا پرواز طولانی داشته‌اند یا مدت طولانی نشسته یا درازکشیده بوده‌اند.

وجود لخته خون زنگ هشداری است که چیزی مشکل دارد.

علائم معمول:

. معمولا فقط در یک پا ایجاد می‌شود

. قرمزی غیرعادی

. درد در پا که تیرکشنده یا اسپاسمی است

. ممکن است ناحیه گرم و متورم باشد

اکیدا توصیه می‌شود اگر این علامت‌ها را دارید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات وریدی

رگ‌های واریسی، رگ‌های گشادشده و متورم و به‌هم پیچ‌خورده‌ای هستند که به دلیل گردش خون ضعیف ایجاد شده و معمولا در افرادی که مشکلات احتباس آب دارند دیده می‌شوند. این رگ‌ها آنطوری که باید کار نمی‌کنند، بنابراین طی روز، فشار در پاها می‌تواند افزایش بیابد و احساس سنگینی و درد در پاها ایجاد کند که شب‌ها بعد از یک روز سرپا ایستادن بدتر می‌شود.

برای کمک به گردش خون بهتر:

. پیاده‌روی و داشتن فعالیت بدنی باعث افزایش گردش خون می‌شود.

. هر وقت نشسته‌اید ساق‌هایتان را بکشید تا خون بهتر به سمت قلب برگردد.

. پاها را بالا قرار دهید تا جاذبه به برگشت خون از پاها به قلب کمک کند.

. علائمتان را با پزشک در میان بگذارید.

. از جوراب واریس استفاده کنید.

مشکلات شریانی

وقتی خون کافی به پاهایتان نمی‌رسد، این ضعف در گردش خون می‌تواند در عضلات پا درد ایجاد کند. خیلی از افراد برای تسکین این درد، پاهای خود را از یک طرف تخت آویزان می‌کنند یا می‌ایستند که باعث می‌شود خون به پاها برسد. این درد می‌تواند یک یا هر دو پا را معمولا در ناحیه ساق درگیر کند. همچنین با فعالیت هم ممکن است این درد سراغتان بیاید که با توقف فعالیت تقریبا به طور کامل تسکین می‌یابد.

متاسفانه افزایش ریسک بیماری عروق محیطی معمولا با موارد زیر مرتبط است:

. سیگار کشیدن

. ابتلا به دیابت

. بیماری قلبی عروقی

. کلسترول و فشارخون بالا

. چاقی

. افزایش سن

درد عصب

شاید شب‌ها به دلیل خوابیدن در وضعیت بدنی خاصی که باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب می‌شود دچار درد در پا شوید. این درد شما را با حالتی ناراحت‌کننده از خواب بیدار می‌کند و ممکن است طی فعالیت‌های روز وجود نداشته باشد.

درد عصب می‌تواند به تنهایی یا مرتبط با عوارضی باشد، مانند نورپاتی. نوروپاتی باعث آسیب عصب می‌شود و در نتیجه حس را تغییر داده یا حساسیت را بیشتر می‌کند.

معمولا حرکت دادن به رفع درد عصب کمک می‌کند. انجام حرکاتی آرام و سبُک عضله را گرم کرده و گردش خون را بهتر می‌کند که می‌تواند راهی موثر برای تخفیف علائم باشد.

کم‌آبی یا دهیدراسیون نیز از علت‌های شایع گرفتگی‌هاست. اگر ورزش ‌کنید و منابع آب بدنتان از بین برود، سطح نمک در مایعات بدنتان تغییر می‌کند. این تغییر در سطح سدیم منجر به تغییر سیگنال‌ها بین عصب‌ها و عضلات می‌شود و درنتیجه عضله منقبض شده و می‌گیرد

بارداری

طی بارداری، درد و خستگی پاها بسیار متداول است. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که حجم خون افزایش یافته و فشار زیادی به بدن وارد می‌شود چون بدن مادر، وزن بیشتری را تحمل می‌کند که عادت به آن ندارد. رحم نیز فشار زیادی به رگ‌های مسئول برگشت خون از پاها وارد می‌کند. به همین دلیل، احتباس آب در پاها در بارداری شایع بوده و پاها را خسته و متورم می‌کند. کشش و ماساژ ملایم می‌تواند انقباض و خستگی را که در پاها احساس می‌کنید تسکین دهد.

نقرس

نقرس باعث درد و تورم شدید در اطراف مفاصل می‌شود (اغلب از انگشت بزرگ پا شروع می‌شود). حمله نقرس با یک واکنش شیمیایی ایجاد شده و موجب تجمع کریستال‌های اوره در مفصل مورد نظر می‌شود.

حملات نقرس معمولا زمانی رخ می‌دهند که غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی مصرف کرده‌اید که پورین بالایی دارند (مثلا زیاد گوشت قرمز خوردن).

نقرس در اثر به هم خوردن تعادل واکنش‌های شیمیایی در مفصل ایجاد می‌شود که اغلب نیاز به دارویی خاص برای تسکین علائم دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

کدخبر: 843276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟