خطر روماتیسم مفصلی در زنان

این بیماری که مفاصل را نشانه می‌رود زنان را بیشتر از مردان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که گفته می‌شود دلیل آن هورمون‌های زنانه است اما آنچه مهم است این است که علائم روماتیسم مفصلی در زنان و مردان یکسان است. هرچند در تظاهر اولیه آن و زمان بروز بیماری تفاوت‌های اساسی بین زن و مرد وجود دارد.

به گزارش رکنا ، روماتیسم مفصلی باعث می‌شود مفاصل دچار التهاب شوند و منجر به طیف وسیعی از علائم مانند درد شود. این علائم ممکن است در بسیاری از مناطق بدن تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید بدانید روماتیسم مفصلی در زنان چطور بروز می‌کند، این مطلب را تا آخر بخوانید.

شیوع روماتیسم در زنان

روماتیسم معمولا زنان را در سنین کم بیشتر از مردان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند سخت‌تر باشد. در یک مطالعه محققان دریافتند زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی علائم بیشتری دارد. در اوایل این بیماری زنان علائم کمتری نشان می‌دهند و معمولا این بیماری در آن‌ها تا مدت زمان زیادی بدون علامت است.

نقش هورمون ها در روماتیسم زنان

پزشکان مطمئن نیستند هورمون‌ها تا چه اندازه در روماتیسم مفصلی موثرند اما بعضی خانم‌ها زمانی که هورمون‌های جنسی‌شان تغییر می‌کند مانند زمانی که زایمان انجام می‌دهند یا یائسه می‌شوند. وجود روماتیسم در بارداری و زایمان نیز تاثیر می‌گذارد و علائم را کاهش یا افزایش می‌دهد. این علائم تا حدودی نشان‌دهنده نقش هورمون‌ها در بروز و شدت بیماری روماتیسم در خانم‌هاست. درصورتی‌که در حال شیردهی باشید کمتر احتمال ابتلا به روماتیسم دارید. یک مطالعه نشان می‌دهد در زنانی که دو سال یا بیشتر به فرزندان‌شان شیر مادر می‌دهند خطر ابتلا به این بیماری به نصف کاهش می‌یابد.

نقش روماتیسم مفصلی بر بارداری

زنانی که باردار می‌شوند نسبت به آن‌ها که بارداری را تجربه نمی‌کنند با احتمال کمتری خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی دارند. اگر زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی باردار شوند، ممکن است علائم بیماری در طول بارداری کمتر خود را نشان دهد.

روماتیسم مفصلی بعد از زایمان

در سال اول پس از زایمان زنان بیشتر در خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دارند. متخصصان باور دارند که این اتفاق به دلیل تغییر سریع سطح هورمون‌ها در بدن در این مدت بروز می‌کند.

شیردهی و روماتیسم مفصلی

شیردهی تا یک‌سال ممکن است خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. با این حال متخصصان درمورد مدت زمان شیردهی بیش از یک‌سال و کاهش خطر بروز روماتیسم همچنان در حال مطالعه‌اند.

علائم روماتیسم مفصلی کدام است؟

زنان نسبت به مردان در سنین پایین‌تری به روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و علائم را معمولا بین سی تا پنجاه‌سالگی نشان می‌دهند. علائم روماتیسم مفصلی می‌تواند بر بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد اما مناطق پرخطر بیشتر شامل موارد زیر است:

مفاصل: علائم اصلی روماتیسم عبارت است از درد و سفتی مفاصل. این درد معمولا از مفاصل کوچک‌تر مانند انگشتان دست و پا شروع می‌شود. روماتیسم مفصلی یک بیماری متقارن است که روی هر دو طرف بدن تاثیر می‌گذارد. برای بسیاری از افراد مفاصل انگشتان دست، پا، زانو، مچ پا و مفاصل آرنج به‌طور معمول در ابتدای روز خشک است اما اگر این خشکی بیشتر از 30دقیقه طول بکشد، ممکن است جزو علائم اولیه روماتیسم تلقی شود.

پوست: حدود 20درصد زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی ممکن است گره‌های کوچکی زیر پوست‌شان داشته باشند که به مرور زیر پوست بروز می‌کند.گره‌ها معمولا در مناطقی از بدن مانند آرنج ظاهر می‌شود که فشار روی آن وجود دارد.

چشم و دهان: روماتیسم می‌تواند چشم‌ها و دهان را خشک کند. همین موضوع ممکن است بر لثه‌ها اثر گذاشته و خطر عفونت را بالا ببرد. این بیماری می‌تواند به حساسیت به نور و تغییرات بینایی منجر شود.

ریه‌ها و قلب: ریه‌ها ممکن است در افرادی که مبتلا به روماتیسم مفصلی‌اند ملتهب شده و مشکلات تنفسی ایجاد کند. التهاب همچنین می‌تواند عروق قلب را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. التهاب در اطراف قلب می‌تواند درد قفسه سینه و تب را به همراه داشته باشد.

تمام بدن: روماتیسم مفصلی علائم جسمی دیگری مانند کاهش وزن، حرکات محدود و ضعف عضلانی را به همراه دارد. این بیماری می‌تواند سلامت روانی فرد مبتلا را تحت‌تاثیر قرار دهد به‌طوری که فرد مبتلا بیشترین خطر احتمال افسردگی را دارد.

اندومتریوز و بروز روماتیسم مفصلی

اندومتریوز یک بیماری است که در بافت اندومتری بدن به غیر از حفره رحم وجود دارد. اگرچه هورمون‌های زنان رشد این پوشش را تحریک می‌کنند اما این وضعیت ممکن است به سیستم ایمنی مرتبط باشد. اندومتریوز می‌تواند علائم متعددی را شامل شود از جمله درد و مشکلات باروری. زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است در معرض خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار بگیرند.

تاثیرروماتیسم مفصلی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر سطح هورمون‌ها در بدن اثر گذاشته و موجب قاعدگی نامنظم و همچنین مشکلات باروری می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد اما این ارتباط کاملا ثابت نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

چه زمان باید به دکتر مراجعه کرد؟

در صورت بروز علائم روماتیسم مفصلی باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متخصص روماتولوژی درباره تاریخچه بیماری و علائم بروز آن سوالاتی از شما می‌کند و در صورت لزوم آزمایش تجویز می‌کند. آزمایش خون می‌تواند میزان التهاب را اندازه‌گیری کرده و وجود آنتی‌بادی‌های خاص را تایید کند. تصویربرداری رادیولوژی هم می‌تواند هرگونه آسیب به مفاصل و التهاب بافت‌های اطراف آن را مشخص کند.

روماتیسم مفصلی درمان دارد؟

هدف اولیه در درمان روماتیسم مفصلی پیشگیری و کاهش التهاب است. کنترل التهاب در روماتیسم مفصلی می‌تواند احتمال آسیب به مفاصل و اندام‌ها را کاهش دهد. اگر نشانه‌هایی از التهاب وجود نداشته باشد یا این التهاب کم باشید پزشک بیماری را بهبود یافته می‌داند. کاهش تورم می‌تواند دامنه تحرکات را بیشتر کند و آسیب مفاصل را نیز کم کند.

پزشکان معمولا از دارو برای کاهش علائم تورم استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را به صورت قرص برای مصرف خوراکی یا کرم برای استعمال خارجی روی مفاصل توصیه کنند. در بعضی از موارد ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد تا میزان درد کاهش یافته و بهبود در حرکات بروز کند.

ورزش‌های مناسب در روماتیسم مفصلی

ورزش‌های کششی می‌تواند باعث انعطاف بیشتر، کاهش سخت شدن مفاصل و افزایش تحرک شود. ورزش‌های کششی روزانه در کاهش علائم موثر است. برای انجام ورزش‌های کششی اول باید به مدت سه تا پنج‌دقیقه بدن را گرم کنید و کشش هر قسمت از بدن را 10 تا 20 ثانیه نگهدارد و دو سه بار این کار را انجام دهید. پیاده‌روی، یوگا، پیلاتس، ورزش‌های آبی و دوچرخه‌سواری هم از جمله ورزش‌های مناسب در خانم‌های مبتلا به روماتیسم مفصلی است.

روغن‌های موثر بر درد روماتیسم

روغن‌ها و اسانس‌ها نمی‌توانند این بیماری را درمان کنند اما می‌توانند علائم اصلی روماتیسم مفصلی به‌ویژه التهاب، تورم و سختی مفاصل را از بین ببرد. روغن اکالیپتوس، روغن کندر، روغن اسطوخودوس، روغن زیتون، روغن زنجبیل، روغن زردچوبه، روغن ریحان و البته روغن‌های ترکیب جزو مواردی هستند که می‌تواند برای کاهش التهاب و دردهای ناشی از بیماری روماتیسم از آن‌ها استفاده کرد.

می‌توانید چند قطره از این روغن‌‌ها را در آب داغ ریخته و بخور انجام دهید. همچنین می‌توانید روغن را با نمک حمام مخلوط کنید یا مستقیم در آب گرم از آن استفاده کنید. این روغن‌ها را می‌توانید روی مفاصل دردناک و سفت هم ماساژ دهید. چند قطره روغن را روی بانداژ ریخته و روی محل دردناک ببندید.

رژیم غذایی در بیماری روماتیسم مفصلی

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی حتما باید در رژیم غذایی‌شان از ماهی آب‌های سرد مانند قزل‌آلا استفاده کنند. اگرچه هیچ اکسیر جادویی برای درمان این بیماری وجود ندارد اما اسیدچرب امگا3 در روغن ماهی امیدبخش‌ترین ماده غذایی ضدالتهاب است. مطالعات نشان داده است روغن ماهی می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد و سختی مفاصل را در اول صبح کاهش دهد.

گوشت ماهی حاوی حدود یک گرم اسیدچرب امگا3 در هر 100 گرم ماهی است. اگر بخواهید مکمل روغن ماهی را امتحان کنید بهتر است درباره میزان دُز مصرف آن با پزشک مشورت کنید؛ زیرا دوزهای بالاتر روغن ماهی ممک است با داروهای خاصی مانند فشار خون بالا ارتباط داشته باشد.

افزایش میزان مصرف فیبر از جمله میوه و سبزیجات هم باعث کاهش التهاب می‌شود. بهتر است افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در برنامه غذایی خود فقط از روغن زیتون استفاده کنند، چون خواص ضدالتهابی غیراستروئیدی دارد و می‌تواند در کاهش دردها موثر باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟