درمان های مفید آرتروز / نسخه‌های طبیعی برای دردهای زمستانی

این افراد اغلب برای تسکین این دردها دست به دامن انواع و اقسام مسکن‌های شیمیایی خوراکی و موضعی می‌شوند و با مصرف این داروها دردهای خود را تسکین می‌دهند، غافل از این‌که مصرف این داروهای شیمیایی در بدن آن‌ها عوارض جانبی متنوعی را به همراه دارد که دیر یا زود به سراغ‌شان می‌آید. 

به گزارش رکنا ، در این مطلب می‌خواهیم شما را با روش‌های طبیعی کنترل درد و تسکین التهاب‌های مفصلی و استخوانی آشنا کنیم. البته هرگز فراموش نکنید که برای تشخیص درد و بیماری همیشه باید به متخصص مربوطه چه در طب مدرن و چه در طب سنتی مراجعه کنید و بعد از تشخیص و اطمینان از روند درمان با مشورت آن‌ها از این روش‌ها نیز بهره‌مند شوید.

تسکین التهاب مفصلی با کمپرس

اگر جزو افرادی باشید که اهل رفت‌وآمد و تحرک هستید و مدام پله‌ها را بالا پایین می‌کنید باید مراقب التهاب سینوویوم باشید. این التهاب یکی از شایع‌ترین التهاب‌های مفصلی است که نه تنها در افراد پرتحرک، بلکه در ورزشکاران حرفه‌ای هم دیده می‌شود. این التهاب در حقیقت به‌دلیل کاهش میزان مایع مفصلی در برخی از مفاصل بدن دیده می‌شود.

در طب سنتی ایران شیوه‌های مختلفی برای درمان این التهاب وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها که در خانه قابل انجام است، استفاده از کمپرس سرد و گرم است. به این ترتیب که بیمار موضع درد را ابتدا با دستمال یا کیسه کمپرس سرد، کمپرس کند و پس از پنج دقیقه فاصله همان موضع را با کمپرس گرم، گرم نگاه دارد. این کار را در طول روز به فاصله یک ساعت در میان برای چهار تا پنج بار تکرار کند. این امر موجب می‌شود تا دردهای مفصلی در ناحیه‌ای که دچار التهاب سینوویم شده است، کاهش یابد.

نسخه غذایی برای کنترل آرتروز

در میان بیماری‌های مفصلی برخی هستند که در طب سنتی برای آن‌ها درمان قطعی وجود ندارد، اما می‌توان با کمک دستورهای غذایی و نسخه‌های طبیعی برای کنترل و تسکین بیماری اقدام کرد. به افرادی که تصمیم دارند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، توصیه شده تا در برنامه غذایی خود از غذاهای اسیدی کمتر استفاده کنند و درصورت امکان از مصرف غذاهایی که قابلیت تبدیل شدن به اسید در بدن را دارند پرهیز کنند.

از این‌رو این درمانگران مصرف ماست، گوشت گاو، انواع ترشی‌ها و شیرخام را به افراد مبتلا به آرتروز و افرادی که استعداد ابتلا به این بیماری را دارند توصیه نمی‌کنند. از طرفی آن‌ها معتقدند، گنجاندن گوشت گوسفند و شتر در سبد غذایی خانواده به بهبود سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از ابتلا به آرتروز و بسیاری از بیماری‌های مفصلی کمک می‌کند.

مرهمی بر منیسک‌های قفل شده

یکی از دردهایی که هر فردی ممکن است دست‌کم یک بار در طول زندگی آن را تجربه کند. درد ناشی از آسیب دیدگی منیسک است که ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. از جمله مهم‌ترین علایم ابتلا به پارگی منیسک زانو قفل کردن پا و خالی کردن زانو هنگام راه رفتن است.

گاهی ممکن است زانوی این افراد در حال حرکت قفل شود و بیمار برای بازکردن قفل آن مجبور به واردکردن فشار به مفصل زانو شود. در این موارد درمانگران طب سنتی به بیماران توصیه می‌کنند با استفاده از مرهم‌ها، پمادها و زفت‌های گیاهی به تقویت ماهیچه‌ها و عضلات خود بپردازند و به این ترتیب با تقویت زانو، این ضعف در بدن را جبران کنند تا در زمان لازم با کمک جراحی این پارگی را درمان کنند.

نسخه‌ای برای مهار جمود مفصلی

این بیماری یکی از عوارضی است که در افراد مبتلا به اختلال تخلیه لنف دیده می‌شود. این قبیل افراد اغلب به دلیل آن‌که تخلیه لنف به درستی انجام نمی‌شود با فشار زیاد مفصل‌ها روبه‌رو می‌شوند و درد زیادی را تجربه می‌کنند. در این حالت بیمار با سفتی و جمود مفصل رو‌به‌رو می‌شود. کاهش دامنه تحرک مفصل نیز یکی دیگر از علایم ابتلا به درناژهای لنفاوی است که در برخی از مردم دیده می‌شود. درمانگران طب سنتی برای درمان این بیماری از ریشه گیاهی به‌نام بابا آدم استفاده می‌کنند. آن‌ها نوشیدن دم‌کرده این گیاه را برای تسکین دردهای مفصلی ناشی از درناژهای لنفاتیک موثر می‌دانند.

یک داروی موضعی اما گیاهی

شاید این نسخه را به صورت شفاهی از مادربزرگ‌ها یا پدرپزرگ‌‌ها شنیده‌اید، نسخه‌ای که با ترکیب چربی حیوانات و خرما تهیه می‌شود. برای تهیه این مرهم کافی است 50 گرم گوشت خرما را با 50 گرم دنبه مخلوط و آن را به‌خوبی آسیاب کنید. سپس این مرهم را با کمک یک پارچه تمیز روی مفصل بیمار قرار دهید. به‌عنوان مثال اگر از این مرهم برای مفصل زانو استفاده می‌کنید سعی کنید چهار انگشت بالای زانو و چهار انگشت پایین زانوی بیمار را به این مرهم آغشته کنید و سپس آن را به‌خوبی با یک باند پارچه‌ای ببندید. این مرهم موجب می‌شود تا دامنه فعالیت‌های مفصلی در بیمار به مرور افزایش یابد. این مرهم را برای درمان درد و همین‌طور برای افزایش دامنه حرکت ناحیه زانو، کتف و کمر می‌توان استفاده کرد.

ارتباط منیزیم و انقباض عضلات

درمانگران طب سنتی بر این باورند که با کاهش میزان منیزیم و کلسیم بدن عضلات دچار تشنج و انقباض می‌شوند. این انقباض موجب بروز فشار در ناحیه مفصل شده و به مرور دردهای مفصلی را نیز با خود به همراه می‌آورد. از این‌رو این درمانگران مصرف منیزیم و کلسیم را از مهم‌ترین موادغذایی مورد نیاز برای مفاصل و عضلات بدن می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران خوردن کلسیم و منیزیم علاوه بر این‌که از انقباض و درد مفاصل پیشگیری می‌کند موجب خون‌رسانی بهتر به مفاصل شده و در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مفصلی نیز موثر است.

مصرف این خوراکی‌ها را فراموش نکنید

درمانگران طب سنتی به بیماران خود توصیه می‌کنند درصورت ابتلا به انقباض‌های عضلانی و دردهای مفصلی ناشی از آن به‌صورت روزانه یک نخود کندر میل کنند. آن‌ها مصرف کندر و جویدن آن به‌مدت یک دقیقه را یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش انقباض‌ها می‌دانند. علاوه بر این، آن‌ها خوردن سیر و زنجبیل تازه را نیز از دیگر مواد موثر در بهبود دردهای مفصلی در بیماران مبتلا به آرتروز، رماتیسم و دیگر بیماری‌های مفصلی می‌دانند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی افرادی که دچار زردی پوست، خشکی دهان و خشکی لب هستند بهتر است پیش از مصرف سیر و زنجبیل حتما با متخصص طب سنتی خود مشاوره کنند.

دور این خوراکی‌ها خط قرمز بکشید

اصلاح شیوه تغذیه یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که درمانگران طب سنتی برای درمان بیماری آرتروز توصیه می‌کنند.

درمانگران طب سنتی ایران مصرف گوشت مرغ، ماهی و گاو را به مبتلایان به آرتروز توصیه نمی‌کنند.

این درمانگران استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودهای حاوی سوسیس و کالباس را برای مبتلایان به بیماری‌های مفصلی از جمله بیماران مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید جایز نمی‌دانند.

نوشیدن چای، نسکافه، قهوه و آبمیوه‌های ترش و کال نیز از جمله دیگر پرهیزهایی است که باید مبتلایان به بیماری‌های مفصلی رعایت کنند.

مصرف نمک زیاد به همراه موادغذایی در طول روز برای بیماران مبتلا به آرتروز بسیار مضر است.

آردسفید، شکرسفید، حبوبات، شیرینی‌ها و پنیر از دیگر مواد‌غذایی است که مبتلایان به آرتروز باید در مصرف آن‌ها پرهیز داشته باشند.

این بیماران بهتر است از مصرف غذاهای یخ‌زده و همین‌طور غذاهایی که به‌صورت زودپز تهیه می‌شود، خودداری کنند.

1+9 توصیه برای کنترل دردهای آرتروز

اگر آرتروز سراغ‌تان آمده و از دردهای گاه و بی‌گاهش کلافه‌اید حتما این نسخه‌ها را دنبال کنید

اگر به آرتروز مبتلا هستید مراقب باشید دچار یبوست و کندی عملکرد روده‌ها نشوید. برای این منظور مصرف سبزی‌های تازه و میوه‌ها را در سبدغذایی روزانه خود قرار دهید.

مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی از قبیل ترب، گوجه‌فرنگی، خیار، شلغم، گلابی، هویج، زردآلو، هندوانه، سیب‌درختی، کدو حلوایی، لبو و کاهو به‌صورت روزانه به مبتلایان به آرتروز توصیه می‌شود.

گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زیره سیاه، کرفس، ریحان، مرزه، ترخون و جعفری و همچنین افزودن ادویه‌هایی از قبیل سیر، موسیر، دارچین و لیموترش تازه به غذاها و خوراکی‌ها در وعده‌های غذایی ناهار و شام به این بیماران توصیه می‌شود.

ویتامین‌های A و D و همین‌طور کلسیم، فسفر و آهن از جمله مواد معدنی مورد نیاز این بیماران است که در پیشگیری از ابتلا به آرتروز در افراد مستعد ابتلا به این بیماری نیز موثر است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647092 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟