همه خواص سیر

آخرین تحقیقات در مورد گیاه سیر و نتایج آن را در ادامه بخوانید.

به گزارش رکنا ، مواد غذایی گیاهی با خصوصیات ضد بیماری که در شرق باستان کاشته می‌شدند به‌تازگی در میان مردم جهان محبوبیت پیدا کرده‌اند و مصرفشان در سراسر کشورها رایج شده است. خیلی‌ها عقیده دارند که گیاه سیر خوراکی مناسب و خوبی بوده و برای سلامتی مناسب است. این گیاه پس از گذشت سال‌ها مورد بررسی‌های موشکفانه و دقیق قرار گرفت. تحقیقات نشان داد تمام ادعاهایی که سازندگان مکمل‌های مواد غذایی می‌کنند به معنای مزیت نیست.

در این بررسی‌ها به سیر برخورد کردند. استفاده طبی از این گیاه به دوران هیپوکرات‌ها برمی‌گردد که این گیاه را برای هر بیماری از مشکلات قلبی گرفته تا تومورهای دستگاه ادارای تجویز می‌کردند. در چین باستان از این گیاه، در درمان بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شد و ورزشکاران در نخستین دوره بازی‌های المپیک از حبه‌های سیر به منظور مقاوم ساختن و تقویت بدنشان استفاده می‌کردن.

در سال‌های اخیر ادعای دیگری که در مورد گیاه سیر به وجود آمد و گفته شد اثر کاهش‌دهنده کلسترول دارد. این موضوع حتی در رسانه‌ها هم مطرح شد و داروخانه‌ها به طرق مختلف در شکل‌های مختلف برای این گیاه تبلیغ کردند. این تبلیغات برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی نویدبخش بود. تمام این ادعاها کمکی به ساخت مکمل‌های این گیاه و فروش هرچه بیشتر آن بود. تحقیقات جدید و فراگیر،‌شهرت این گیاه را به عنوان کاهش‌دهنده چربی زیر سؤال برده است. محققان در سه مطالعه جداگانه نشان دادند استفاده درازمدت این گیاه هیچ کمکی به کاهش کلتسروتل نمی‌کند. هرچند مدارک تازه به دست آمده در مورد این گیاه می‌گوید:‌سیر دارای مزایای دیگری است. در اینجا سه مورد اغراق‌آمیز درباره اثرات و توانایی‌های گیاه سیر مورد ارزیابی قرارگرفته است.

سیر ضد کلسترول بالا

برخی از دانشمندان بر این باورند که آنتی‌اکسیدان‌های گیاه سیر از صدمه زدن انواع بد کلسترول به دیواره سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند. یک نظریه وجود دارد که آنتی‌اکسیدان‌ها زنجیره موادی را که منجر به سخت شدن سرخرگ‌ها یا آترواسکلووزیز را می‌شکند. این نظریه مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش از برخی گیاهان که ادعا می‌شد برای سلامتی مناسب هستند،‌استفاده شد.

هنگامی که یک گروه از محققان مراقبت از سلامتی مورد سیر و کلسترول برخورد کردند،‌دریافتند نتایج به دست آ«ده با یکدیگر همخوانی نداشته و دارای آشفتگی است. 36 مقاله مربوط به اثر گیاه سیر بر پایین‌آوردن کلسترول نوشته شده بود. این مطالعات در مورد داوطلبانی بود که به مدت سه ماه یا کمتر مورد آزمایش واقع شده بودند.

این مطالعات بهبودی چشمگیری را نشان می‌داد. نتایج عجیب در مورد هشت مطالعه دیگر بود که با دقت بیشتری انجام شده بود و طول مدت آزمایش نیز بیشتر از شش ماه بود. این نتایج نشان می‌داد گیاه سیر ابتدا باعث پایین آمدن سطح کلسترول نامناسب در بدن شده بود ولیکن به مرور زمان سطح کلسترول به میزان قبلی خود برگشته بود. این نتیجه از مصرف دارونماهایی که به قصد تمیز نگه داشتن سرخرگ‌ها استفاده می‌شود، بهتر نبود. دیوید اسکارت متخصص تغذیه و طراح جداول غذایی در واشنگتن می‌گوید: در نخستین مقایسه مشخص شد استفاده کوتاه مدت این گیاه نسبت به استفاده طولانی مدت مناسب‌تر و مؤثرتر است. این اولین باری بود که از شهرت و اعتبار سیر به عنوان کاهش‌دهنده کلسترول کاسته می‌شد.

برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که اگر آنتی‌اکسیدان‌های گیاه سیر طولانی مدت مصرف شوند، روی کلسترول مؤثر است، ولی تحقیقات جدید نشان داد این اثر موقتی است هنگامی که مجدداً از سوی مؤسسه GCE که مهم‌ترین مرجع قانونی تصمیم‌گیری در مورد ارزیابی ایمنی و تأثیر داروهای گیاهی است،‌این ادعا رد شد و از این اعتبار بازهم کاسته شد.

با چاپ کردن تجزیه و تحلیل سیزده مطالعه که دانشگاه اکستر انگلیس بر روی سیر و کلسترول انجام داد این ادعا باز هم تکذیب شد. در شش مطالعه مفصل‌تر مشخص شد هیچ رابطه‌ای بین کلسترول و گیاه سیر وجودندارد. باز هم نویسندگان این مقالات قبول داشتند که مصرف سیر در درمان کلسترول جای سؤال دارد.

پیشگیری از سکته و حملات قلبی

با وجود خبرهای دلسردکننده‌ای که در رابطه با گیاه سیر و کلسترول منتشر شد،‌محققان امیدوارند این گیاه دارای مزایای دیگری باشد. مطالعات نشان داده است گیاه سیر احتمالاً خطر داشتن سکته قلبی یا حملات قلبی را کاهش می‌دهد. مؤسسه AHRQ با انجام 10 آزمایش به دنبال توانایی گیاه سیر در متوقف کردن تشکیل لخته‌های خطرناک خونی بود. در تمام این آزمایشات فقط یک مورد محافظت واقعی گیاه سیر نشان داده شد.

اخیراً دانشمندان ماده‌ای را به نام Ajoene در این گیاه شناسایی کردند که باعث لیز شدن پلاکت‌های موجود در خون می‌شود. پلاکت‌هایی که لغزندگی پیدا کرده‌اند با احتمال کمتری دور هم جمع شده و تشکیل لخته را می‌دهند. با وجود اینکه این مطالعات سیر را به عنوان یک رقیق‌کننده خون مطرح می‌سازد، به مطالعات جامع‌تری نیاز است تا اینکه متخصصین به طور قطع در این مورد نظر دهند :

قابلیت‌های ضد سرطانی

شاید متخصصین بیشترین دلگرمی را نسبت به توانایی‌های بالقوه گیاه سیر در برابر سرطان داشته باشند. این ادعاها هنوز تحت بررسی‌های جامع‌تری است. ولیکن محققین این توانایی را به ترکیبی گوگردی به نام آلیسین (Allicin) نسبت می‌دهند. این ترکیب، ترکیبی فعال در گیاه سیر است. افرادی که از مکمل‌های گیاه سیر استفاده می‌کنند بدون شک آلیسین را به عنوان یک عنصر سازنده مهم در برچسب‌های تولید می‌شناسند.

دلیل اهمیت این ماده: هنگامی که سیر جویده می‌شود، به آنتی‌اکسیدان‌هایی تجزیه می‌شود که توانایی ضد سرطانی را به آنها نسبت می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌های فعال در خون را خنثی می‌کنند (رادیکال‌های آزاد)، این مولکول‌ها هستند که به DNA سلول‌ها آسیب رسانده و منجر به سرطانی شدن آنها می‌شوند.

دانشمندان معتقدند این ترکیبات نقش قاطعی در پیشگیری از سرطان بازی می‌کنند. یک تحقیق مهم در دانشگاه کارولینای شمالی در چین‌هیل، انجام شد. در این مکان دانشمندانی از سراسر جهان (چین، ایتالیا، سوئد، هلند و ...) دور هم جمع آمدند تا درمورد اثرات سیر بر سرطان تحقیق کنند.

آنها دریافتند دوستداران گیاه سیر (آ»هایی که به‌طور منظم 6 حبه یا بیشتر در هفته می‌خورند) کاهش 30درصدی را در ابتلای به سرطان رکتوم و کولون (کولورکتال) و کاهش 50درصدی را در ابتلا به سرطان معده نشان می‌دهند این اعداد در مقایسه با کسانی است که از مصرف این گیاه خودداری می‌کنند. به میزان کمتر گیاه سیر از سرطان‌های سینه، مثانه، حنجره و پروستات پیشگیری می‌کند. کارمیا بورک استاد دانشگاه تافتس در بوستون می‌گوید:‌شواهدی قوی وجود دارد که سیر نه تنها از سرطان جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری شود. او می‌گوید: مطالعات نشان داده است افرادی که میزان قابل توجهی از گیاه سیر می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان معده و کولون در آنها کاهش می‌یابد.

در مطالعه‌ای دیگر حیواناتی که دارای توده‌های سرطانی خاصی بودند،‌جیره غذایی حاوی عصاره سیر کهنه (مانده) (AEG) دریافت می‌کردند نتیجه؟ به نظر می‌رسد سیر از رشد برخی تومورها جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه بورک به نیاز به مطالعات بیشتر اذعان دارد،‌می‌گوید: گیاه سیر به مراحل مختلف سرطان از ابتدا تا مراحل پیشرفته آن حمله می‌کند.

بورک می‌گوید: من به قدرت این گیاه ایمان دارم و توصیه می‌کنم هر شکل از این گیاه را به جیره غذایی خود اضافه کنید. اگر که می‌خواهید این گیاه را مصرف کنید تازه آن بهتر است چون سیر طبیعی قوی‌تر و کامل‌تر است.

مکمل‌ها یا تازه سیر؟

هرچند که هنوز تمام مزیت‌های گیاه سیر مشخص نشده ولیکن قبل از آن این گیاه جزیی از جیره غذایی بسیاری از مردم بوده است. سیر در شکل طبیعی قوی‌ترین و کامل‌ترین نوع آن است. ولی مصرف نوع طبیعی آن اثرات جانبی نامطلوبی (بوی بد دهان) دارد. مصرف منظم 6 حبه یا بیشتر از این گیاه (منظور استفاده شده در مطالعه UNC) ممکن است از ابتلای شما به سرطان پیشگیری کند. اگر شما فردی هستید که بسیر طبیعی حساسیت دارید،‌می‌توانید به جای آن از مکمل‌های آن استفاده کنید. متخصصین مشخص نکردند کدام مکمل پودر سیر یا عصاره سیر کهنه(AGF) اثر بهتری دارد.

متأسفانه نسبت اجزای سازنده مکمل پودر سیر استاندارد نیست. بنابراین مشکل است تعیین کنیم چه مقدار از این محصول را در مقایسه با انواع دیگر آن بخورید؟‌اگر تصمیم گرفته‌اید پودر سیر مصرف کنید باید مراقب باشید در هر روز 5000میکروگرم آلیسین دریافت کنید. پودر سیر به‌خاطر پوشش خاصی که دارد، در ابتدا بدون بو به نظر می‌رسد ولیکن با خروج آن به مرور زمان بویی از خود متصاعد می‌کند.

برای دور کردن بوی نامطبوع آن می‌توان از کپسول آن قبل از خواب استفاده کنید. از طرف دیگر از نظر آزمایشگاهی محققین سرطان، AGE را مورد تأیید قرار می‌دهند. عقلانی است که آنتی‌اکسیدان‌های گیاه سیر در گیاه مانده و پیر، چند برابر می‌شود و در نتیجه خصوصیت ضد سرطانی آن افزایش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد عصاره سیر کهنه AGE این است که بدون بو است. مصرف روزانه 1200 تا 1600 میلی‌گرم از عصاره سیر کهنه را که در مغازه‌ها تحت عنوان Kyolic فروخته می‌شود، کافی است به هر حال اگر که شما قبلاً از ضد انعقادهایی از قبیل آسپرین یا وارفارین (کومادین) استفاده می‌کردید، از مصرف مکمل‌های گیاه سیر اجتناب کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟