حضور کودک نابینا در خانواده

آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به نوع معلولیت ویژگی های خاصی باید مدنظر والدین قرار گیرد.

به گزارش رکنا ، در این بحث به موضوع کودک نابینا و خصوصیات مربوطه در خانواده می پردازیم. نقص بینایی بر خلاف سایر اختلالات و نقص ها از ویژگی خاصی برخوردار است، زیرا بروز و جلوه ظاهری این نارسایی طبیعی بسیار زودتر از سایر انواع معلولیت ها در ظاهر و رفتار کودک مشخص می گردد.

نوزادی که قادر به تعقیب نگاه والدین و اطرافیان نیست و در مقابل لبخند و تحرکات آنان سرد و بی تفاوت باقی می ماند، نابینای را در روزهای اول تولد آشکار می کند. در برخورد با این گونه والدین،همدلی و درک احساست و عواطف آنان از موضعی دوستانه همراه با احترام و علاقه می تواند تا حد زیادی از احساس تنش و درماندگی والدین بکاهد و آنان را برای کسب شناخت و پذیرش موضوع آماده سازد.

آگاه ساختن والدین – به ویژه در مورد افراد کم سواد-نسبت به علل نابینایی فرزند باید با واقع بینی و درک موقعیت صورت پذیرد تا از ایجاد تنش های بعدی بین والدین پیش گیری کند. به ویژه در این زمینه به طریقی باید عمل کرد که احساس تقصیر و گناه در هیچ یک از آنان ایجاد نشود.

نکته بعدی آگاه سازی پدر و مادر نسبت به وضعیت آینده کودکان است. باید با ارایه شناختی دقیق از وضعیت تحصیلی و اجتماعی آینده کودک است. نابینا و تإکید بر جنبه های مثبت و امید بخش زندگی آنان، ترس و نگرانی نسبت به آینده را از خانواده سلب کرد.

در این زمینه برخی روش ها می تواند مؤثر باشد که مهمترین آنها بر اساس نوعی الگوهای موفق در بین افراد نابینا،برقراری ارتباط نزدیک والدین با مراکز توان بخشی و مربیان آموزش کودکان نابنیا و ارایه اطلاعات به آنان در زمینه چگونگی پرورش مهارت های خودیاری و حواس کودکان و در نهایت دادن اطمینان خاطر به والدین نسبت به حمایت همه جانبه از آنان و پیگیری مستمر مشکلات آنان، است.

آموزش خانواده و کودک نابینا از همان روزهای نخستین شناخت و تشخیص مشکل آغاز می شود. خدمات مشاوره ای اولین و مهم ترین صحنه برخورد خانواده ها با مسایل آموزشی در مورد کودک نابینا است که به دنبال آن آموزش های مناسب زیر لازم است به خانواده ها ارایه شود:

1. نحوه برقراری ارتباطات لمسی و کلامی با کودک

2. برنامه پرورش حواس، شامل حس لامسه، شنوایی،بویایی و چشایی.

3. آموزش مهارت های روزمره زندگی شامل نحوه انجام کارهای روزانه شخصی، نحوه برقراری ارتباط با اشخاص و شناخت موقعیت های اجتماعی مانند مشاغل،اماکن و...

4. آموزش تحرک و جهت یابی

5. شیوه های تقویت حافظه،درک کلامی و افزایش معلومات عمومی کودکان نابینا

6. برنامه اصلاح رفتار و تقویت رفتارهای مثبت و کاستن رفتارهای منفی

اصول آموزش خانواده و کودک نابینا بر موارد فوق استوار است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

دکتر محمد کمالی

کدخبر: 650383 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟