نکات مهم پیشگیری از کرونا در کارمندان

علی‌رغم گذشت بیش از ۱۵ ماه از شیوع کرونا در کشور، هنوز هم در محیط‌های شغلی، شاغلین در معرض ابتلا و آسیب‌های ناشی از آن قرار دارند و عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در مراقبت و پیشگیری از این بیماری، مهم‌ترین آسیب‌ است.

به گزارش رکنا ، شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجادکننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. به عنوان یک اصل کلی ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات سرفه، عطسه و یا لمس اشیای آلوده منتقل می‌شوند.

براساس دانسته‌های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس می‌تواند بروز کند و در موارد شدیدتر ممکن است منجر به ذات‌الریه، نارسایی کلیه و مرگ شود.

انتقال ویروس کرونا چگونه ممکن است؟

با توجه به آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط است. این ویروس می‌تواند در فاصله ۱ تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و تمامی وسایلی شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابون شست‌وشو شود.

فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. از آنجا که بسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کووید ۱۹ هستند و محل‌های کسب و کار یکی از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت اقتصادی و صنایع درنظر گرفته شود.

نکات مهم در ادارات برای پیشگیری از کرونا

در این راستا لازم است مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدئو کنفرانس جهت برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می‌کنند؛ رعایت شود.

در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فاصله(۲ متر) رعایت شود. اجتناب از تجمع در محل کار، استفاده از سرویس ایاب و ذهاب با ۵۰ درصد ظرفیت سرنشین موجود به منظور رعایت فاصله ایمن، حداقل ۱ متری سرنشینان الزامی است.

همچنین رعایت فاصله ایمن بین کارکنان حین سرو غذا در سلف سرویس، قرار دادن صندلی مراجعان در فواصل لازم و ایمن از یکدیگر و به دور از کارکنان، استفاده از سیستم‌های صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل ۱ متر بین کارکنانی که با ارباب رجوع سر و کار دارند از موانع شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده و جهت برقراری ارتباط در صورت امکان از تجهیزات میکروفن و بلندگوی میزی به کارگیری شود.

ثبت حضور و غیاب کارکنان در دوران کرونا

برای ثبت حضور و غیاب کارکنان ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره یا کارتخوان کارکنان(در صورت امکان) استفاده کنید؛ استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم‌التحریر برای استفاده عموم و مراجعین، جهت کاستن از تماس مستقیم دست‌ها با در و دستگیره‌ها آنها را به حالت نیمه باز نگه‌ دارید(در صورت امکان) یا برای سهولت تردد از جک و آرام بند درها استفاده نشود.

اجتناب از فروش بلیط کاغذی و در نظر گرفتن اقدامات جایگزین به صورت آنلاین یا با استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌ها، اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد و انجام پرداخت‌ها با کارت تا حد امکان، کاهش تعداد کارکنان به یک سوم و انجام دورکاری جهت کاهش تراکم جمعیت در محیط‌های اداری و کاهش ساعت کاری آنان در مواقعی که منجر به تولید صف برای ارباب رجوع نشود.

ارزیابی سلامت شاغلان در سامانه salamat.gov.ir

شاغلین به صورت تصادفی و روزانه تا پایان همه‌گیری، از حیث علائم تنگی نفس و سایر علائم تنفسی نیاز به قرنطینه خانگی در سامانه salamat.gov.ir مورد ارزیابی قرار گیرند.

همچنین چنانچه براساس ارزیابی سامانه وجود داشت، فرد از ورود به محل کار یا تحصیل خودداری و کارفرما یا مدیر را مطلع کند. در غیر اینصورت از ورود بیمار به محل کار یا تحصیل جلوگیری شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

ناهید شفیعیان- رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان

کدخبر: 694724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟