امکان انتقال تبخال از مادر باردار به نوزاد چقدر است؟

به گزارش رکنا ، در این مطلب ویروس تبخال را در زنان باردار که نگران انتقال آن به فرزندشان هستند را بررسی کرده ایم.

1ـ من مدام تبخال می‌زنم و این حالت در من موروثی است. آیا این امکان وجود دارد که این ویروس به کودکم نیز منتقل شود؟

زنان بارداری که سابقه تبخال دارند تقریباً هرگز ویروس آن (HSV) را به جنین خود انتقال نمی‌دهند و عموماً این انتقال فقط زمان زایمان و آن هم اگر ویروس آن در آن لحظه فعال باشد،‌صورت می‌گیرد. اما اگر علائم آن مانند سوزش و خارش در شما مشهود نباشد، باز هم می‌توانید ناقل آن باشید.

انتقال آن بدین شکل است که ویروس‌های موجود در گردن رحم، خود رحم و یا جای دیگر آزاد بوده و می‌توانند بالقوه در حین زایمان طبیعی به نوزاد انتقال یابند. اگر فقط مقدار کمی از ویروس‌ها آزاد باشند خطر عفونت کمتر است، اما اگر تعداد آنها زیاد باشد احتمال عفونت نیز بالا می‌رود. نوزادان زنانی که برای اولین بار دچار ویروس تبخال می‌شوند مخصوصاً در سه ماهه اول بارداری بیشتر در معرض این ویروس خواهندبود.

حتی در موارد کمی ممکن است نوزاد دچار میکروسفالی (کوچکیسر)، انعطاف‌ناپذیری مغز(که می‌تواند منجر به کندذهنی شود) و میکروفالمیا(کوچکی چشم) شود. اگر مادر در سه ماهه دوم و یا آخر دچار آن بشود ممکن است زایمان زودرس را در پی داشته باشد. همچنین در ویروس اولیه تبخال(ابتلا برای اولین بار) خطر انتقال آن به نوزاد در حین زایمان پنجاه درصد بیشتر است .

در حالی که اگر مادر برای چندمین بار دچار آن شده باشد احتمال انتقال آن به نوزاد از صفر تا سه درصد است. ویروس تبخال ممکن است طبق تغییراتی در سیستم دفاعی در بارداری فعال‌تر شود اما معمولاً هر قدر شخص به زمان زایمان نزدیک‌تر شود فعالیت آن نیز کاهش می‌یابد. اگر در دوران بارداری زیاد دچار آن شوید ممکن است پزشک برای شما acyclovir(Zovirax) را پس از 36 هفتگی بارداری تجویز کند.

اگر طی زایمان متوجه زخم و یا درد در قسمت فرج شوید ممکن است ویروس مربوطه فعال شده باشد و پزشک سزارین را توصیه کند. اما نگران نباشید. در گذشته 60درصد زنان مبتلا به ویروس HSV سزارین می‌شدند اما این رقم اکنون به حدود 30درصد رسیده است.

2ـ می‌دانم که پیش از به حرکت درآمدن کودکم کارهای زیادی باید انجام دهم چطور می‌توانم خانه را برای او ایمن کنم؟

شاید فکر کنید برای این کار وقت زیادی دارید اما بهتر است پیش از آوردن طفل به منزل آنجا را برای او ایمن کنید تا آنکه منتظر حرکت و راه رفتن او شوید. در آغاز ابزار کمک‌های اولیه را همیشه در اختیار داشته باشید. سپس خوب خانه را نگاه کنید که چه چیزهایی می‌تواند در دسترس او باشد. تمام کف خانه باید پوشیده از محافظ دود و منوکسیدکربن باشد و باید مراقب تمام سیم‌ها و ریسمان‌ها باشید. پنجره‌ها باید محافظ داشته باشند.

چیزهای ریز و کوچک، شکستنی‌ها، شوینده‌ها و وسایل گرمایی را از دسترس او دور کنید. دستشویی، کابینت‌ها و یخچال‌ را قفل کنید. تختخواب و یا گهواره او باید سفت و محکم باشد و گوشه‌های آن نیز پهن بوده و تشکش سفت باشد. گهواره و یا تخت او را دور از پنجره، لامپ‌ها، ابزار گرمایی، تابلوها، سیم‌ها و یا دیگر ابزار قرار دهید. برای حمام کردن او از یک وان کوچک پلاستیکی استفاده کنید و هرگز از نوع متحرک آن استفاده نکنید. اگر در خانه حیوان نگاه می‌دارید هرگز آن را با کودک تنها نگذارید و همیشه پس از دست زدن به حیوانات، دست‌هایتان را خوب بشویید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مترجم : لیلا کاظمی

کدخبر: 645660 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟